Fatta galopp på Holländska =)

FUNNY

Trådstartare
ja som ni ser överskriften så undrar jag om det är någon som vet ifall de fattar galopp annorlunda i Holland?

Har precis fått hem en underbar kille vars förra ägare är holländska, och jag har problem med gakoppfattningarna på honom. Då det är en ung häst (4 år) så är det iofs inte så konstigt men efter att provat alla unghäst knepen så kom jag på att det kanske är så att vi i Sverige har lite annorlunda hjälper för galoppfattningarna mot vad de har i Holland.

Någon som vet?

(Ja jag vet att jag borde fråga förra ägaren istället men tycker det är lite knepigt med förklaringarna o så på engeska så jag tänkte att jag provar här först)

Tacksam för tankar o idéer.
/Anna

Sv: Fatta galopp på Holländska =)

Oavsett så tror jag att du tjänar på att lära om honom då. Han är ju så ung menar jag och det är jobbigt om du ska sälja honom som kanske 15-åring och så kan han bara fatta galopp på holländska. Då blir det kanske knas för framtida ryttare? vad vet jag;P bara en tanke!

Frågan är väl hur du fattar galopp ? Jag kan inte tänka mig att dom skulle fatta galopp annorlunda i Holland? Du kanske gör för mkt eller för lite?

Svarar er bägge.
Självklart är det jag som ryttare som gör fel-det har jag aldrig betvivlat - MEN jag behöver ju än dock lära mig att fatta galopp på honom och om de då gör lite annorlunda i Holland så är det ju en god ide´att jag känner till hur de gör.
Trots att det är en ung häst så är han mycket riden.
Vi har ju olika läror här i Sverige hur man fattar galopp. En del säger för inner höft - en del säger för ytter skänkel. Hoppryttare hjälper generellt hästen när den är ung genom spö på inner bog - dressyrryttare med spö på ytter bak - (vad jag har uppfattat det som i alla fall)
Så det är ju olika här oxå.
Men frågan kvarstår. Finns det någon som vet om de har lite olika hjälper i Holland mot i Sverige. De fattar ju inte galopp på samma sätt i USA tex som vi gör här....

Ja men HUR fattar Du galopp? Sedan tycker jag nog inte att olika länder fattar galopp på olika sätt? Utan det har nog mer med inriktning av gren att göra än något annat.

Antingen fattar man för inner eller för ytter så det är ju bara att prova sig fram.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har och rider rätt många Holländare och nej de har inte någon speciell galoppfattning. Men använd sitsen och svara de inte så lägger jag till inner skänkel

Ok jag kanske använder för mycket ytter skänkel på honom då, trots att jag senast förra veckan fick kommentaren att jag fattar mycket för inner skänkel. Men det är ju så olika. Försöker tänka vrida fram inner höft, ställa lite utåt i hörnet o peta till på ytter bak. Nu har jag nog lagt till lite extra ytter skänkel med tanke på den kommentaren jag fick förra veckan.
Första dagen när jag red honom så red jag utan sporrar rätt att jag vet att han hela tiden innan har ridits med sporrar. Då fick jag inte honom alls att fatta höger galopp. Inga problem med vänster.
Andra dagen när jag red honom hade jag sporrar o då fattade han klockrent både höger o vänster direkt, men bara första höger sen fick jag inte honom i höger galopp igen....
Lite knepigt att han tog min första så fint o sen inte alls fattar. Men jag har ju nu bara ridit honom två gånger o det tar ju lite tid att hitta knapparna.
Tänkte bara spåna här lite för att kanske få lite mera tips o ideér :)

Kan också vara så att hästen helt enkelt kollar om du hänger med, den kanske helt enkelt har jobbigare att fatta höger och galoppera höger?

Jo han har säkert jobbigare att fatta/galoppera höger. Säkert starkare i vänster sida. Men jag behöver ju ändå hitta lösningen på problemet.
Jag har försökt med lite sidvärtes, försökt tänka lite öppna, ställt jätte mycket utåt, liten volt, spö ytter bak, spö inner fram, ja jag vet helt enkelt inte vad jag ska prova härnäst???
Sen har jag inte ridit aktivt på några år så jag har tappat min kroppskontroll o sitter inte så stilla i sadel längre som jag skulle önska :angel: Men jag hoppas ju att det kommer tillbaka snart!!

det är ju bara att testa alla sätten;)

men mest sannolikt är kanske att hästen inte riktigt kan fatta galopp? det kunde inte min när jag fick honom, visst han galopperade, men ibland blev det en fin fatning, ibland fel och ibland hände inget. ingen hade eg Lärd honom hur han skulle göra, ibland hade han tur och fick till det rätt....

oavsett så skulle jag gå back to basics och lära hästen från grunden. fattar han rätt när du longerar? kombinera röstkommandot med hjälper när du rider. rid på spåret eller stor volt, och fatta fatta fatta till det blir rätt. då berömmer du massa!

om han inte kan galoppera i högergalopp på lina heller så har han ont/är stel någonstans.

Har ej longerat honom endast ridit två gånger. Men enl hon som sålde honom till mig så hade de redan börjat träna förvänd galopp.
Är nybesiktigad o galoppar utan problem i höger varv i hagen :)

ja och min var "utbildad lb". i verkligheten var han "styrbar i alla gångartar". :grin: säljare har en tendens att pynta på verkligheten!

så man ska inte lita på allt dom säger. men har du bara ridit hästen två ggr kanske det är samspel som fattas helt enkelt, förra ryttaren kanske hade en annan stl och ett annat ridsätt. om hästen är så välriden som säljaren påstår så är det nog bara frågan om att ni måste samköra er lite mer:)

Senast ändrad:

Jo det är nog så men jag är ganska så van vid att rida unghästar o har lixom inte haft såhär stora problem med fattningarna innan. Fast iofs har jag ju aldrig köpt en häst förut som varit så mycket riden =)
Ja ja det är nog bara signalerna som ska klaffa!

Sen har jag inte ridit aktivt på några år så jag har tappat min kroppskontroll o sitter inte så stilla i sadel längre som jag skulle önska :angel: Men jag hoppas ju att det kommer tillbaka snart!!

Här tror jag att svaret ligger. När du blir stadigare i sitsen så kommer fattningarna också, antagligen så blir han förvirrad av att du inte sitter still.

Jo det är säkert en kombination av att inte ridit aktivt på nästan 2 år o nu då bara ridit några månader. Men sen är det ju bara höger varv som är problemet så det ligger nog lite i att han har jobbigare där oxå + att vi inte lärt känna varandra riktigt på 2 små ridpass :D Men det ska väl bli bättre o bättre.

Hästen är fyra år och du har ridit den två gånger. Jag tycker bara du ska ta det lite lugnt och lära er hitta varandra så kommer nog galoppfattningarna efterhand också.

Haha, jag måste bara flika in lite härr. Lånade en Holländare för nåt år sen och den hade jag jättesvårt att fatta glp på i början. Även ägaren (svenska som importerat) hade det klurigt i början. Tillåme hennes tränare satt sig upp och den ville inte fatta glp;) Dock kom vi alla på efter ett tag att man inte skulle göra så mkt med skänkeln, bara tänka galopp och sedan försiktigt sitta över till ex höger, lägga till skänkeln något och så vips var problemet borta:) Inte för att någon av oss brukar "banka" fram hästar i glp men denna var faktisk lite trixig:)

Men det var ju roligt att höra då att jag inte är ensam =)

Jo jag har ju precis fått hem den lille pojken o visst tar det tid att lära känna varandra, men tänkte bara kolla tips o ideer innan man kanske sitter o försöker på fel sätt.

Bara för att kolla läget så tog jag honom ett par varv i longerlinan igår - och gissa vad han gjorde när han skulle galoppera i höger varv? Jodå galopperade i vänster galopp istället :crazy: Så nog har han svårt för höger galopp.
Det blir den vanliga vägen att gå att stärka hästen o öva o öva o öva :)

En klasskompis har en hollänsk häst, ingen häst jag har ridit. Men när en annan klasskompis skulle rida den så var det något med galoppfattningarna oxå som inte riktigt var som "dom skulle" eller vad man ska säga. Fattade i alla fall inte galopp på de signaler som vanliga svenska hästar brukar. Kommer dock inte på vad det var just nu, men kan kolla upp det. Detta var en dutkig ryttare samt en välutbildad häst.

Mina hästar, när endel har ridit dom frågar hur de ska få hästen i galopp..
De gör "galoppfattning" och hästarna rusar med huvudet rakt upp i vädret :D
Jag vet ej om det är något speciellt holländsk men jag flyttar ytter höft lite bakåt och inner höft liiiite framåt och sedan fattar för ytter skänkel.
Alltså görs så lite som möjligt, det är nästan så att man bara tänker galopp.. så du kanske gör för mycket :)?

Läste tråden lite fort och vet inte om du har testat, men prova att fatta för ytter har varit med om fler hästar som föredragit de.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Har pratat med veterinär som inte tycker det är akut och kommer på onsdag. Men undrar om någon av någon ide om vad det kan vara...
Svar
6
· Visningar
1 585
Senast: Itzyditzy
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat