Feber -38,6

S

sarre_hall

hejsan.
Jag tempade min unghäst idag o fann att han hade hög temp, jag har inte haft han så länge så jag vet inte om vad han har för ngn normaltemp. han har 38,6 i temp o e lite hängig. han blev det idag. Vad hade ni gjort i detta fallet? Jag satte på han täcke o han ska st¨inne imorrn. han äter och dricker bra.

Mvh sarre

Sv: Feber -38,6

ja det är bra att sätta på en varm häst ett täcke..:crazy: regntäcke då, ofodrat, max.

alla får feber, du med eller hur? låt hästen ta det lugnt, kolla så han inte har några sår, och tempa i ett par dagar efter att tempen har gått ner.

Många får panik när deras häst får feber, oftast är det att lägga onödig energi. ge honom en morot och gör honom glad istället!

de kan lätt komma upp i 38.6 av att dra en repa i hagen.

Låt honom inte stå inne, frisk luft skyndar på tillfrisknandet.

eftersom jag själv har en häst här med feber just nu så kan jag dela med mig av veterinärens rekomendationer här. (hästveterinär på klinik)

min ena lilla häst blir hängig redan vid 38 grader (normaltemp morgon 37.4)och äter då sämre, boxvila MED ylletäcke (andas ju) hippotrim och butta samt koll på tempen några ggr/dag samt en liten promenad 1-2 gånger/dag. ingen hagvistelse.

eftersom jag själv har en häst här med feber just nu så kan jag dela med mig av veterinärens rekomendationer här. (hästveterinär på klinik)

min ena lilla häst blir hängig redan vid 38 grader (normaltemp morgon 37.4)och äter då sämre, boxvila MED ylletäcke (andas ju) hippotrim och butta samt koll på tempen några ggr/dag samt en liten promenad 1-2 gånger/dag. ingen hagvistelse.

Uppenbart skiljer sig olika veterinärers rekommendationer, när båda mina åringar hade 40 graders feber så blev rekommendationen, regntäcke på (fick inte bli blöta regnade varje dag), hippotrim kur och ute i hagen som vanligt. Tog några dagar sedan var båda friska.

hejsan.
Jag tempade min unghäst idag o fann att han hade hög temp, jag har inte haft han så länge så jag vet inte om vad han har för ngn normaltemp. han har 38,6 i temp o e lite hängig. han blev det idag. Vad hade ni gjort i detta fallet? Jag satte på han täcke o han ska st¨inne imorrn. han äter och dricker bra.

Mvh sarre

Om det är en eftermiddagstemp du tagit så behöver han inte alls ha feber, många som ligger upp mot 38,5 på eftermiddagen. Så länge du inte vet hans normaltemp så räkna med 38 som normal morgontemp och de ligger alltid lite högre på eftermiddagen. Med så liten tempökning (om det ens är en tempökning för honom) så hade jag inte gjort annat än att vara observant, tempa imorgonbitti är den inte över 39 så släpp ut honom som vanligt.

ja du, sedan beror det väl på hur hästens temp ligger normal och hur känsliga dom är. denna hästen som står sjuk nu slutar äta/dricka redan då tempen överstiger 38 grader, blir vinglig vid 38.5 i temp och får dessutom påverkad andning då (äter inte alls, inte ens en morot). inte direkt läge att släppa ut i regnrusket :crazy:

en av dom andra kan ha upp mot 39 grader innan det märks på honom alls för att ta 2 ex.

min veterinärs rek. på min häst baseras ju på hennes tillstånd och alla är dom olika individer :)

min vännina hade ett 4-årigt hbl. för många år sedan som på eftermiddagen blev lite hängig och hade närmare 39 grader på kvällen men åt och drack hyffsat, dagen efter va hon riktigt sjuk (låg och ville inte resa sig) när veterinären kom ut på dagen så konstaterades lunginflammation och hästen hade 40.5 i feber.

det går inte att rätt av generallisera när en temp är för hög eller inte utan att veta vad hästen har för normal morgon och kvälls temp.

En fråga : Varför hippotrim? Har det konstaterats bakterieinfektion eller vad är tanken bakom medicineringen?

Det är ingen kritik utan en ärlig fundering, för på människor används ju inte antibiotika och PC som febernedsättande, utan bara mot bakterieinfektioner. Dessutom bör man väl fundera på resistens innan man skriver ut medicin, eller är jag helt ute och cyklar?

Tycker också det är lite kontigt att hästen får hippotrim så fort den får feber. Det är ju skillnad om det har tillstött något ytterligare, typ en bakterieinfektion?

För att de hade "bakterie" snor de var alltså inte enbart febriga utan rejält snoriga också. Den ena dessutom sådan att det inte går att spruta PC på därav väntar man inte och ser på henne om det blir bättre eller värre utan där gäller det att mota olle i grinden i så tidigt skede som möjligt.

Men då hade ni ju en anledning :).

Det lät mest som att rekomendationen från veterinärernas sida var att om hästen har feber ska den ha hipotrim, oavsett anledning.

hejsan.

Mvh sarre

Min häst har en ballskada sen hon klev sig, och det såret har bara blivit bättre och bättre, men idag då jag tog in hon för att tvätta såret så va hon hängig och slö, hon va öm i fötterna men det beror på att jag drog av hon skorna i går, men då när jag tog in hon så såg jag att hon va svullen på höger fram och så, men hon va inte så himmla öm då jag tryckte under hoven utan hon va varm och svullen, så jag la på ett tunt bandage för att det inte skulle bli nå större. Då kollade jag tempen på hon och såg att den låg på 38,3 och så vitt jag vet så brukar hästarnas temp ligga på 36-37 ?

Så jag la på henne hennes regntäcke med lite fleece foder i och ställde hon i en liten hage och gav hon några äpplen och la ut en saltsten.
Hon va ovanligt tokig i saltet och drack jätte mkt, men det är väl för att hon hade ätit saltet. Men hon brukar inte äta så mkt salt så jag va tvungen att ta bort den, hon åt så enormt mkt.

Vet ngn om det beror på att hon har salt brist att hon åt så mkt lr är det för att hon har feber ?

Misstänker att hon hade feber för såret, men då borde hon ju ha haft det innan också ??

Hästar kan även få "smärt-temp" dvs högre temp pga smärta, enl min vet kan tempen stiga med ca 1 grad vid smärta.

Då kollade jag tempen på hon och såg att den låg på 38,3 och så vitt jag vet så brukar hästarnas temp ligga på 36-37 ?

Hästars normaltemp brukar ligga mellan 37,5-38,5. Så om du inte vet att din är en lågtempare normalt så har den helt normal temperatur.

hejsan.

Mvh sarre

Vad har hästen för normaltemp? Unghästar har oftast högre temp än äldre hästar. 38,5 är på intet sett en onormal temp såvida inte hästen är en lågtempare. På min egen unghäst hade jag inte räknat det som feber (där går gränsen vid närmare 39 graders för att räknas som feber)

Samma erfarenhet här och på flera unghästar. Det längsta jag tempat någon varje dag (som inte var sjuk) var en tvååring i fem veckor efter kastration. Han varierade mellan 38,2 och 38,7, lite hur som helst och utan något direkt mönster. Och han hade ingen infektion. Hos ettåringar (har haft åtta stycken) räknar jag det inte som feber förrän tempen går över 39 grader. De flesta av mina har legat på 38,6-38,7 i normaltemp.

Lite kuriosa...

Sex gånger har jag råkat ut för feber pga sjukdom på en unghäst; två gånger en sårinfektion (föl, 10 månader, resp 1 månad), en gång lunginflammation (föl, 8 månader), två gånger ett virus (3-åring, resp 1-åring) och en gång infektion efter kastration (2-åring). I alla fallen gick tempen upp till mellan 39,5 och 40,5.

De högsta temperaturerna mättes vid virusinfektionerna och bakterieinfektionen efter kastration. Normaltempen har inte haft någon betydelse. Den som hade lägst normaltemp (38,0) Var den som fick 40,4 vid både en virusinfektion som ettåring och efter kastrationen som tvååring.

Carina på Silver Arabians

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 301
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: WSLPZF
·
Hästvård En häst i stallet var i måndags på träning, helt normal och superpigg som den brukar. Dagen efter var den som vanligt vid lunchen men vi...
Svar
18
· Visningar
6 617
Senast: LochL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka