Feber 40,5 grader

Sv: Feber 40,5 grader

KL

Min har haft kolik och jag misstänker att han haft känningar. Rullat mycket i boxen. Bl.a. rullat fast. Han har druckit dåligt också.

Jag ger honom betfor varje kväll med ca 3-4 liter vatten. Jag häller också i en kanna varmvatten (kokat) i hans hink. Sammanslaget har det ökat hans vätskeintag. Han har ett par nätter druckit ordentligt ur hinken och slabbar glatt i sig betforvattnet.

Körde med äppeljuice i vattnet ett par nätter men det gav varken till eller från på vätskeintaget. Varmvattnet gjorde skillnad.

Min lilla tjej mår bättre igår kväll när jag var ute så hade febern gått ner till 38,6 grader:) Den gick ner väldigt snabbt. Hon hade även druckit 5 liter vatten. Det känndes väldigt bra. Hon var piggare och åt lite hö.

Om hon inte hade mått bättre igår kväll så hade jag ringt skara för att få köra dit henne.

Pappa var ute och kollade till henne i natt och då hade hon druckit ännu mer.
Hon får ljummet vatten det gillar hon bäst.
Nu väntar jag på att min syster ska meddela vilken temp hon har nu på morgonen. Jag är på jobbet men ska sluta tidigt för att åka till henne.

Har läst tråden o hoppas verkligen din lilla tjej mår bättre idag med. Hemskt det där när man inte vet vad det är..
Att du sputade i vätska i hennes mun tyckte jag var en bra idé, även om hon inte på det viset fick i sig tillräckligt så vart det inte värre iaf.
Måna om henne som ni gör så ska du se att hon blir snart frisk igen men håll koll på henne, gamla hästar kan det gå fort med tyvärr.
Vår ponny på 22år mår visserligen bra nu men han hade kraftig inflammation i tänderna i somras, fick dra ut två framtänder o han magrade ur så vi trodde han var tvungen att somna in.
Det är först nu han börjar se riktigt fin ut igen. Han är inte mager men han har varit lite matt i pälsen o så.

Lycka till!! Det går nog bra ska du se!!

Febern har gått ner lite till nu. Nu har hon bara 38,3:) Hon var mycket piggare sa min syster och hon har druckit mycket. Å vad jag är glad:banana:

Vi tog en vattenflaska och satte en slang på den sedan la vi slangen i munnen och sprutade in lite vatten och då drack hon men inte när jag höll fram hinken. Jag sprutade i henne vatten ganska ofta och på det sättet fick hon i sig några liter. Jag tror att det var det som gjorde att hon piggnade till så snabbt igen.

Det gäller att ta hand extra mycket om de gamla hästarna för de är känsliga. Skönt att din häst klarade sig.:)

I måndags kväll gick febern upp igen till 39,6 :cry: men trots det var hon ganska pigg och ät och drack. Hon hade även lite feber igår morse men under dagen gick det bort.
Igår em hade hon ingen feber och fick gå ut till sina kompisar igen. Å vad glad hon blev då. Kollade tempen på kvällen innan jag åkte hem och hon hade ingen feber då heller:)
I morse stod hon och ät hö med sina kompisar och såg mycket nöjd ut.
Nu hoppas jag att inte feber kommer tillbaka mer utan att hon förblir frisk.

Vad skönt att hon verkar vara frisk nu :) Är jobbigt när äldre hästar blir dåliga

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 312
Senast: Sirap
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 420
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 723
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII