Favoritrecept - Husmanskost

Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Jag har just ätit ugnspannkaka med bacon - 6 dl mjölk, 3 ägg, 3 dl vetemjöl och lite salt utgör smeten som slås över knaperstekt bacon eller fläsk - antingen stekt direkt i långpannan eller på spisen. 25-30 minuter i ugnen och servera med hallonsylt!
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

:)1. Hemlagad pölsa , rödbetor och kokt potatis
2. Kokt torsk med riven pepparrot och skirat smör
3. Hemlagade kroppkakor , skirat smör och lingonsylt
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Ärtsoppa
Fläsklägg med rotmos
Skånsk kalops
Stekt sill med potatismos
Stuvad poatis
Rimmad oxbringa med pepparrot och rotmos/potatisblomkålsstomp
Tjälknöl med tex en potatisgratäng.
Kåldolmar med rårörda lingon.
Köttfärslimpa.
Kålsoppa med köttkorv och frikadeller
Stekt fläsk med löksås och potatis
Kålpudding
Köttsoppa
Rårakor
Surkål med fläsk
Dillkött
Pytt i panna
sjömansbiff
Köttfärslimpa
Raggmunkar
Korv stroganoff
Köttbullar och stuvad spenat
Gravlax
Ugnspannkaka
Hemlagad pölsa, rödbetor och kokt potatis
Kokt torsk med riven pepparrot och skirat smör
Kroppkakor

Någon rätt ni tycker absolut saknas?
 
Senast ändrad:
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Jag varvar helt enkelt skivad potatis, lök och kokta vita bönor i en gryta. På med öl och buljong och koka tills potatisen är mjuk, toppa med mycket persilja. Man kan med fördel slänga i lite andra saker också, t ex skivade morötter eller zucchini.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Stekt makrill förstås! Med kokt potatis och mjölksås (och stuvad spenat om man är lagd åt det hållet ;)). Tillagningssättet är... hmm. Stek. Koka. Ät.

Och jag är ett stort fan av panerad rödspätta med kokt potatis och remouladsås och lämpliga grönsaker. Doppa filéerna först i mjöl, sedan uppvispat ägg och sedan ströbröd och stek ganska försiktigt i smör. Råa morötter är gott till, liksom gröna ärtor. Kanske mer danskt än svenskt men jag tycker nog att vi kan adoptera den med gott samvete :)
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Ang recept, jag tycker äldre upplagor av vår kokbok är suveräna. Det är enkla basrecept, end el fakta om råvaror och hantering utan krusiduller. När man är säker på grunderna kan man lätt experimentera utifrån det :)
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Har du något recept för hur man får dem riktigt goda? Mina lyckas inte alltid.

Jag har i havregryn som utblandning i köttbullesmeten (har hört att vissa kör med ex.vis ströbröd, har dock aldrig provat detta). Efter stekningen lägger jag dem i en kastrull efteråt, häller i en liten skvätt vatten i stekpannan, skrapar ut stekskyn och häller i kastrullen, smular i lite kalvfond och småputtrat köttbullarna i kastrullen. Blir magiskt gott (men fortfarande inte lika goda som mammas eller mormors på den tiden det begav sig;)). Vill man ha en annorlunda smak blir persilja och vitlök gott i smeten.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Stekt spätta med citronsås och kokt potatis var en av mina favoriter, det ska vara riktig spätta - ingen filé inte. Min absoluta favorit när jag var liten, jag måste laga det någon dag snart.

Gräddstuvad pyttipanna saknas annars på din lista.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Stekt makrill förstås!

Ja, det otroligt gott!

FAst jag nöjer mig med tex kokt potatis och tomatsallad. Tycker inte riktigt att sås behövs här. I Danmark häller man ibland ett tunt lager hallonvinäger på uppläggningsfatet och sedan lägger man ut de stekta makrillarna/filéerna där. Det är galet gott! Vinägern mot makrillens feta smak funkar ypperligt!

(Men räknas säkert som västsvensk husmanskost, inte svensk. Jag har märkt att många på buke menar makrill på burk i tomatsås när de skriver makrill.)
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Jag har försökt lite åt det hållet och efterstekt under lock med lite vatten i stekpannan. Skall prova att göra som du med fond och havregryn och absolut persilja.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Hur gamla upplagor? Jag trodde den stod i bokhyllan med det var Bonniers kokbok.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Stekt makrill förstås! Med kokt potatis och mjölksås (och stuvad spenat om man är lagd åt det hållet ;)). Tillagningssättet är... hmm. Stek. Koka. Ät.

Stekt makrill är inte dumt, men jag håller nog ändå nyrökt riktigt fet höst/sensommarmakrill för strået vassare.

Panerad rödspätta riktigt tillagad är något.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

beror på hur hardcore du vill vara :) Jag har en från -59 och en från -71, den från -59 tar upp mer om inälvor och konservering tex än den från -71. Från -70 eller tidigt -80tal finns det nog en hel del av det vi idag kallar husmanskost. Har en del ännu äldre kokböcker och då blir det mer aladåber och saker som få äter idag som lungmos och hjärnkorv o dyl.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Gräddstuvad pyttipanna saknas annars på din lista.

Det skall jag testa, brukar köpa ohomogeniserad mjölk som sedan grädden skummas på för att få riktigt fin grädde och det räcker mer än väl för den lilla mängd som används här.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Nej - mjölksåsen är bara en skvätt mjölk som man vispar ur pannan med och har i en försvarlig mängd dill, så det är inte en tjock sås alls utan bara något som är gott att ha på potatisen :) Jag tycker att stuvad spenat till är overkill också, men jag vet att många tycker att det är absolut nödvändigt.

Hallonvinägervarianten låter jättegott.
 

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp