Fått hem Espaniolan, Hjälp att passa in den? Caroooola?

Sv: Fått hem Espaniolan, Hjälp att passa in den? Caroooola?

Bärin skrev:
Comfortsadeln såg väldigt fin ut faktiskt:) tyckte den verkade lite stor och klumpig på bilden på kaupres hemsida, men på din bild när sadeln satt på en häst var den väldigt fin faktiskt!

Men tror du att den passar på en travare med ganska hög manke?
Kan man rida lite "dressyr" i den också? För jag rider ju på banan ibland men inte så ofta :p ;)

Så svårt ju, vill ju ha en "rida ut" sadel, som man även kan rida på banan med:D

Jag var väldigt nöjd med min Comfort men den fick ge vika för en Espaniola. Anledningen till det var främst att jag håller mig så långt borta från skogen som mitt samvete och hästens humör håller för:angel: Jag älskar att dressyra på banan:d

Comforten passade kanon på min häst med mycket manke. Den är nog den modellen av ST som lämnar mest utrymme för en hög manke.
Om din häst är smal över ryggen och lite "takig" så bör du nog beställa tjockare bossor än de som är standard.
/T

Kan bara instämma med föregående talare :p

Haha, jag som precis börjat bestämma mig för en espanola:p Men nu vet jag inte:crazy:

När vi ringde till Kaupre sa vi att vi mest red ut, och han vi pratade med sa att det gick jättebra att rida ut i en sån. Han tyckte att vi skulle välja en espanola eftersom de bara hade bra erfarenheter av den. Vi hade ju skickat bilder på hästen och mät ut där vid manken, så då borde han väl sätt om espanolan inte lämnade bra plats för manken?

Men sen har ju inte min häst nästan nga muskler vid ryggen för nuvarande bomsadeln inte alls passar, den är för trång vid manken...
Då kommer väl vi få en espanola som passar honom nu, men sen om han får mer muskler måste man byta ut den grejen vid manken?
Märks att jag inte kan något om saldra alls typ, haha :o

Visste inte att sadlar kunde vara sååå svårt:crazy: :D

Jag tycker det är svårare att rida lätt i Espaniolan är i Comforten. Esnaniolan tycker jag "suger" tillbaka häcken i sadeln och inbjuder inte till en lätt sits som kanske behövs vid galopp och små skutt över träd.
Men visst går det att rida ut i den absolut, frågan är ju hur man vill rida bara.
/T

Du har ingen bild på när du rider i espanolan?

Eller om det är någon annan som har någon ridbild när de rider i espanolan?

Med specialbossor menar du de som är lite tjockare antar jag? :cool:

Vad för skillnad tyckte du isf de tjockare bossorna gjorde? Tydlig/otydlig skillnad? Andra som prövat både får gärna också svara!

Nja, specialbossorna är kilformade. Allt har hittills lutat bakåt på pålle har inte spelat någon roll hur jag placerat bossorna, beställde även ett vidare koppjärn för att prova. Det nya vidare järnet var ifs bättre men fortfarande fick jag bakåtlut.
Bossorna är ca 2cm tjocka framtill och 4cm baktill.
Jag tycker inte det känns någon skillnad i kommunikationen, att jag kom längre från hästen eller så. Bara att jag sitter bättre och då kan jag ge bättre signaler.
/T

Senast ändrad:

Jag rider distans, dressyr och western i min Comfort och den fungerar utmärkt! Min häst kan ha de normala panelerna MEN han har relativt lång manke och längst bak på den så blir det lite nära till sadeln så jag kommer att beställa tjockare paneler när jag får råd. Så länge rider jag med renskinn emellan vilket fungerar super.

Jag är helnöjd och det verkar hästen vara också.

/Camilla

Var det inte du som letade efter en westernsadel? Har du sadlat om;) :D ?Varför en barocksadel istället?

Katana skrev:
Var det inte du som letade efter en westernsadel? Har du sadlat om;) :D ?Varför en barocksadel istället?

Jo, det gör jag fortfarande. ;) Men jag är lite sadelbesatt. :o Jag älskar utrustning, främst sadlar. Och jag har alltid velat ha en Espaniola så när jag fick den här billigare sket jag i westernsadel och köpte den här. En westernsadel vill jag också ha men det frå bli nör jag hittar en vettig. :D Härnäst är jag jättenyfiken på STs nya modell av dressyrsadel, men som sagt en bladsadel vore inte fy skam för uteritterna.

Skiter i sadeln, men guuud vilken härlig häst!!!!!!!!!!!

MIn kompis har precis köpt en sådan. Jag provred hennes häst o sadeln, men den rullar och vill inte ligga stilla. Vi mecka lite med bossorna inunder, men hittade inget läge. I traven ligger den mera stilla, men om man gör en öppna tex, så glider sadeln och i skritt glider den mkt mer än i traven. Är dte bara för att han är en TUNNA som det inte funkar?
Nåt tips?

/cj

*KL*

Tänkte jag kunde lägga in länken med bilder här också:
http://web.telia.com/~u85811929/nyasadeln/nyasadeln.html

Det är alltså min nya härliga sadel!

Specialbeställd så den tog många, många månader att få (trots det skulle ta 10 veckor..).

Vad som är custom mot vanliga då:
* Totallängd 46 cm (normal 50), sitslängd 31 cm, panellängd 42 cm (normal 45).
* Naturfärgat LÄDER (normal mocka) i sitsen.
* Bossor som är 3 cm bak och 1,5 cm fram (normal lika höga fram-bak).
* Extra d-ring bak för fäste av svanskappa.

Jag är så totalt ovan att rida i sadel, så det kändes lite läskigt att rida ut (dock nästan bara skritt) i den. Fick ont i ryggen etc (dum jag avr så tog jag också hållet då dte blir mest nedförsbackar..). Den sätter mig dock upprätt och inte alls i bakvikt som den gamla gjorde. Får jag dit stigbyglar också så blir det nog bättre med bäckenet-benen (just nu drog benen fram bäckenet i rodentlig svank...).

Den här kommer jag behålla! :d

Gud vad fin den blev! :)
Hoppas vi får se ridbilder sen också!

Jäätefin! själv har jag beställt en natur/Creme...:o

Jag kan ju bara inte låta bli, där står man mitt i fabriken omringad av hundratals modeller och ..ja, nej, man bara måste ha en ny med sig hem varje gång :angel: :angel:

Hmm Det verkar som det har löst sej med bakvikten på någras sadlar genom kilbossorna, funderar på såna för på mina ena häst så ligger den mkt i bakvikt hur jag än flyttar bossorna (känns det igen:angel: )
Men på den en annan av dom ligger den jättebra och på den tredje sisådär-mittemellan.

Hej,

Jag vilje bara berätta om at jag har just kollad min Espanola sadels tilpasning. Det är en sadel som känns mycket tunn och ger mycket bra kontakt med ryggen till hästen.

Men jag var lite osäker på om den var justerad ok...och anskaffade en Port Lewis Impression Pad. Det är en mycket dyr pad (ca: 3000:-) som man plasserar imellan häst och sadel. Sen rider man för 30 minuter och sadlar av. Så håller man paden mot ljuset, och kan kolla om sadeln har nån tryck-punkter (det visas som at paden er blivit tunnare och mer gjennamskinnligt).

Jag kolladen Espanolaen idag och det *inga* tryck-punkter alls! Paden var helt jamntyck under hela sadeln :banana:

Om någon vill veta mer om paden så kan ni lesa här:

http://bettersaddles.co.uk/acatalog/Port_Lewis.html

Nämen jösses vilken bra grej:bump:
Beställde du den från UK? Finns den hos ÅF i sverige?

/T studerande och ska råna en bank

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambon har en liten busig dansk-svensk gårdshund på snart 3 år och 9 kg. Pga hans uppfinningsrikedom kombinerat med en viss...
Svar
7
· Visningar
3 901
Senast: utte
·
Utrustning Är sadeln för smal eller är det mina hjärnspöken? Det var ett jämnt tryck under sadeln när jag kände med handen. Vid bommen var det...
Svar
1
· Visningar
1 132
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 111
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har en unghäst som jag är mitt i inridningen med och sadeln har börjat glida så otroligt mycket. Han har växt jättemycket i år och...
2
Svar
22
· Visningar
1 755
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar