Favoritpålägg/fyllning

Keso plus någon grönsak som färsksaltad vit gurka (finns bara här där jag bor)eller tomat eller gurka eller favoriten paprika och lite salt på det.

Och kokt ägg är också gott.

Behöver inte bli så krångligt för mig.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
  • Pumpa, BBQ-sås och solrosfrön.
  • Skinka, ost, senap, gärna varm, men kall fungerar också
  • Leverpastej och saltgurka.
  • Espresso house har två riktigt goda mackor; en vegansk med lite hetta i ett bröd som är täckt av frön, tror det är hummus.. Och en varm macka med rostade grönsaker, omnom!
  • Lingongrova, smör och kall pannkaka
  • Knäckebröd, kaviar, kall potatis
 
  • Gilla
Reactions: Sel
TS- Nu frågade du om pålägg som inte anses så vanliga, men ibland undrar jag om inte min (och säkert många andras) uppväxt med sirapslimpa, ost och dopp i O'boy är det ultimata. Har inte ätit det på säkert 20 år, men herregud vad gott det var.
Gör färdiga smörgåsar till familjen att ta med till jobbet nästan varje dag, så följer tråden för inspiration, blir säkert mycket samma/lika.
Basen, förutom sallad/tomat etc, som jag oftast kör med är
-rödbetssallad med köttbullar
-curryröra, antingen vegetarisk eller med kyckling
-på sommaren; färskpotatis i skivor med sillröra, alternativt enbart färska grönsaker som rädisor och sockerärtor
- laxröra med pepparot och ärtor
- pannkaka med saltgurka (tydlig favorit hos maken)
- rökt lamm med potatissallad
- pestoröra med baconkrutonger.

Själv äter jag inte bröd.
 
Keso plus någon grönsak som färsksaltad vit gurka (finns bara här där jag bor)eller tomat eller gurka eller favoriten paprika och lite salt på det.

Och kokt ägg är också gott.

Behöver inte bli så krångligt för mig.
Läste visst lite slarvigt i början att det skulle vara udda kombinationer. En jag har är bröd, skivad färsk champinjon och örtsalt.

Toast med keso, röd pesto, basilika, oregano, salt och soltorkade tomater är väldigt gott.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Just nu är det mycket kalkon, mjukost och leverpastej som gäller här hemma med grönsaker och gärna örtsalt till allt 🤣 😅 Min sambo hatar alla tre grejer så han kör ost, gärna stark ost om han får bestämma.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hade en period i ungdomen när jag åt russin på mina efter-skolan-mackor. Endast i kombinationen mammas hembakta siktkaka, bregott och ett lager russin över som trycktes ner för att sitta fast. (kräver rätt sorts mjukhet i brödet :D)
Tror det från början var ett försök att komma runt att jag inte bara fick slänga i mig en näve ur russinpaketet. Men sedan åt jag dem för att jag seriöst ansåg det var gott.
 
Just nu har jag snöat in på hummus, ibland gör jag egen, men just nu kör jag Zeinas. Hon har en med 3 olika, chili, soltorkade tomater och naturell, på den naturella har jag även hennes muhammara.
Såååå gott, har det på knäckemackan (och smör, ett måste att ha smör underst!).

Annars gillar jag även kvibilles cheddarost med skånsk senap på.

En kopp te på detta och npk är högt!
 
Bästa är brunost (riktig, gjord på get), på en skiva knäckebröd. Inget smör, bara ost.

Nr 2 är knäckte, makrill i tomatsås med lite majonnäs och chiliflingor på.

Nr 3 är rostat bröd, lite majonnäs, mjukkokt ägg, lite salt och massor med svartpeppar
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En, säkert inte ovanlig, variant på gubbröra är tunt skivat grovt bröd med kall skivad potatis, gräddfil och massor av hackad gräslök. En annan, kanske också vanlig variant, är grovt bröd (gärna lite sött) eller knäckebröd med färskostchèvre och hackad rödlök, purjolökgroddar eller tomat. Överhuvudtaget är färskost toppat med någon form av lök en favorit.

En klassikerfavorit som jag äter ytterst sällan, men som jag kan bli väldigt nostalgisugen på, är köttbullemacka med rödbetssallad och inlagd gurka (jag åt nog i snitt en köttbullemacka om dagen på Markan under de två år som jag gick på Strömsholm). En annan nostalgihöjdare från mitt finska arv är nybakad rieska med äggsmör eller enbart smör.
 
Hade en period i ungdomen när jag åt russin på mina efter-skolan-mackor. Endast i kombinationen mammas hembakta siktkaka, bregott och ett lager russin över som trycktes ner för att sitta fast. (kräver rätt sorts mjukhet i brödet :D)
Tror det från början var ett försök att komma runt att jag inte bara fick slänga i mig en näve ur russinpaketet. Men sedan åt jag dem för att jag seriöst ansåg det var gott.

Jag kan mycket väl föreställa mig att det är supergott. Ett period var jag helt insnöad på russinscones och kunde baka det flera gånger i veckan. Det måste smaka något liknande.
 
Jag har nog aldrig träffat mågon i verkligheten som faktiskt har jordnötssmör på smörgås! Du är det närmaste jag kommit. :D Visste inte att man kunde ha äpple till heller!
Men vaaaa! :eek: Rostad macka med jordnötssmör är ju toppen ju! Men ja, det blir lite torrt i munnen och jag kan förstå om man inte gillar det. Därför funkar det ovanligt bra i kombination med saftigt äpple som man skivar tunt och lägger ovanpå :) Banan är ett annat populärt alternativ, men det tycker jag själv är väldigt o-gott.
 
När exet, jag och barnet åkte på utflykt (typ hästtävlingar eller premieringar) så gjorde vi "smarremackor".

Vallmobaguetter som delades och gröptes ur lite. Sen blandade jag tonfisk med småskuren purjo och creme fraiche. Kryddade röran med örtsalt.

Eller hästkorv och räksallad.
 
Rugbröd med lever pastej og saltgurka eller inlagd rödbeta.

Annars rugbröd med rostat torskerogn (på panna) med mayo och lite salat. Även en panerad fiskfilé med detta är jätte gott.

Stjärnskott är en favorit luxmacka för mig.
 
Äggsallad är en stor favorit, gärna med avokadotärningar och en skvätt citron/lime. Salt och peppar eller örtsalt, passar på både ljust och grovt bröd!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp