fd.galoppör som tävlingshäst?

H

Hanna

Jag har en liten fråga kring fd.galoppörer som rid/tävlingshäst? Jag är ganska sugen på att köpa ett fullblod med hoppkapacitet att använda att träna och tävla med. Men har funderat på om dom inte är ganska slutkörda i benen, galliga osv? Är de lika fördärvade som fd.travare i benen, knäna och haserna? Hur länge rekomenderar ni kunniga personer att dom MAX ska ha gått på bana ifall dom ska funka i benen? Väldigt tacksam för svar! /Hanna

Sv: fd.galoppör som tävlingshäst?

Köp en som har startat mycket, de har visat hållbarhet under lång tid och kommer att hålla som ridhästar. Unghästarna som bara har gjort ett par starter eller med långa mellanrum mellan starterna behöver ha en bra förklaring till det annars brukar de ha varit knackiga och inte tålt träningen... Men det finns de hästar som tex inte trivs med galoppen och tex äter dåligt, startboxvägrar eller helt enkelt är för långsamma vilket gör att ägarna/tränaren ger upp fort.

Det är få gallopörer som är så galliga i benen som jag har sett många halvblod...

Belastningen vid hoppning är ingenting mot ett löp. Vi brukar säga att varje språng i ett galopplöp är som ett språng i hoppning.

Köp en som har startat mycket, de har visat hållbarhet under lång tid och kommer att hålla som ridhästar. Unghästarna som bara har gjort ett par starter eller med långa mellanrum mellan starterna behöver ha en bra förklaring till det annars brukar de ha varit knackiga och inte tålt träningen... Men det finns de hästar som tex inte trivs med galoppen och tex äter dåligt, startboxvägrar eller helt enkelt är för långsamma vilket gör att ägarna/tränaren ger upp fort.

Det är få gallopörer som är så galliga i benen som jag har sett många halvblod...

Belastningen vid hoppning är ingenting mot ett löp. Vi brukar säga att varje språng i ett galopplöp är som ett språng i hoppning.

Okej, så det är så det ligger till. :) Om du säger någon som har startat mycket, hur länge menar du då? hur många år bör den gått på bana/träning då? :) /Hanna

Det är svårt att sätta ett nummer på hur många gånger de ska ha startat. Alla hästar (och tränare) är individer och det finns de tränarna som startar sina hästar varje vecka och de som startar sina hästar mycket sparsamt.

Vi rider in dem när de är 1,5-2 år sen startar de flesta som 2 eller 3 åringar beroende på hur mycket tid och träning de behöver. Det finns ett antal man ger upp med man bedömmer att det tar för lång tid/ det finns för lite utveckling i hästen för att det ska vara lönt att fortsätta.

Har de börjat starta brukar det vara ganska normalt att starta ett par gånger som tvååring ge dem lite vintervila och sedan regelbundet som treåring. När hästarna är 4 eller äldre bör de ha startat på utan några jättelånga uppehåll. Då ska det finnas en förklaring varför! Själv gav jag mina hästar hela hösten ledigt förra året då de drabbades av en halsinfektion och hade startat flitigt under vintern/våren. De var inte skadade men hade löpt så mycket att de behövde vila och fick ca 6mån ledigt/var. Vissa tränare som står på landet och har dåliga träningsförhållanden på vintern startar inte sina hästar alls under de månaderna och i så fall har du förklaringen där!

Åk och titta på några. Med lite sunt förnuft kommer du kunna avgöra vad som passar dig. Galoppörerna är trots allt avlade för hållbarhet i höga hastigheter och tål mer än vad många tror!

Det jag menar är att om en häst har startat en gång om året betyder inte det att den är friskare än den som har startat 10 ggr/år. Snarare alldeles för klen för att stå upp för träningen...

Det är svårt att sätta ett nummer på hur många gånger de ska ha startat. Alla hästar (och tränare) är individer och det finns de tränarna som startar sina hästar varje vecka och de som startar sina hästar mycket sparsamt.

Vi rider in dem när de är 1,5-2 år sen startar de flesta som 2 eller 3 åringar beroende på hur mycket tid och träning de behöver. Det finns ett antal man ger upp med man bedömmer att det tar för lång tid/ det finns för lite utveckling i hästen för att det ska vara lönt att fortsätta.

Har de börjat starta brukar det vara ganska normalt att starta ett par gånger som tvååring ge dem lite vintervila och sedan regelbundet som treåring. När hästarna är 4 eller äldre bör de ha startat på utan några jättelånga uppehåll. Då ska det finnas en förklaring varför! Själv gav jag mina hästar hela hösten ledigt förra året då de drabbades av en halsinfektion och hade startat flitigt under vintern/våren. De var inte skadade men hade löpt så mycket att de behövde vila och fick ca 6mån ledigt/var. Vissa tränare som står på landet och har dåliga träningsförhållanden på vintern startar inte sina hästar alls under de månaderna och i så fall har du förklaringen där!

Åk och titta på några. Med lite sunt förnuft kommer du kunna avgöra vad som passar dig. Galoppörerna är trots allt avlade för hållbarhet i höga hastigheter och tål mer än vad många tror!

Okej, tusen tack för dina svar! :bow: Men dom som inte funkar bra på banan och som sedan säljs. Är dom bara utbildade i skritt trav och galopp? Inget jobbade på tygel, hoppade eller dylikt? /Hanna :cool:

Har den gått slät eller hinderlöp? Kan iaf säga att fullblod som gått steeplechase (iaf mitt) är väldigt orädda om benen i hoppning och gärna river ;P Eftersom språngkurvan i banhoppning är helt annorlunda och inte alls lika flack. Beror iofs säkert också på hur lång deras karriär på banan vart.

Alla mina hästar jobbas på tygeln i alla gångarter (mest i trav och galopp) och har jag tid åker jag till ridhuset med dem ibland. Mina hästar går att flytta för skänkeln, rida enkla byten m.m. Det är olika hur välutbildade hästarna är på Täby. Den äldre generationen brukar inte lägga någon större vikt på "dressyr". Själv har jag ganska många äldre hästar i stallet (4 år +) och för dem är det viktigt att bära sig rätt för att hålla i många år till.

Det handlar lite om vilken personal man har i stallet också, om de kan rida en häst korrekt eller bara åka häst!

De är väl kanske jag och Catharina Wenell som har ridhästbakgrund men vi begär också lite mer för våra hästar när de säljs...

Jag ska nu köpa ett fullblodsto till dressyr hoppning och mysiga uteritter.
Hon är mycket utbildad påmarken. Sprang tills hon var 3 ungefär sen har ju någon skolat om henne. och hon är absolut frisk!
Underbart temprament, men försök hitta någon som gått som ridhäst ett tag, inte direkt från banan om du själv inte är så bra påatt utbilda...lycka till, jag tycker du ska satsa på ett fullblod, inget går upp mot dom!

Jag är en fan av xx. Och tycker du har fått mycket bra svar av Annika.
Startat bör de absolut ha gjort, annars hade jag som Annika säger, ha blivit misstänksam. Att de sedan inte håller hela vägen resultatmässigt har ju ingen betydelse för ett xx du skall ha som ridhäst. För topphästarna i galopp har man inte råd att lösa... :D
Men om de har gjort halvbra ifrån sig, har man oftast råd.
För det kostar att ha dem i träning, med all rätt givetvis!

Det där med att de inte är jobbade i form är lite gammaldags, tycker jag. Så var det kanske förr, när det kunde kännas som att komma upp på ett staket. Men å andra sidan var det exakt likadant på hopphästsidan då. De var stjärnkikare! Om någon kommer ihåg hästarna runt Schockemöhles aktiva tid, så var den enda gången man såg de då aktiva hästarna i någon som helst form, på prisutdelningen när de hade hängt på en graman...

Sedan att man kanske inte jobbar xx så mycket sidvärts, är ju en helt annan femma?

Jag hade sett efter en häst som Annika beskriver, men varit noga med halsansättningen. Gärna mycket hals och väl ansatt!

Jag upplever xx som mycket ambitiösa. Ganska typiskt för när man börjar hoppa dem, är att om man tex lägger ut cavaletti, stressar de upp sig och skall gärna försöka hoppa allt på en gång. :D Så trava istället över en bom eller två, tills poletten trillar ned.
För de verkar tänka "jösses 6 hinder! Det är bäst att jag gör det här så fort som möjligt, men hur i hela friden skall det gå? Men jag testar...".

Härliga pållar!
mvh

Hur länge rekomenderar ni kunniga personer att dom MAX ska ha gått på bana ifall dom ska funka i benen? Väldigt tacksam för svar! /Hanna

Hilly Trip gjorde 18 starter 84 och 85. Sen 89 blev hon Europamästare i fälttävlan för juniorer och 92 kom hon på en 14 induviduella placering i OS och bästa svensk tillsammans med sin då 20åriga ryttare Peder Fredricson :bow:

Tänk att jag glömt henne, som t.om Lena Furberg gjort en serie om i MiH!

Ett lysande exempel på vad avdankade galoppörer kan :bow:

Vad avdankade galoppörer (som du valt att kalla dem) :crazy: kan eller inte kan beror väldigt mycket på vilka blodslinjer de kommer ifrån OCH ryttarens kunskap.

Alltför många människor köper idag fd galopphästar (trots att de aldrig tidigare vart i kontakt med ett engelskt fullblod) och tror att det är hur enkelt som helst att göra om dem till ridhäst!

Att Hilly Trip blev så lysande bra som fälttävlanshäst beror inte bara på Peders förmåga och möjlighet att plocka fram henne utan även på hennes blodslinjer.

Jag äger själv en "avdankad" galoppör ;) Aldrig haft häst innan och aldrig varit i kontakt med engelska fullblod.

Hon var inte riden på 2 år när jag köpte henne (fått föl och lite ridturer ibland)

På 6 månader har hon gått från att inte se direkt vacker ut eller orka galoppera typ ;) Till att idag göra t.ex. öppnor och slutor i alla gångarter och rena byten :bow: Om 2 veckor ska vi ut på vår första riktiga tävling :)

Dock vet jag ingenting om hennes blodslinjer. Och det är ju såklart att man inte kan köpa vilken häst som helst från banan och tro att man kan rida OS om några år. Men det gäller även när man köper ett t.ex. hopp-avlat halvblod.

Fast som du säger din hade haft föl och vilat i två år, att köpa dem direkt från banan utan tidigare erfarenhet av rasen eller om galopplivet kan och blir en chock för många.;) Lycka till med tävlandet:)

Det kan jag tänka mig, hon såldes efter 5 månader, fast det gör ju inte mig någonting :angel: vi passar som hand i hansken och kommer gå långt med den arbetsvilja hon har och så enkelt för att lära sig :bow:

Många gör nog felet att låta dem vila när de köpt dem från banan i full kondis, istället för att aktivera dem.

Fölet gjorde henne gott, hon växte på höjden och växte ur sin grimma och träns :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar