Sv: fd.galoppör som tävlingshäst?
Jag är en fan av xx. Och tycker du har fått mycket bra svar av Annika.
Startat bör de absolut ha gjort, annars hade jag som Annika säger, ha blivit misstänksam. Att de sedan inte håller hela vägen resultatmässigt har ju ingen betydelse för ett xx du skall ha som ridhäst. För topphästarna i galopp har man inte råd att lösa...
Men om de har gjort halvbra ifrån sig, har man oftast råd.
För det kostar att ha dem i träning, med all rätt givetvis!
Det där med att de inte är jobbade i form är lite gammaldags, tycker jag. Så var det kanske förr, när det kunde kännas som att komma upp på ett staket. Men å andra sidan var det exakt likadant på hopphästsidan då. De var stjärnkikare! Om någon kommer ihåg hästarna runt Schockemöhles aktiva tid, så var den enda gången man såg de då aktiva hästarna i någon som helst form, på prisutdelningen när de hade hängt på en graman...
Sedan att man kanske inte jobbar xx så mycket sidvärts, är ju en helt annan femma?
Jag hade sett efter en häst som Annika beskriver, men varit noga med halsansättningen. Gärna mycket hals och väl ansatt!
Jag upplever xx som mycket ambitiösa. Ganska typiskt för när man börjar hoppa dem, är att om man tex lägger ut cavaletti, stressar de upp sig och skall gärna försöka hoppa allt på en gång.
Så trava istället över en bom eller två, tills poletten trillar ned.
För de verkar tänka "jösses 6 hinder! Det är bäst att jag gör det här så fort som möjligt, men hur i hela friden skall det gå? Men jag testar...".
Härliga pållar!
mvh