Fattiglappar på huset

tanten

Trådstartare
Hur är det?
Får man ta ner eternitplattor från husfasaden själv? Eller är det förbjudet?

Det cirkulerar olika uppgifter - dels att man får ta ner dem själv men inte leja hjälp som inte är certifierad, dels att ingen får ta ner utan utbildning och certifiering. Dvs att man måste leja godkänd firma för att ta bort skiten.

Vad vet den samlade buke-expertisen?

Sv: Fattiglappar på huset

Som jag har fått det förklarat för mig så får du ta ner dem själv utan att ens ha någon form av skydd, men lejd firma skall ha tillstånd och skyddsutrustning. Det är långvarig/upprepad inandning av dammet som är farligt, fast skyddsutrustning är nog ändå att rekommendera även för privatpersoner. Men plattorna måste efter nedtagning tas omhand på rätt sätt även om du som privatperson tagit ned dem.

Jag och mitt ex tog ner själv sommaren 2002. Man får göra det själv, men man ska göra av med det på rätt sätt efteråt. Det är varken svårt eller komplicerat att ta ner eternitplattorna, se bara till att de som jobbar med det och rör sig i närheten av platsen har andningsskydd. Det räcker med vanliga munskydd.

Om ni väljer att leja det så blir det en ganska dryg kostnad, för det är betydligt krångligare regler för firmorna, när det gäller hantering av asbest/eternitplattor. Vi valde att göra det själv för att spara pengar. Plattorna sitter inte speciellt hårt och de är inte jättetunga heller.

Lycka till! :)

De flesta återvinningscentraler har en liten container för eternit. Tyvärr har containern bara ett jättelitet hål....

Privatpersoner slänger gratis om man kommer med mindre mängder. Så man kan ju ta några plattot i taget och slänga. ( Mät hålet i conteinern först så du vet att du kan få i plattorna). Annars kan man alltid slå sönder plattorna i mindre bidar hemma först, fast för jösse namn ha plattorna blöta först så att inget asbestdamm ryker omkring i luften där du står och har sönder dom...

/KT

Som jag har fått det förklarat för mig så får du ta ner dem själv utan att ens ha någon form av skydd, men lejd firma skall ha tillstånd och skyddsutrustning. Det är långvarig/upprepad inandning av dammet som är farligt, fast skyddsutrustning är nog ändå att rekommendera även för privatpersoner. Men plattorna måste efter nedtagning tas omhand på rätt sätt även om du som privatperson tagit ned dem.

Samma som jag lärde mig när jag läste byggteknik.

KL.
Du får ta ner dom själv. Det som kostar är ju att bli av med skiten.

Jag läste att det snart är lite coolt att ha eternit på huset.... Inte så vanligt längre... Då slipper du allt jobb;)

Annars är det som dom säger. Göra det själv blir BETYDLIGT billigare...

Vi köpte ett hus med Eternit i sommras. Och tänkte först plocka ner den. Men sen fick vi reda på alla fördelar med Eternit så nu fpr den sitta kvar :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 999
Senast: netia
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 100
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2