Fd travhäst-galoppera.

V

ville2002

Hej alla! :)

Jag har en fd travhäst som det inte gick så bra för inom travsporten. Istället blev han inriden. Han kan trava,skritta(vilken häst kan inte det :P) och hoppa små hinder.
Nu tänkte jag be om råd och tips eftersom jag tänkte lära honom galoppera. Jag har läst att det kan ta flera år för en fd travhäst att falla in i galopp.Om jag ska vara ärlig så är jag inte så himla hästkunnig men rida,kan jag :)
Om det är någon därute som har en aning om hur man kan lära en fd travhäst att komma i galopp- snälla hjälp mig!
Jag har hört av vissa att man ska komma in i travet-trav och ge galoppskänkeln så ska hästen förmodligen börja galoppera. Men jag är inte så säker på att jag våga riskera något sådant. Det kan ju trots allt bli skadligt för både häst ock ryttare :P
Ville heter min häst och är en 9 årig fd travhästvalack <3 världens snällaste :)

tack på förhand <3

Sv: Fd travhäst-galoppera.

Hur funkar det när du hoppar? Landar hästen i galopp?

I så fall är det lätt att bygga vidare på det och fatta galopp över ett hinder och så småningom en bom (och där bommen låg).

Lättast är det att ge dig ut på en lång, bra väg och bara sparka igång honom tills han ramlar över i galopp, sakta av, och sen göra om det igen och igen. Kommer bli lättare för honom att förstå för varje gång vad du är ute efter, och sen kan du börja lägga till galoppskänkel.
Eller om du är på en ridbana eller liknande, ställa upp ett litet hinder i ett av hörnen, och trycka till ordentligt med skänklarna i samma sekund som han 'hoppar upp'.

Det är inte alla hästar som travar, speciellt islandshästar kan ha svårt för trav i början även galopp, skritt och tölt.
Din häst är avlad för trav med frånskjut och har varit förbjuden att galoppera.
Börja med att kontrollera skritt och trav, öka och minska fart och steglängd.
Låt honom inte gå i högt travtempo utan försök att vänja honom av med det.
Sidvärtesrörelser mm så han blir mjuk och får koll på alla benen.
Inga sk hjälptyglar som knäcker nacken och får honom ännu mer på bogarna.
Han skall flytta vikten bak på ett ärligt sätt.
Nu rider jag inte travhästar men har en islandshäst som har blandat gångarterna friskt när han var obalanserad i början.

jag tycker inte du ska sätta full fart på han för att sedan ta galloppen,utan ge han övertydliga fattningar och håll dej till hörn i paddocken.. då lär du han att inte springa in i galloppen,om han har hyffsade muskler vill säga.

red mitt sto i skritt,sedan skulle de bli trav och svänga ,men hon tog galloppen pga av att hon inte kunde hålla traven när hon svängde,berömmde jätte mycket och 2 månader senare satt fattningarna i bägge varv.kanske hade jag bara tur...men denna övning har funkat på mina andra travare jag lärt..sakta inte av när de nyss fattat galloppen,låt dem lulla på då,annars blir de ju samma som med travet-nej ingen gallopp.. detta är iaf min uppfattning=)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 077
Senast: Blyger
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 113
Träning En 3 årig valack vars inridning gått fel, lyckades bocka av och skada ryttaren vid första tillfället då han blev skrittad i skogen. Nu...
Svar
16
· Visningar
3 423
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka