Fattar inte hur sadeln ska ligga om manken ska vara fri samtidigt som den inte får ligga för hårt?

Hoppmallan

Trådstartare
Har hittat en bra dressyrsadel till min häst. När jag fick den var den lite för vid så jag gjorde den smalare och då var hela manken fri, fick in hela näven, vilket är kanon då min häst har så lång och stor manke. Då sa en i stallet att sadeln var för trång nedanför manken på sidan i fram, vid bogen. Så jag ändrade tillbaka den och då tryckte den på manken och låg likadant vid bogen så jag får ändra tillbaka den igen. Så länge sadeln ligger bakom bogbladet och att manken är fri så gör det väl inget om sadeln ligger an bakom bogbladet? Den måste väl ligga an? Den ligger rätt så hårt men jag kan ha min hand när medan jag rider utan att det gör ont? Fattar inte riktigt hur sadeln i så fall ska ligga enligt människan i stallet; om sadeln ska göra manken fri men samtidigt vara lös neråt? Ska sadeln ligga och sväva i luften då eller? *Funderar fram och tillbaka*...

Så länge sadeln ligger bakom bogbladet och att manken är fri så gör det väl inget om sadeln ligger an bakom bogbladet? Den måste väl ligga an? Den ligger rätt så hårt men jag kan ha min hand när medan jag rider utan att det gör ont? Fattar inte riktigt hur sadeln i så fall ska ligga enligt människan i stallet; om sadeln ska göra manken fri men samtidigt vara lös neråt? Ska sadeln ligga och sväva i luften då eller? *Funderar fram och tillbaka*...

Självklart måste sadeln ligga an. Den ska ligga an så jämnt som möjligt så att det inte uppstår punkttryck.

Sadeln ska ligga ann hela vägen i våglinje. Den får dock inte fördela tryck så det hindrar bogbladets rörelse, varken spetsen eller bladkanten (lodrätt).

Har hittat en bra dressyrsadel till min häst. När jag fick den var den lite för vid så jag gjorde den smalare och då var hela manken fri, fick in hela näven, vilket är kanon då min häst har så lång och stor manke. Då sa en i stallet att sadeln var för trång nedanför manken på sidan i fram, vid bogen. Så jag ändrade tillbaka den och då tryckte den på manken och låg likadant vid bogen så jag får ändra tillbaka den igen. Så länge sadeln ligger bakom bogbladet och att manken är fri så gör det väl inget om sadeln ligger an bakom bogbladet? Den måste väl ligga an? Den ligger rätt så hårt men jag kan ha min hand när medan jag rider utan att det gör ont? Fattar inte riktigt hur sadeln i så fall ska ligga enligt människan i stallet; om sadeln ska göra manken fri men samtidigt vara lös neråt? Ska sadeln ligga och sväva i luften då eller? *Funderar fram och tillbaka*...

När man är så osäker är det bäst att ta hjälp av sadelutprovare. Så leta efter en bra sånär mitt tips.
Det kan bli väldigt dyrt om hästen går med fel sadel och får ont. Det är tyvärr inte så ovanligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 607
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 284
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka