Favoritrecept - Husmanskost

Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Stekt isterband med dillstuvad potatis och inlagda rödbetor.

Stekt saltsill med löksås (jag lägger i lökringar i stekpannan med sillen och bryner dem, häll sedan på grädde och efterkoka några minuter), kokt potatis och rivna morötter (äts lämpligen till lunch och med en eftermiddag i närheten av en vattenkran).
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Ugnsstekt falukorv med antigen kokt potatis eller mos.

Ta och snitta en falukorv nästan helt igenom som om du skulle skiva upp den, fyll varje snitt med lök och ost och tomat. Häll en burk krossade tomater i formen och häll på mjölk och lite grädde, ta en buljongtärning och smula ner i formen. Salta och peppra.
Går att lägga baconskivar på toppen för att lyxa till det. Om du gillar lök går det att lägga lite extra lök i såsen.

In i ugnen på 200 grader i ca 20-25 min, servera med kokt potatis eller mos.
Den krossade tomaten med mjölk och grädde fungerar utmärkt som sås.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Stekt isterband med dillstuvad potatis och inlagda rödbetor.

Stekt saltsill med löksås (jag lägger i lökringar i stekpannan med sillen och bryner dem, häll sedan på grädde och efterkoka några minuter), kokt potatis och rivna morötter (äts lämpligen till lunch och med en eftermiddag i närheten av en vattenkran).

Stekt salt sill har jag provat en gång och det var inte gott, jag har funderat om det kan ha varit så att den salta sillen jag använde inte var bra eller om det var min tillagning. Men det är inte omöjligt att jag provar igen.

Hur gjorde du när du lakade ur den?
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Fin variant på ungsstekt falukorv du bidrar med. Den tar jag också med, men helst vill jag använda korv gjord på utegrisar.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Fin variant på ungsstekt falukorv du bidrar med. Den tar jag också med, men helst vill jag använda korv gjord på utegrisar.

Och helst använder jag mig av en falukorv med runt 78% kött. Gillar inte de som inte har så mycket kött :)
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Stekt isterband med dillstuvad potatis och inlagda rödbetor.
.

Lite OT...

Stek isterbanden och avsluta med att knapersteka kidneybönor tillsammans med dem. Låter skumt men är gott.

Uppfanns som nödmat och har blivit en favvo
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Har du något recept för hur man får dem riktigt goda? Mina lyckas inte alltid.

När, egentligen inte. Använder ytterst sällan recept.

MEN:

Jag använder sällan ströbröd, har i det endast om färsen blir för lös.

Jag föredrar att hacka löken riktigt fint (mixer) och sedan mjuksteka den i smör. Tycker att finhackad rå lök gör smaken lite märklig. Ska löken vara rå måste man ha lite större bitar.

Jag använder gärna en skvätt vin i smeten och jag ändrar kryddningen beroende på tillbehör. Experimenterar lite med rosmarin, chili o.s.v. Steker alltid i lite smör och lite olja.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Steker du den i ugnen i en gryta med lock eller utan?

I ugnen i en helt vanlig ugnsform. Spelar ingen roll om den är i glas eller annat materinal. Men aldrig lock, får inte den där underbara bruna ytan på korven eller baconen.

Går säkert bra att använda gryta men skippa locket.

Ps glöm inte att smaka av "såsen" innan du hivar in den i ugnen så att den är så kryddad som du vill ha den.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

kl

Oh vad massa gott!
Isterband är gott, korvstroganoff,rotmos i bland, raggmunkar osv!

I dag gör jag höstgryta trots att det är vår. Delar kålrot, potatis, palsternacka, purjolök och annan rotfrukt som man vi ha i, i tärningar, stek köttfärs ihop med salt och svartpeppar och häll i vatten och rotfrukterna som tar längst tid på sig att kokas mjuka, i med en buljongtärning och så häller man i grönsakerna allt eftersom tills sista är i, löken sista alltså. Serveras med riven ost och lite persilja. Jättegott!

Och stekt nyfångad fisk är jättegott!! Och remouladsås och stekt spätta, dansk som jag är lite! Och vanlig hederlig stek, fast med svålen kvar och med lagerblad mellan svålen som är skurna i bitar.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Tycker att finhackad rå lök gör smaken lite märklig. Ska löken vara rå måste man ha lite större bitar.

Jag rekommenderar att riva löken! Det blir jättebra i alla rätter som kräver finhackad lök, faktiskt, utom där den just ska vara helrå då för då blir det lite grötigt.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Det skall jag testa, brukar köpa ohomogeniserad mjölk som sedan grädden skummas på för att få riktigt fin grädde och det räcker mer än väl för den lilla mängd som används här.

Inte helt husmanskost men en väldigt lyckad grädstuvad pytt gjorde jag på ungsrostad paprika/rödlök/potatis/sötpotais och något kött ( fläsk ytterfile var det ena gången men det spelar nog mindre roll vad). Delade i bitar, ringlade lite olja över, salt och svartpeppar in i ugnen tills det var mjukt ( 20 minuter eller så). Sen hällde jag bara över grädde, och kokade en liten stund. Kryddade och smakade av.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Använde du rå potatis eller kokt som brukar när man gör vanlig pyttipanna?
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Jag rostade potatis mm i ugnen, de var råa innan jag lade in dem i ugnen men mjuka och fina när de hamnade i pytten. Det var större delar än taditionell pytt, en normalstor potatis delat på 4-6 bitar, löken klyftad. Första gången så använde jag bara rester.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Det skrev du faktiskt redan i första inlägget ser jag nu, jag var lite trög där.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Oxsvanssoppa, går det att få tag i råvaror till en sådan i vanliga butiker?

Citygross brukar ha det, vi köper och gör soppa ibland. De brukar ha bra urval av styckdelar, kalv och ox-lägg, köttben mm.
Lägg är gott, osso buco är en riktig höjdare, väldigt smakrikt :)
 

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp