Bra initiativ!!! Detta kan ju bli en riktigt intressant tråd, till skillnad från en del andra!
Min fullblodsmärr blir glad av bakdelsvändningar, hon tycker själv att hon är jäkligt duktig på det! Sen gillar hon SMYGigångsättningar till trav från skrittöppna på rakt spår, hon har kommit på hur skönt det är att inte skjuta iväg så förfärligt (jag viskar tass, tass, tass och så tassar hon in i en avslappnad, bärig trav).
Jag gillar att jobba med att växla mellan olika böjda spår, volter åttvolter och serpentiner av olika storlek, jag rider dem över hela ridbanan 'huller om buller', och tränar på att inte vika i midjan när jag byter varv. (När jag lyckas blir JAG glad!)
Sedan rider jag ofta på en karré (och hur dumt låter inte det?
) som jag lägger som ett ruter i stora mittvolten, så att jag inte kan följa några linjer på ridbanan, utan måste rida mina linjer ordentligt, vilket är mycket avslöjande om man inte positionerar sitt bäcken rätt!
Där rider jag öppna på raksidorna och sluta/ bakdelsvändning genom hörnen. Ibland gör jag denna övning på en mycket liten fyrkant och i trav, för att träna snabbheten i mina hjälper. Fast jag blir aldrig så snabb som min häst är i reaktionerna!
Min häst blir också väldigt glad av skritturer på lång tygel, hon kliver på så in i vassen och om hon tycker att turen var för kort så försöker hon gå förbi gården när vi kommer hem och ta ett varv till
hon tycker att det är lysande, och tror varje gång att jag ska gå på det!!!
Klättra är också en favorit som humörhöjare.
Min andra häst som är ett 19-årigt sto Sv halvblod- New Forest med ett förflutet som uttråkad och missanpassad ridskolehäst, tycker att nästan allt är kul som innebär att man gör nåt tillsammans, men vad gäller skolningsövningar så blir hon glad av att gå på stor volt och växla mellan öppna och sluta med bibehållen böjning. Hon gör också mycket fina galoppfattningar, som håller mycket högre kvalitet än galoppen sedan gör, så det blir ju mycket fattningar, som jag hoppas ska leda till bättre kvalitet på galoppen så småningom. Åttvolt där man byter varv genom att länga nya yttersidan innan man tar upp nya innertygeln, tycker hon också är skönt, hon slappnar märkbart av och känns så nöjd. Hon älskar också att skrota rundor i skogen, det fick hon nästan aldrig göra innan hon kom till mig som 13-åring, eftersom hon hade rykte om sig att bocka av barnen
vilket jag helt klart tror på, by the way...
Jag rider också fullblodet och har korsningen som handhäst, det är en favorit hos båda: promenad med bästa kompisarna!