Fatta galopp på Holländska =)

Sv: Fatta galopp på Holländska =)

Du får jätte gärna kolla upp vad do tyckte skiljde sig ifrån våra "svenska galoppfattningar" =)

Jag brukar inte göra för stora hjälper men jag har oxå tänkt samma tanke o provat det oxå. Jag har provat bägge varianter - gett mycket hjälper och gett mycket små hjälper. Men inget hjälper :p
Har varit i kontakt med förra ägaren som tack o lov oxå har haft de problemen så det är inte bara fel på mig i alla fall.
Min tränare kommer ut nästa vecka rätt ifall jag nog hade velat lära känna honom lite bättre innan. Men vill inte att detta ska bli en stor grej så det är lika bra att ta tag i det direkt.

Fortfarande öppen för nya tankar o ideer :laugh:

Jag har en D-poony från Holland som är 4 år och mycket riden han är fattad för höften. Likaså många andra ponnier jag har :laugh:

När jag lär mina hästar att fatta galopp brukar jag använda ganska lite hjälper, flyttar fram inner höft och bak med ytter skänkel ngt men lägger inte till den så mkt sen gör jag ett "pussljud". Det pussljudet gör jag även när jag longerar osv, dom brukar lära sig väldigt fort att det betyder galopp. Min 4-åriga tysk som jag har hemma nu fattar iband fel men byter dock innan jag hinner bryta av och göra om så jag gör inte så big deal av det än bara han fattar galopp när jag ger hjälpen.

min holländare var också van vid att fatta galopp för andra hjälper än dom vi använder i sverige. dock kommer jag inte ihåg vilka det var :p

men hon lärde sig snabbt att "när mamma gör såhär är det galopp som gäller". det jag gör nu är bara att flytta bak ytterskänkeln liiite och bara peta till lite försiktigt. samtidigt lättar jag litelite i tygeln. kanske inte rätt sätt, men så gör jag iallfall, och det har funkat hittills ;) fast å andra sidan är min häst också ganska pigg/het & jättekänslig för hjälperna, så jag vet inte :p

Jag har hört ( av min förra tränare som köpte hästar från Tyskland ) att i te.x Tyskland fattar de inte galopp som vi gör här i Sverige. Och om det är olika i Sverige och tyskland skulle det inte förvåna mig om det var olika i Sverige och Holland. Tyvär vet jag inte hur dom gör, men lycka till med att få reda på det :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Har pratat med veterinär som inte tycker det är akut och kommer på onsdag. Men undrar om någon av någon ide om vad det kan vara...
Svar
6
· Visningar
1 585
Senast: Itzyditzy
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat