Feber - alvedon?

eyz

Trådstartare
Nu har jag blivit sjuk och sonen på 4 månader har hakat på. Just nu har han 37,4 i temp.

Köpte hem alvedonsuppar när han fick sina första vaccinsprutor men han fick aldrig någon feber. När jag läser i min barnbok står det att små barn lätt kan få 40-gradig feber utan att de är speciellt sjuka. Jag tycker det låter vansinnigt..?

Hur som helst, när är det dags att ge alvedon? Och var drar man gränsen för feber på så små hjärtan?

Sv: Feber - alvedon?

Nu har jag blivit sjuk och sonen på 4 månader har hakat på. Just nu har han 37,4 i temp.

Köpte hem alvedonsuppar när han fick sina första vaccinsprutor men han fick aldrig någon feber. När jag läser i min barnbok står det att små barn lätt kan få 40-gradig feber utan att de är speciellt sjuka. Jag tycker det låter vansinnigt..?

Hur som helst, när är det dags att ge alvedon? Och var drar man gränsen för feber på så små hjärtan?
37,4 låter knappt som feber så... det kanske är lite tokigt att ge det med den låga temperaturökningen....

Vi har nog faktiskt gått mer på "känslan" än på tempen i och för sig. Mäter sällan temp utan känner på honom och bedömer utifrån allmäntillståndet. Är han varm OCH gnälligare/verkar ha ont och/eller får väldigt störd nattsömn så brukar vi ge värktabletter. T ex före sömnen just för att han ska få sova mer ostörd. Vi gör likadant med annan medicin också (näsdroppar, hostmedicin); att snor rinner på dagen går kanske bra, men inför sovandet så kan det finnas en vits med att få friare luftgenomsläpp (speciellt om barnet använder napp som vår son gör).

De säger ju dock att det är bra att undvika febernedsättande i möjligaste mån; febern är ju ett slags tecken på att kroppen själv tar hand om infektionen.

Nej jag tänkte inte ge alvedon för 37,4 utan tänkte mer om det stiger sen. :)

Usch, gå på känn... Jag som älskar att ha något fast att luta mig mot. :cool: Än så länge är han bara marginellt gnälligare så jag ska nog lugna mig lite.

Vår skrutta har bara haft feber en gång, vid 5-månadesvaccinationen. Hade då 38.8 och fick då alvedon på kvällen. Hon var då riktigt gnällig och påverkad av febern, och kunde då sova gott.

Generellt tycker jag inte om att hålla på med smärtstillande osv, tar helst inte något själv, men jag hade inte hjärta att inte ge henne då...

Vi ger bara alvedon om allmän tillståndet är påverkat. Brukar inte ta tempen så ofta heller, märks på andra sätt. Den gång han fått alvedon pga feber vid förkylning hade han drygt 39 när vi tempade. Vid de första vaccinationerna fick han feber men inte så hög ändå var han påverkad och då fick han också alvedon.

Det står på flaskan hur mycket du kan ge.

Isak har aldrig haft feber trots att han varit sjuk (ovanligt?)
men han har fått alvedon för att få sova och om han mått dåligt.

Precis, det är suppar jag har.

KL
Bara för att förtydliga - jag har inga tankar på att ge alvedon "utan orsak". Lite feber klarar han säkert. Jag ville bara veta i förhand så man vet när termometern visar 39,3 och ungen skriker. :angel:

Om jag märker att Ella är påverkad och tagen av febern så ger jag en supp, nu har hon bara haft feber en gång hittills och det var efter vaccineringen :)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 137
Småbarn Nu är jag supernojig hönsmamma. Dottern är ett år och sjuk för första gången (vi har klarat oss riktigt bra från sjukor), hon fick...
Svar
12
· Visningar
11 016
Senast: Lottch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2