fått föl?

snigelfarmor

Trådstartare
Skulle vilja fråga er här inne om nån har någon erfarenhet av att träna ett sto som fått föl (2:a)
Efter första fölet sågs nog ingen skillnad men efter andra fölet börjar magen hänga lite.

Hur hade ni gjort för att få hästen slim igen och bygga kondis och muskler för att klara en hindersträcka?
Hästen är förvisso en körhäst, och ingen fälttävlanshäst, men jag tror det finns större chans här :)

Mvh j*

Sv: fått föl?

snigelfarmor skrev:
Skulle vilja fråga er här inne om nån har någon erfarenhet av att träna ett sto som fått föl (2:a)
Efter första fölet sågs nog ingen skillnad men efter andra fölet börjar magen hänga lite.

Hur hade ni gjort för att få hästen slim igen och bygga kondis och muskler för att klara en hindersträcka?
Hästen är förvisso en körhäst, och ingen fälttävlanshäst, men jag tror det finns större chans här :)

Mvh j*

Mitt ena sto fick föl som fyraåring innan hon sattes i tävlingsverksamhet. Tävlade upp tom CCI*** internationellt. Fick sedan föl igen när hon ändå skulle vila efter en skada. Fölade år 2000 och sattes igång på hösten efter det. Tävlade sedan på våren 2001 *** internationellt igen. Då var hon lika smal och "slimmad" som innan senaste dräktigheten. Ingen kunde se något tecken på att hon gått som fölsto.
Men det är säkert lite individuellt kan jag tänka mig, det är det ju på människor...
:)
Glömde: Hon sattes igång försiktigt på hösten utan något special-program, vanlig konditionsträning, dressyr- och hopp-arbete och mkt uteridning. Det var aldrig något problem. :)

Senast ändrad:
Sv: fått föl?

Har förmånen att ha en häst som älskar att "hagman" (hagen)tränar så att figuren kom tillbaks så ort var nog mycket hennes egen förtjänst som hon trampade runt(hagen är 4ha). En travare som är lite fisförnäm när det gäller hennes figur. Hon var tjuvbetäckt och fick föl 23februari. Hade henne i kondis fram till fölningen och ställde inte av henne något nämnvärt. Långa lugna ridpromenader i kuperad terräng när fölet var ca 1 månad och framåt, bra hanteringsträning för fölet och nyttig motion för mamman. Som utan några bekymmer tog sig genom en lätt fälttävlan i slutet på juni.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
5 997
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30