Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?
Ja visst har du rätt i det, vi brukar låna ut dem på livstidsfoder o vill fv inte ha dem kvar får de gå till slakt.
Just för att undvika att de far runt mellan olika, vilket är lätt hänt.
Sen kan man ju hamna i situationer som gör att man för tillfället inte kan ha hästen kvar, utan måste sälja... och vill då ha möjlighet att köpa tillbaka om hästen ska säljas.. Men det är ju bara ex på olika senarion.. Men visst kan man bry sig om hästen trots att man säljer den?
Jag var mer ute efter varför man som köpare ens skriver på o godkänner ett sånt kontrakt om man inte tänker följa det.
Sen tror jag inte alla vet att det inte är giltigt med bara återköp utan vite.
Jag kan tycka att i sådana fall ska man som hästägare ta sitt ansvar och INTE sälja hästen. Är man rädd för att hästen ska bli en vandringspokal då ser man till att antingen ha kvar den själv eller lämna ut den på foder så att man fortfarande har kontroll över hästens öde.
Skulle man vara lite cyniskt lagd skulle man kunna tro att dessa återköpsklausuler bara finns till för att döva säljarnas dåliga samvete. Ett sätt att övertyga sig själv om att man bryr sig om hur hästens fortsatta liv ser ut (fast inte tillräckligt mycket för att låta bli att sälja).
Men, som sagt, det är den cyniska tolkningen
Om en säljare verkligen bryr sig om hästens fortsatta leverne så skriver de återköpsklausul med vitesbelopp.
Ja visst har du rätt i det, vi brukar låna ut dem på livstidsfoder o vill fv inte ha dem kvar får de gå till slakt.
Just för att undvika att de far runt mellan olika, vilket är lätt hänt.
Sen kan man ju hamna i situationer som gör att man för tillfället inte kan ha hästen kvar, utan måste sälja... och vill då ha möjlighet att köpa tillbaka om hästen ska säljas.. Men det är ju bara ex på olika senarion.. Men visst kan man bry sig om hästen trots att man säljer den?
Jag var mer ute efter varför man som köpare ens skriver på o godkänner ett sånt kontrakt om man inte tänker följa det.
Sen tror jag inte alla vet att det inte är giltigt med bara återköp utan vite.