Fått hem Espaniolan, Hjälp att passa in den? Caroooola?

Sv: Fått hem Espaniolan, Hjälp att passa in den? Caroooola?

Och då frågar jag om du köpt din där?

*Nyf* ;)

Pm:a gärna.

pallas_athena skrev:
måste bara fråga om du köpt denna häst av cecilia von braun i småland?? jag känner igen den mer och mer..

Nä, jag har köpt honom av en familj i Strängnäs som köpte honom från Applahästar (hästhandlare/hästförmedlare) som importerade honom från Irland och längre än så kommer jag inte, finns inte några papper. Jag har i alla fall fått veta att han kom från ett stuteri som främst hade skäckar (färgavel) och att han var jakthäst på Irland, han kom till Sverige när han var 6 år. Det är rätt luddigt med allt men det är vad jag "vet". :crazy:

Vem är det, cecilia alltså? Någon som säljer tinkerhästar? (Förmodar att du antog att han är en tinker?) Varför tyckte du att du kände igen min häst? *nyfiken* :p

Någon som vill säga något om mina spek. kring avtrycket på schabraket? *tjatmoster* :bump: :bump: :p

Nääääääää!:)
Men jag blir lite avis på den snygga färgen du har på din sadel.:devil:
Har själv en helt vanlig svart.:smirk:

Mari

crixi skrev:
Nääääääää!:)
Men jag blir lite avis på den snygga färgen du har på din sadel.:devil:
Har själv en helt vanlig svart.:smirk:

Mari

Pilutta! :p
Den är urläcker. :love:

Lord Owen skrev:
Här är avtrycket som blev på schabraket, http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/DSCN1409.jpg , men jag tror att det att det inte är så mkt tryck i mitten beror på att den är för styv och inte riktigt formar sig efter ryggen - än. Fast jag vet inte... För den ligger helt klart mindre an i mitten (där jag sitter). Sedan kan det ju också bero på att den är för bred och ramlar fram lite. Jag tror att det är en mix av båda teorierna. Ska se hur avtrycket blir med pad under också! :) Så får vi se.

Det var ingen ruggad päls eller någonting på ryggen, ett jämnt avtryck där sadeln legat. Ingen ömhet (och jag tryckte rätt hårt på det ställen jag vet att han kan reagera, manke och ländrygg).

Så, vad tror ni? :D
Jag tror den ligger an betydligt mer mitt under än vad du tror. (Om du inte väger under 40 kg dvs:angel: )
Den fördelar ju inte vikten helt som en bomsadel.
Det mesta trycket är under där du sitter säg på en bredd 15-20 cm sen fördelas en del av vikten både framåt och bakåt på bossorna kanske 10 cm åt vaje håll. Så det mesta tycket hamnar på en längd av kanske 35 cm. Det är där det är som minst skitigt på shabraket. Framåt och bakåt där stövet är är det mindre tryck och då kommer stövet fram där. Jfr på shabrak under en bomsadel -där bommen slutar kommer det mesta stövet.
/T

Tez1 skrev:
Jag tror den ligger an betydligt mer mitt under än vad du tror. (Om du inte väger under 40 kg dvs:angel: )
Den fördelar ju inte vikten helt som en bomsadel.
Det mesta trycket är under där du sitter säg på en bredd 15-20 cm sen fördelas en del av vikten både framåt och bakåt på bossorna kanske 10 cm åt vaje håll. Så det mesta tycket hamnar på en längd av kanske 35 cm. Det är där det är som minst skitigt på shabraket. Framåt och bakåt där stövet är är det mindre tryck och då kommer stövet fram där. Jfr på shabrak under en bomsadel -där bommen slutar kommer det mesta stövet.
/T

Aha. :idea: Bra att du förklarade. Jag tyckte det verkade lite mysko själv och kom fram till att det nog var som du sa. :D Anledningen till att jag inte trodde den låg an så mkt där var väl mest att man bara behöver lägga en hand på hans rygg så är den vit sedan. :angel:

Men på en bomsadel....om det bara är stövavtryck fram o bak så brukar man ju komma fram till att sadeln trycker på dessa ställen och är för rak för hästen, dvs ligger i brygga? Det är ju inte samma sak som med bomlöst?

40 kg är nästan 20 kg under min vikt. :o

Prövade att rida med en rätt tjock (kanske 1,5 cm) pad under idag (breddade panelerna fram lite då) men det blev bara klumpigt och jag satt tre mil ovanför hästens rygg. :crazy: Kändes inte alls lika bra som när jag red utan padden och nu var det lite ruggad päls på nått ställe bredvid tornutskotten också, så jag skiter i paden, var ju mkt bättre utan. :love: Jag får för övrigt in handen hur lätt som helst där framme på sadeln även i trav. Äntligen en sadel med bogfrihet.

Enda problemet nu är väl att sadelskrället glider fram lite men det visste jag att den skulle göra (det har alla sadlar gjort utan bakåtskuren sadelgjord) så jag ska köpa en bakåtskuren sadelgjord och hoppas på det bästa. :D

Samma problem här!
Att sadeln glider fram.
Har själv satt på en svanskappa, men tycker inte det känns hundra bra.
Att det fanns skurna gjordar visste jag faktisk inte.
Ska titta efter det.:idea:
Däremot så har Kaupre en pad till Espaniolan som ska förhindra att
sadeln glider, men jag har inte stött på någon som vet hur den funkar. Vågar själv inte köpa grisen i säcken.
Den kostar 900 kr ( tror jag det var ) och det tillåter inte min stackarn föräldrapenning just nu.:cry:

Mari

crixi skrev:
Samma problem här!
Att sadeln glider fram.
Har själv satt på en svanskappa, men tycker inte det känns hundra bra.
Att det fanns skurna gjordar visste jag faktisk inte.
Ska titta efter det.:idea:
Däremot så har Kaupre en pad till Espaniolan som ska förhindra att
sadeln glider, men jag har inte stött på någon som vet hur den funkar. Vågar själv inte köpa grisen i säcken.
Den kostar 900 kr ( tror jag det var ) och det tillåter inte min stackarn föräldrapenning just nu.:cry:

Mari

I mitt fall beror det på att hästen i fråga har sitt sadelläge rätt långt bak på ryggen och alltså sadelgjordsläget rätt långt fram. Det blir alltså ingen rak linje från sadel till sadelgjord utan sadeln dras framåt. :crazy: Svanskappa är ingen idé, jag vill helt enkelt inte ha den brutna linjen mellan sadelgjordsläge och sadelläge så då är enda lösningen en bakåtskuren gjord, och det funkar bra! Pad känns rätt onödigt tycker jag, sadeln kommer glida ändå om den vill det, men paden kanske ruggar pälsen eftersom den "tar emot mer".

Kaupre säljer ju bakåtskurna gjordar (Chetak) som kostar 600 kr, Hästbiten i Sthlm säljer dem också för 650 kr och Globus säljer också någon modell.

Bild.
SADLAR%20SADELTILLBEHOR%20DRESSYRGJORD%20CHETAK%20235500.jpg

Det finns gjordar som är mer eller mindre bakåtskurna.

Jag köpte en från Hööks jag. Nu har jag ju inte ridit mycket i den, men tycker den har fungerat bra.

330266.jpg

Okej!
Själv har jag problem med att min lilla dam är rätt bukig, så att när jag spänner sadelgjorden så dras den ju framåt i och med att omfånget är mindre där. Hmmm förstår ni vad jag menar. fniss.
Men jag får en känsla av att en sådan gjord nog skulle funka, så det ska jag faktiskt ta och skaffa mig.
(Sonen får väl gå utan blöjor en månad ):rofl:
Faktum är att jag har en bladsadel ( Montsegur ) som jag använder ibland och den är kanon. Rör sig inte en millimeter.:idea:
Men som sagt....Espaniolan tycker jag att man sitter i hästen - inte den. Så den använder jag mest.

Mari

Tack för tipset!:D
Ska genast kolla Hööks och sedan ska det jämföras lite grann!
( Som sagt - ingen gris i säcken här inte! );)

Mari

Hur är din häst sadelläge i förhållande till sadelgjordsläget? *nyf*

Nä, så farligt var det inte men ändå en bit emellan. :D

Jag skulle inte passa en sadel till den ryggen.
Det saknas massor av muskler i hela överlinjen.

Blir lite osäker när jag ser nacken. En sån nacke brukar bestå av fett, är då resten av hästen också fett?

Redhorsefarm skrev:
Blir lite osäker när jag ser nacken. En sån nacke brukar bestå av fett, är då resten av hästen också fett?

Det där är väl för sjutton ingen sk fettnacke? :confused: Hästen har ju en jämn överlinje och den grop som brukar finnas framför manken på omusklade hästar är utfylld. "Fettnacke" som jag upplever det är mer ojämnt det blir ingen jämn båge. Eller är jag ute och cyklar?

Hi hi!
Hittade denna på Lillhästen i Stav för 380 kr.:D
Ser nästan exakt likadan ut.

Det gäller att vara om sig och kring sig!;)
ronjagj.jpg

Mari

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambon har en liten busig dansk-svensk gårdshund på snart 3 år och 9 kg. Pga hans uppfinningsrikedom kombinerat med en viss...
Svar
7
· Visningar
3 901
Senast: utte
·
Utrustning Är sadeln för smal eller är det mina hjärnspöken? Det var ett jämnt tryck under sadeln när jag kände med handen. Vid bommen var det...
Svar
1
· Visningar
1 132
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 111
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har en unghäst som jag är mitt i inridningen med och sadeln har börjat glida så otroligt mycket. Han har växt jättemycket i år och...
2
Svar
22
· Visningar
1 755
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar