Feber på häst

Sv: Feber på häst

Alla hästar har ju olika normaltempar. Jag tempade mina hästar när det var fullt friska och så skrev jag upp vad dom hade så jag vet när de har feber eller ej :)

När det är livshotande vet jag faktiskt inte...

jag vet mycket väl att hästar har olika grundtempar och jag vet mycket väl när mina hästar har och inte har feber, dock är inte det samma sak som att det är livshotande för att dom har lite feber.

är väl beroende på hästens normala temp men jag skulle iaf börja oroa mej och ringa vet när den var runt 33- 34 grader...

nu måste ju du skrivit helt galet? normaltempen ligger ju på runt 36-38 på en häst...
och du kan väll inte mena att du börjar oroa dig vid 43-44 grader och inte ringer vet förens då?

När min häst hade hovböld och fick feber på 40,5 grader tyckte vet att han inte ville lämna det så över natten åtminstone, utan kom ut och gav febernedsättande + antibiotika.
Så 39,5 - 40 grader kan man väl säga att då är det inte riktigt hälsosamt mera?

Normaltempen på denna hästen ligger på 37,7-37,8 ungefär.

Annars är nog 33 grader rätt dödligt också ;)

(minns sjunkande temp på åldringarna i långvården innan dödsfall)

när febern kryper upp mot 40 ringer jag ut vet. ett russ jag hade höll på att dö efter en reaktion mot vacc. hon fick 41 grader på någon timme, låg konstant, gick inte att få upp, åt inte och drack inte. hon klarade sig vilket jag tackar vet. för.

normaltempen för mina hästar ligger på 37.2 (hos den med lägst normaltemp) och 38.2 (hos den med högst normaltemp) dom andra där i mellan, tagit på förmiddagen.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
289
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 004
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka