Favoritpålägg/fyllning

Jag har nog aldrig träffat mågon i verkligheten som faktiskt har jordnötssmör på smörgås! Du är det närmaste jag kommit. :D Visste inte att man kunde ha äpple till heller!

😲

Vad skulle man annars ha det till? Höll jag på att skriva innan jag kom på att jordnötssmör ju faktiskt borde gå att ha till typ allt, och rentav går alldeles utmärkt att äta med sked direkt ur burken. :D Men tillsammans med äppleklyftor är det allra bästa!

Jag äter sällan mackor men när jag är inne i en period av det älskar jag att rosta en grov skiva bröd i ugnen och äta med just jordnötssmör som baspålägg.
 
Det känns lite som koagulerad, osalt buljong. :o Icke för mig!
Jag hade å andra sidan en period under stallarbetet då jag var besatt av ett tunt lager messmör och hallonsylt i tortillarulle. Såattehh... :D
Det har nog en speciell smak, men jag är invand från gener och småbarnsåren så för mig smakar det ... helt normalt! :D

Messmör har jag nog aldrig ätit faktiskt, har svårt att se det goda... det låter äckligt ju! Och kombinationen, din! :O
 
😲

Vad skulle man annars ha det till? Höll jag på att skriva innan jag kom på att jordnötssmör ju faktiskt borde gå att ha till typ allt, och rentav går alldeles utmärkt att äta med sked direkt ur burken. :D Men tillsammans med äppleklyftor är det allra bästa!

Jag äter sällan mackor men när jag är inne i en period av det älskar jag att rosta en grov skiva bröd i ugnen och äta med just jordnötssmör som baspålägg.
Man bakar och lagar mat med det? :) Jag tycker att det ger en obehaglig, torr känsla i munnen som det är. Skulle aldrig kunna äta det med bara sked. :D
 
Det har nog en speciell smak, men jag är invand från gener och småbarnsåren så för mig smakar det ... helt normalt! :D

Messmör har jag nog aldrig ätit faktiskt, har svårt att se det goda... det låter äckligt ju! Och kombinationen, din! :O
Messmör är ju också något av en acquired taste, men det har i ala fall en "normal" konsistens. :D Det är ju dessutom lite sötsalt, så jag antar att det funkar med sylt på samma sätt som folk påstår att jordnötssmör gör det. Det är nog inte normen att äta det så dock, och jag tycker det är gott på en selleripinne också! :)
 
Jag är också periodare. Så pålägg varierar en del. Men brukar återkomma till detta ihop med smör:

Avocadomacka med örtsalt och ev keso eller vitlökssalami till.

Äggmackor, stekt ägg eller kokt, på rågkusar eller hårdbröd. Örtsalt på!
Ibland keso till kokta äggen.

Tonfiskröra med hackad rödlök och svartpeppar. Gärna tomat på. Hårt bröd eller Rågkusar.

Kvibille cheddar med tomat, gurka och röd spetspaprika.


Vitlökssalami med tomat med salt och svartpeppar.

Dansk leverpastej med inlagda rödbetor och svartpeppar på danskt rågbröd eller rågkusar.

Är galen i två olika valnötsbröd. Ena brukar sambo köpa med sig från DK och andra köper en kompis med sig vid besök från Sthlm. På det är allt gott! 😅
Åhhh! Avocadomacka glömde jag! Så sjukt gott och går att variera hur mycket som helst! ❤️
 
Är kanske tråkig men curryröra och gurka är ju himmelriket!

Sen var det någon på forumet som berättade för mig att en kan mosa/mixa stora vita bönor med valfria kryddor och ha på mackan och nu äter jag det KONSTANT. Oändlig variation i smak, och med lite olja i blir det riktigt krämigt och lyxigt:love:
 
Messmör är ju också något av en acquired taste, men det har i ala fall en "normal" konsistens. :D Det är ju dessutom lite sötsalt, så jag antar att det funkar med sylt på samma sätt som folk påstår att jordnötssmör gör det. Det är nog inte normen att äta det så dock, och jag tycker det är gott på en selleripinne också! :)

Fast det ar ju for att det inte ska bli "torrt" i munnen man har bade jordnotssmor och sylt pa mackorna har. Prova ocksa "ants on a log" ... jordnotssmor pa en selleri stjalk med russin som myror. :d
 
Jag äter massor av mackor med stekt ägg, helst på något grövre bröd.

Något som är gott, men som jag inte haft på länge, är bondbönor körda i mixer med vitlök, chili, salt, olja + kokspad för rätt konsistens och ev. ost för extra lyxigt.
 
Ordentligt med hummus och sedan skivad paprika är jättegott på både hårt och fluffigt bröd.

Färskost att variera sig emellan. Jag gillar den vanliga med lägre i fett då den är krämigare och syrligare, eller vitlök eller pepparrot.
 
Godaste mackan har ju Nutella på sig. Men det äter jag extremt sällan eftersom det är så onyttigt. Åt det hela uppväxten dock.

Annars är favoritpålägget en riktigt god räksallad! Mycket räkor, riktig rom (ingen tångkaviar!), rödlök, dill och majonnäs (möjligtvis lite creme fraiche men inte för mycket).

Vardagspålägget som är lite roligare än en skinkmacka är en macka med tahini, stekt ägg och furikakekrydda.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min favorit är varmamackor i ugn.

Vanligt Rostbröd
Bred med 1 valfritt tjockt lager smör men helt ok att skippa smör med.
Nästa lager med ketshup, inte för mycket.
Skinka, tomatskiva, ost.
Krydda med paprikapulver och lite svartpeppar.

In i ugnen tills du tycker det ser färdigt ut.

Salta.

Ät. Gärna med en fräsch sallad till.

(Man kan ha allt man gillar på mackan såklart, men ketshupen är den magiskaingrediensen. Typ som tomatsåsen på en pizza)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kokt ägg som mosats ihop med kaviar och strimlad purjolök. Pastej på kikärtor, stekt lök, vitlök, kanel, citronskal och olivolja, smörgåsgurka på. Hummus, tomat och groddar på libabröd. Avocado och tomat. Västerbottenost, skivat äpple och peppar.
 
Är kanske tråkig men curryröra och gurka är ju himmelriket!

Sen var det någon på forumet som berättade för mig att en kan mosa/mixa stora vita bönor med valfria kryddor och ha på mackan och nu äter jag det KONSTANT. Oändlig variation i smak, och med lite olja i blir det riktigt krämigt och lyxigt:love:
Låter väldigt gott, gissar att du använder vita bönor på burk? Ser framför mig olika smaksatta oljor till :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp