Fått hem min häst, fruktansvärt överbyggd! Vad göra?

Sandra_99

Trådstartare
Har nyss fått hem min häst efter 6 månader utlånad. När han åkte var han ganska muskelfattig men "jämn" i kroppen. Nu när jag fått hem honom så är han rejält överbyggd bak:crazy:.

Vad kan detta bero på? Hästen är fortfarande lika muskelfattig, möjligtvis tom lite sämre över ryggen då hon brutit mot avtalet och använt fel sadel. Han har inte muskler på "skinkorna" utan är överbyggd "uppe på". Han är 8 år.

Idéer?!?

Sv: Fått hem min häst, fruktansvärt överbyggd! Vad göra?

Att en häst är överbyggd innebär att korset är högre än manken, vad menar du att fodervärden skull ha gjort för fel? Jag har en överbyggd häst hemma, han har helt enkelt vuxit så och inget att göra åt.

du får nog visa bilder, för som sagt, en överbyggd häst är en överbyggd häst och vissa ser ut så. Sen kanske det ser mer ut om hästen inte är musklad, men om hästen är överbyggd så har den varit det hos dig också.

Jag förstår inte riktigt om du anser att det skulle vara fodervärdens fel att hästen växt ojämt? Ett par funderingar är om den varit sent utvecklad och nu växt ytterligare. Har hästen varit eftersatt (mat, träning etc) och därför börjat växa när det fått bra förutsättningar?

En överbyggd häst är ju inget som går att påverka, det är ju helt enkelt så att hästen växt mer bak än fram. Hos unghästar brukar detta jämna till sig när framänden växer ikapp, men det känns ju lite udda att hästen är 8 år och skjuter iväg. Inte omöjligt, bara en smula ovanligt.

Jag tror jag förstår hur du menar. Om jag förstår dig rätt skulle jag tippa på fel ridning samt oanpassad sadel.
Träna upp ryggen från marken (2-3 mån beroende på hur bra han bygger muskler. Fixa en foderstart om du inte redan har det så får han möjlighet att bygga så snabbt och smidigt som möjligt), prova sedan ut en sadel som passa.

Det kan inte vara så att hästen lagt på sig fett på rumpan så att den ser högre ut? Vet att det var så på vårt sto när hon kom.

Ful bild, men det gråa är som det kanske var innan, och det svarta som det är nu (grovt överdrivet såklart), och då gör det att rumpan ser högre ut fast det egentligen är fett och inte skelettet liksom.
hstrumpa.png

Bara en tanke...

I vissa fall kan en häst som tex spänner sig i länden börja kompensera för det genom att räta ut bakbenen, då kommer korset upp och hästen ser överbygd ut. Jag har själv en sån häst. Hon kan se helt olika ut från en dag till en annan. Om det tex blir mycket kallare än väntat och hon inte har tillräckligt tjockt täcke så kommer överbyggnaden som ett brev på posten.

Det jag gjorde var att anlita en duktig och erfaren equiterapeut som sakta men säkert började lossa späningarna. Det gjorde stor skillnad! I takt med att spänningarna lossnade så kunde jag successivt börja träna upp länden och det har hjälpt till att hålla ihop kroppen mycket bättre. Sen får hon aldrig bli kall. Inte ens det minsta lilla bris på sommaren. På henne är det också viktigt att ha en sadel som sitter perfekt. Minsta lilla yttepytte bakvikt så blir länden spänd.

Sakta men säkert har hon blivit allt starkare och blir då också mindre känslig och inte lika lätt överbygd :banana:

Menar du helt enkelt att han har bara fått muskler ovanpå rumpan? :idea: Alltså att det är enda stället han blivit musklad på?

Det kan inte vara så att hästen lagt på sig fett på rumpan så att den ser högre ut? Vet att det var så på vårt sto när hon kom.

Ful bild, men det gråa är som det kanske var innan, och det svarta som det är nu (grovt överdrivet såklart), och då gör det att rumpan ser högre ut fast det egentligen är fett och inte skelettet liksom.
hstrumpa.png

Bara en tanke...

Det tror jag på!! Annars blir inte en häst överbyggd helt plötsligt men fettdepåer kan vara troligt vid denna årstiden när många ger för mycket bete.

Precis sådär såg min foderhäst ut när jag fick hem honom för ett halvår sedan. Ganska fet med rejäl äppelrumpa. Han har dessutom ganska långa bakben + en rätt så svängd rygg. Han såg helknasig ut och när folk frågade hur hög han var så sa jag ca 162 fram och säkert 167 bak. :p

Nu när han varit igång ett halvår så ser han inte alls så överbyggd ut och ryggen har också börjat muskla sig och är något mindre svängd så han ser nästan normal ut. :D

Eftersom bobladen inte sitter fast i ryggraden med någon led så kan hästen faktiskt sjunka ner med ryggraden mellan bogbladen och likaså höja sig mellan bogbladen kan det vara det som hänt?

Med rätt träning "går det till sig" kontakta gärna equiterapeut!

Liknande trådar

Hästvård Har min häst ute på foder,han åkte dit i början på Juni och var tunn då efter att ha varit på utbildning Mars och April där han i...
2
Svar
21
· Visningar
4 011
Senast: Centaur
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 060
Senast: Vogue
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10