fd galoppör

L

lille

Finns det någon som har erfarenhet av sin häst att få den att gå på hinder, då den har gått steepelchase? Kan knappt få mitt fullblodsto att hoppa över 20 cm hinder. Hon blir galen och slänger upp huvudet och skenar iväg.

Sv: fd galoppör

min ÄLSKAR att hoppa över stockar i skogen... jag träcker henne bara nu för tiden, så man får ju springa å hoppa lite själv ;)
När jag red så tyckte hon att det var superkul å hoppa i skogen (finns bara nån stock här å var).
Kan du inte börja så?
Sen kan du kanske släpa ut en bom å lägga på stocken så det blir lite annan färg å så?

En annan sak... om hon slänger upp huvet å skenar.... hon har inte j*t ont i ryggen då???? Har du kollat upp sånt?
Jag e inte precis expert på kissing spines... men är det inte så att de inte behöver ha problem av det om de är välmusklade = du kanske inte märker de tpå marken å om du rider i rätt form i dressyren... men om hon hoppar å det gör ont = slänger upp huvet å försöker springa iväg från det "onda"..?
Man ska ju inte måla fan på väggen, men det kan ju vara en förklaring.
hoppas det bara är nån fix idé från hästen som du kan lösa snabbt :)

skriv hur det går!

Jag känner igen rusningen mot hinder eftersom min också gått steeple. Hästen måste lära om! Både att hindret inte är brett och att bommen inte kommer att vika undan som ris.....

Bestämde mig för att börja hoppa in som en vanlig unghäst. Börja med travbom och sen lågt hinder, några steg i galopp och sen avsaktning.

Kan ju meddela att jag fick en rejäl överraskning när jag lade upp travbom, hinder 30 cm, plats för två galoppsprång och sen hinder 30 cm och min raring tom ETT språng emellan.... Men det var tydligen inte så mysigt att ha mig hängande i tyglarna för nästa gång tog han snällt två galoppsprång.

Däremot har det varit mer diskussion om vilket tempo vi ska ha efter hindret..... Notera eftergiften han inte får :p . http://community.webshots.com/photo/212907611/212907611FdQKYw#

Min fullblodsvalack tror jag har gått stepelchase, har hört rykten om det.

Vi hoppar lite (feg matte) och visst han rusar gärna både före och efter. Vi har fått jobba en hel del med att man kan ta det lungt och med hjälp av tränare och bra övningar går det bättre och bättre! Så nu börjar både han och jag tycka det är riktigt kul :)

Har en fullblodsvalack som gått löp men dock inte steeplechase, och även han hade vanan att rusa väldigt mycket.. Löste det med olika övningar;

att travhoppa mycket,
att skritta fram till hindren och fatta galopp bara några steg före, och genom att sakta av/göra halt nästan direkt efter hindren.

Nu sköter han sej jättebra :)

Det är dressyr som gäller!!! Se till att hästen svarar på dina halvhalter och är genomriden. Börja sedan på låga hinder och lär dig att kontrollera hästen. Hinderhästarna har lärt sig att hoppa i högt tempo och med långa språng. Men alla går att lära om med lite träning själv hoppar jag mina egna hinderhästar massor i lägre tempon och tränar på att korta och länga sprången. Blir hästen vinglig och springer vid sidan av hindren ställ ut infångare på sidorna och börja med att travhoppa. Lycka till!

Sen är det ju så att alla fullblod, även de som inte gått på hinder utan vanliga löp har en enorm galopp jämfört med andra raser och de kan reglera den så mycket. Mina fullblod har inte gått på hinder men har ändå ibland i början tagit ett språng mellan när det är beräknat på två, för de vet inte vad de ska göra och tar de i lite så blir ett språng lagom. Det är det härliga med dem, deras otroligt reglerbara galopp. Därför löser de det mesta på hinder även om det blir med ett jättelångt hopp tex. På min underbara häst som jag hade tidigare var jag i början ibland rädd att han trodde två kryss med ett språng mellan skulle tas som ETT hinder. Han hade varit fullt kapabel att göra det. Vi mätte ibland längden när han hoppade över vatten coh det var LÅNGT. Så det svåra brukar vara att följa med och inte störa, i början kan det kännas som man stör hästen hela tiden.

MEn som sagt, dressyr, dressyr på marken, som alla andra hästar.

Egentligen, en häst som gått slätlöp eller hinderlöp är inte kanske så konstigt att h*n vill skena iväg, det är ju de den ska på tävlingen:)

Träna lite dressyr om du inte gjort det och kolla sen hur den reagerar på löshoppning om du inte gjort det

lille skrev:
Finns det någon som har erfarenhet av sin häst att få den att gå på hinder, då den har gått steepelchase? Kan knappt få mitt fullblodsto att hoppa över 20 cm hinder. Hon blir galen och slänger upp huvudet och skenar iväg.

min kompis red ett engelskfullblod som gått det, jag tor det krävs mkt träning och tid för att få hästen att förstå att det är hoppa över man ska göra. Tyvärr e nog inte sådana hästar lika bra som en anna häst som lärt sig att bommarna flygger om man nudar, men träna på mkt låga hinder och kanske ställ upp en linje med sockerbitar istället för bomar, så hindrena ser lite grövre ut, sen tycker jag du ska hoppa mkt ute i skogen :D

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 401
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022