Favoritrecept - Husmanskost

Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Åh, det finns många bra recept på husmanskost och recept.se och alltommat.se är bra källor till nya recept.

Mina favoriter är:

Småländska kroppkakor med lingonsylt och lök- och fläsksås. :d
De som blir över äts dagen efter stekta i skivor och med lingonsylt.

Strömmingsburgare med grovt bröd och remouladsås.

Dansk sjömansbiff (lövbiffen byts ut mot pannbiff) med kokt potatis.

Tror faktiskt att det blir kroppkakor på söndag. Det var länge sen sist.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Vattnade ur sillen som det står i Vår kokbok, tror jag - ifall det inte rent av stod på hinken. Salt sill äter man ju inga mängder av, det går åt mer potatis och löksås men grädden mjukar till det på något sätt så att det ändå blir ganska gott. Och så steker man den så den får lite stekyta i kanterna, mums!

Inspirerad av tråden åt vi stekt rimmat fläsk med kokt potatis och löksås (vetemjölssås den här gången) här om dagen, det var jättegott!
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Ooh, stekt strömming! Brukar salta, peppra och panera i grovt rågmjöl bara, och sedan steka i rikligt med smör. De som blir kvar lägger jag in i en 1-2-3-lag varvade med råa lökringar, det är så otroligt gott som pålägg på knäckemacka någon dag senare. Det var jättelänge sedan jag gjorde det, måste köpa strömming nästa gång jag handlar!
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Oxsvanssoppa, är det som en vanlig köttsoppa eller gör man den på något annat sätt?
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

KL

Stekt fläsk med löksås och kokt potatis skulle jag kunna äta ihjäl mig på.
Även pannbiff med stekt lök, brunsås och kokt potatis.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

KL

Apropå oxsvans har jag helt ändrat uppfattning om buljong sedan jag började koka egen. Förr tyckte jag det var slöseri på grönsakerna att koka buljong och sedan kasta bort dem, nu skulle jag nästan hellre äta en god klar buljong än spara grönsakerna till soppa på en smaklös buljong...
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Menar du buljong enbart på grönsaker? Det har jag alltid undrat hur man gör.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Nej, jag gör inte buljong på bara grönsaker men jag kan tänka mig att med libbsticka, som faktiskt smakar buljong (har aldrig hittat den som krydda men det är en flerårig kryddört så den borde gå att odla utan större ansträngning), och lite andra örter kan man nog göra ganska god buljong med lök, morot och selleri, men å andra sidan känns det som om man lika gärna kan äta det som soppa direkt då... fast koktiden skiljer förstås så det kanske gör skillnad för smaken? Och det blir ju dubbelt så mycket grönsaker, först dem du kokar på och sedan de du tillsätter i soppan, så det borde smaka mer...

Jag kokar buljong främst på kycklingskrov, vi är 5 personer och på en kyckling får vi en middag, buljong till veckans två soppor samt renskött från skrovet till en paella, risotto, kycklingpaj, kycklingsoppa eller dylikt. Dessutom får hönsen grönsakerna som kokat med för att smaksätta buljongen, så jag tycker vi har ganska bra utbyte av ett djur!

Blev sugen på att köpa oxsvans på maxi och koka ugnsbuljong på det, men vi har nog älgben någonstans i frysen så jag får väl göra det först. Köttsoppa med klimp blir det nog då, övriga i familjen älskar klimp men jag kan lika gärna vara utan. Fast då vet jag inte heller hur man gör klimp "på riktigt" så det kanske går att göra godare än jag gör den.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Egna höns och slaktkycklingar, det är något det. Jag hade fasaner innan men räven tog nästan alla så jag gav upp den uppfödningen, det måste till ett riktigt hönshus här om det skall fungera.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Nej, jag gör inte buljong på bara grönsaker men jag kan tänka mig att med libbsticka, som faktiskt smakar buljong (har aldrig hittat den som krydda men det är en flerårig kryddört så den borde gå att odla utan större ansträngning)

Tro mig, libbsticka är ett satans ogräs :meh: nästan värre än kirskål.
 

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp