Feber 40,5 grader

LuckyMemory

Trådstartare
Idag när jag hämtade min gamla häst i hagen så var hon väldigt slö. jag tog in och tempade henne. Hon hade 40,5 grader i feber:( och jag hittade inget annat fel på henne.
Jag ringde veterinären och kollade vad jag skulle göra. Fick till svar att jag skulle avvakta och hålla koll på hur hon mådde.
Då min tjej inte har druckigt o ätit på hela dagen så rinde jag veterinären igen. Han förslog att jag skulle ge henne feber nedsättande medicin som tur hade min stallkompis finadyne i stallet så jag fick två påsar av henne.:)
Gav henne pulvret och nu har hon börjat att svettas massor så jag hoppas på att det är ett tecken på att febern håller på att gå ner.

Någon annan som har haft en häst som "bara" har fått feber utan några andra sympton? Hur långtid tog det innan hästen blev frisk?

Sv: Feber 40,5 grader

Nu har jag varit ute hos Lucky. Hennes temp har gått ner lite och hon svettas inte längre men hon vill fortfarande inte dricka. Någon som har en ide på hur jag ska få henne att dricka.

Gillar hästen betfor kan du lägga sånt i vattnet. Annars gott som äppelbitar och morotsbitar. Har hästen svettats mycket kan det vara en idé att försöka få i den salt. Är det vattenkopp i boxen så erbjud hink också. Är det tillåtet kan den ju stå där inne hela natten och då ser du också hur mycket vatten som har gått åt.

Äppeljuice är det många som föreslagit här innan.

Min häst skulle inte dricka betforvatten.. och jag förstår..
Är ju som att dricka det sista ur Oboyglaset efter att ha doppat mackan där i.
Blä! :D

Hoppas att den blir bättre och att ni får reda på varför den är sjuk.

Man kan ju blöta lite betfor och ta vara på vattnet och blanda ut det sen iofs men mina skulle gladeligen slafsa i sig vattnet. Äppeljuice har jag också hört ska vara bra.

Betfor har jag testat men hon är inte så förtjust i det.
Äpplejuice var en bra ide:laugh: det ska jag testa. Ska ta och hämta in saltstenen från ligghallen och se om hon vill ha det.

Hon får stå i boxen med täcke på över natten och hon får vatten i hink.
Nu ska jag ut och kolla till henne igen hon kolla vilken temp hon har nu.
Ska ta med ett äpple också för att se om hon orkar äta lite.

Tack för tipsen!

Hög feber är vanligt vid olika viroser (virusinfektioner, allt från lindriga till hästinfluensa) och t ex infektion med Anaplasma (lite fel säsong för fästingar, dock).

Du ska vara försiktig med att täcka hästen eftersom hon då inte kan reglera sin temperatur själv. Ett tunt fleecetäcke är bra, och ev något tjockare om du ser att hon står och skakar - men lämna henne inte sådan utan uppsyn över natten.

Att "tvinga" en häst att dricka går inte. Du kan ge betfor, äppeljuice, äppelbitar i soppa osv, men den lilla mängd vätska du får i henne på så sätt är försumbar mot hennes behov - i synnerhet när hon nu svettas som hon gör. Ingen saltsten - skulle hon mot förmodan slicka på den så är det inte alls någon garanti för att hon kommer att dricka, istället kan det skynda på uttorkningen. Låt henn vara ifred med fri tillgång på vatten. Har hon fortfarande hög feber imorgon + inte dricker ska du kontakta en veterinär som kommer och ger dropp och antiinflammatoriskt i injektionsform. Lite riskabelt att fortsätta ge NSAID via munnen på fastande mage hos häst som är så känsliga för magsår. Inte för att medicinen fräter, alltså, men då finns det plötsligt två förutsättningar för problem!

Nu har jag varit ute hos henne igen och nu är febern 38,3 den har stigit lite sen jag var ute för en timma sedan.
Hon vill inte äta äpplet på sam jag tog med till henne:(
Hon står och skakar och hon har ylletäcke på sig och en yllefilt( hon har långpäls och brukar gå utan täcke)men jag borde kanske ta av yllefilten som jag la på henne när jag var ute nu.
Hon har fortfarande inte druckit men hon tog några tuggor hö.

Om tempen börjar stiga igen så kommer hon att bli väldigt varm i de "kläderna" och det kommer inte att vara bra för henne. Låt henne stå som hon gör men sätt väckarklockan och titta till henne igen om 3-4 timmar. Jobbig natt, men vad gör man inte för pållan..!

Jag skulle tro att hon mår bättre imorgon.

Har ni fler hästar i stallet? Är hon vaccinerad?

Jag tänkte gå ut varje eller varannan timme den närmsta tiden för att kolla till min lilla tjej. Ska strax ut igen.
Hon är vaccinerad. Det finns 3 hästar till i stallet men de går på lösdrift så hon är själv i stallet. i vanliga fall går hon också på lösdrift.

Nu har jag varit ute igen och febern har stigit till 39,4 men hon skakar inte längre. Jag hoppas att den inte ska stiga mer.

En :bow: till #7.

TS: kan inte ge några råd men håller tummen för att hon ska bli bättre snarast!

Min häst fick hög feber för ca 3 veckor sedan, helt plötsligt liksom .
Det höll på ca 3 dygn så var den borta, han stod redan på finadyne.
så jag gjorde inget extra .
Han hostade däremot ca en vecka efter febern .
Ingen annan häst i Stallet blev sjuk !
Hej från Hambo

Skönt att höra att det finns fler som har varit med om samma sak.
Min lilla tjej har fortfarande hög feber, den pendlar lite upp och ner o nu ligger den på 40,4. Pratade med veterinären idag igen och de sa att om febern bara går över inom 3 dagar så är det ingen fara och att man inte kan göra så mycket.
Jag hoppas att febern vill gå ner snart. Just nu svettas hon väldigt mycket.
Hon har petat i sig lite hö och 2 äpplen. Hon vill inte gärna dricka men om man sprutar in lite vatten i munnen på henne så dricker hon.
Det är jobbigt att jag inte kan vara hos henne hela dagen imorgon eftersom jag måste jobba. Ska dock försöka jobba en kort dag.
Än så länge är de andra hästarna frisk.

Häst med hög feber och svettningar som inte dricker behöver dropp, oavsett vad din vet säger. Ring annan vet! Man kan inte göra så mycket åt infektionen, men man bör ge understödjande behandling.

Det låter verkligen som att många vet inte ids åka ut!?

Jag har fått i henne några liter vatten genom att spruta in vatten i munnen, så nu är jag inte lika orolig för vätskan. Pappa kom på iden hur vi skulle göra för att få i henne vatten då veterinärerna in tar det så allvarligt. Jag har pratat med tre olika vererinärer och alla säger samma sak.
Ska strax ut igen och ge henne mer vatten.

Hej vill inte skrämma upp dig men ta detta med febern på allvar.För ett år sen fick mitt 22år sto hög feber som inte gick ner åt eller drack inte kunde knappt röra sig.Vet.gav henne smärtl.o febernedsättande hjälpte inte,pga att hon var så dålig kunde vi inte få henne på en transport hon hadde heller inte orkat med resan.Det var ett väldigt aggresivt virus Hon ramladde ihop och dog i mitt knä:cry::cry:Allt gick så fort på ett dygn.Mitt råd är den såpass pigg att den kan transporteras åk snarast till klinik. Men nu hoppas vi att din häst piggnar på den närmsta timmen,håller tummen vet hur du har det just nu,viktigt att få ner febern

Tycker inte att du skall avvakta för länge med din häst! Den behöver febernedsättande och vätska i form av dropp! Får den inte i sig vätska så är risken mkt stor för uttorkning samt ev kolik som följd...Att du sprutar i den i munnen tror jag är som en "piss" i Missisippi...Tyvärr! Hästar behöver 30-40 liter vätska per dygn. Kontakta vet i morgon och ge henne dropp el kör in den till ett Djursjukhus, annars kanske du i värsta fall förlorar henne:cry:

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 312
Senast: Sirap
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 420
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 723
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar