Favoritrecept - Husmanskost

labb

Trådstartare
Ärtsoppa har jag aldrig gillat, dvs. inte fram till för några veckor sedan när jag för första gången i mitt liv fick riktigt väl tillagad ärtsoppa. Enklast tänkbara recept, ärtorna läggs i blöt över natten för att sedan kokas lagom mjuka tillsammans med hackad lök, ett par tärningar grönsaksbuljong (utan smakförstärkare), lite fin och smakrik olivolja och mot slutet läggs även några morötter skurna i strimlor i och det hela kryddas med timjan. Serveras som den är utan senap. Så enkelt men ändå så gott!

Har ni några andra favoritrecept på husmanskost ni vill dela med er som jag skulle kunna prova?
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Fläsklägg och rotmos är fantastiskt gott. Bara koka fläskläggen med några lagerblad, lök och svartpepparkorn (kan med fördel viras in i ett tygknyte så man lätt kan ta bort dem sedan). Rensa läggen efter kokning (kokar den tills den är helt mör), ta vara på köttet och servera med rotmos och senapssås (uppkok på grädde, dijonsenap, ngn dutt soja, salt och peppar efter behag) samt lämpliga grönsaker (vi gillar rivna morötter till eller ärtor).
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Fläsklägg med rotmos skriver jag direkt upp på min lista. Tackar för det fina förslaget!
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Varsågod!:) Du får koka rätt länge och det tar sin tid att rensa bort "snusket" men det är väl värt besväret! Våra barn skulle gärna äta fläsklägg varje dag i veckan;)
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Mina favoriter är strömmingsflundra med mos, lingon och stekt lök, och rökt fisk med dillstuvad potatis. Inte så kalorisnålt precis men väldigt gott!
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Rimmad oxbringa med pepparrot är gott, man kan ha rotmos till men jag tycker det blir godare med potatisblomkålsstomp eller potatismos med lite persiljerot t ex. Det är enkelt att göra - man kokar oxbringan och ugnssteker den sen, och så gör man pepparrotssås på buljongen från koket - men tar evigheter.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Kalops och stekt sill med potatismos lägger jag också till, de är redan favoriter får jag erkänna. Tack frykan och cillamuffins.

Stuvad potatis höll jag på att missa, det måste jag absolut göra.


Rimmad oxbringa med pepparrot och potatis också, det ligger tom. en pepparrot i kylen som behöver användas. Potatisblomkålsstomp blir jag nyfiken på vad det är?
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Här kommer några av mina favoriter som inte nämnts tidigare!

Tjälknöl med tex en potatisgratäng.
Kåldolmar med rårörda lingon.
Köttfärslimpa.
Kålsoppa med massor av kålkorv o frikadeller!
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Stekt fläsk med löksås och potatis, fantastiskt gott!! hyfsat enkelt också.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

*kl*
Kålpudding är en av mina favoriter, har ingen sirap när jag fräser kålen, det blir sött och gott ändå :)
Egen köttsoppa går hem här hemma, ska ätas till lunch idag. Egen buljong på köttbenen, så lite rotfrukter och ärtor *mums*
Rårakor är gott och enkelt också.
Surkål med fläsk, fräs strimlat rökt fläsk (bacon fungerar också) häll på avrunnen surkål, häll över buljong och krydda med kummin, låt koka 40 min.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

glömde, köttsoppa med klimp kör vi. Och ungersk husman i form av gulashsoppa också med klimp (den står den semiungerske maken för)
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Jag ar vanligen inte fortjust i husmanskost, men dillkott ar en hojdare.:) Om man har gott kott och kryddar val kan ocksa pytt i panna vara riktigt, riktigt gott
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Potatisblomkålsstomp blir jag nyfiken på vad det är?

Stomp är belgiskt egentligen tror jag, man kokar potatis, mot slutet av koktiden har man i blomkål i bitar och kokar tills alltihop är klart. Häll av kokvattnet, häll i hackad persilja och en slatt turkisk yoghurt/creme fraiche/smetana eller liknande, mosa alltihop med en potatisstomp eller liknande. Det ska vara lite grovmosat, med bitar kvar. Gott till korv också.

Har du pepparrot är ju annars solöga en klassiker, lövbiff med äggula och riven pepparrot, potatismos till.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Ärtsoppa är jäkligt gott. Drick punsch till nästa gång! :d

Annars är min husmanskostfavorit sjömansbiff. Lika enkelt att göra som ärtsoppa, förutom skalandet och skivandet av potatisen. Jag äter veganskt så jag gör sjömansbiffen på stora vita bönor istället för kött. Med generösa mängder öl och persilja.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

kl.

Jättemånga fina favoriter, men ni måste ju ge åtminstone lite ledtrådar för hur de tillagas, det finns så många varianter när man söker på internet efter recept.
 
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

Köttfärslimpa :d

Jag använder mig av recepten.se recept. Finns kanske något ännu bättre, men mina smaklökar är nöjda :)
 
Senast ändrad:
Sv: Favoritrecept - Husmanskost

KL

Jag är inte speciellt förtjust i husmanskost, men visst finns det några favoriter:

Raggmunkar - med fläsk och helst rårörda lingon.

Korv stroganoff (finns ju endast i Sverige, så jag räknar det till husmanskost om än av lite yngre datum) - jag gör alltid min med passerade tomater som bas istället för tomatpuré. Känns fräschare. Den smaksätts med ordentligt med paprika, lite senap och så lite yoghurt som rörs i på slutet.

Köttbullar! - går att variera hur mycket som helst och alltid jättegott! Jag gillar dem med pressad kokt potatis, kokta grönsaker (gärna bönor), gräddsås och lämplig gelé istället för lingonsylt.

Gravlax - också lätt att variera. Hovmästarsåsen kan jag vara utan. Tycker gravlax är absolut bäst i sallad (med gröna blad och t ex bönor) eller på toast med romsås.

Pytt i panna alternativt Biff special (Biff Greta) eller Biff Rydberg - aldrig fel om den är vällagad.

Biff med lök - en stor favorit.
 

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp