Fått ett schema, dags att jobba och chefen har "ångrat" sig.

Unafraid

Trådstartare
För att göra en lång historia kort.
29 mars - fick mail från chefen "du jobbar v 29-32, det här är tiderna".
Någon gång i maj pratade jag i telefon med honom och bad om ett anställningsbevis, det skulle han fixa samma dag.

Sen har jag sökt honom i 1,5-2 månader utan svar. Han finns inte på den här orten, så jag kan inte besöka honom.

Ska alltså börja på måndag, hörde av mig till den anställda som jag ska jobba för, jag behöver nämligen typ en timmes uppfräschning, jobbade där förra sommaren. Hon meddelar mig att hon är sjukskriven och så vitt hon vet ska en annan tjej jobba hela sommaren. Det är endast jobb för en person.

Får tag i en chef som inte längre jobbar på företaget och frågar om nummer och får till en annan regionschef. Hon får tag på chefen som påstår att han har hört av sig och sagt att det inte finns något jobb till mig.

Inget missat samtal, inget sms, inga mail. Han svarar inte på sms, samtal eller mail.

Det finns ingen högre chef vad jag vet.
Jag har inte skrivit på något avtal, det brukar göras i samband med att man börjar jobba.
Jag är inte medlem i något fack.

Pengarna det handlar om är inte mycket, ungefär 7500 brutto, men som student så är det ungefär vad jag har räknat med för att överleva.

Vad fan gör jag nu? Dyker upp på jobbet ändå?
 
För att göra en lång historia kort.
29 mars - fick mail från chefen "du jobbar v 29-32, det här är tiderna".
Någon gång i maj pratade jag i telefon med honom och bad om ett anställningsbevis, det skulle han fixa samma dag.

Sen har jag sökt honom i 1,5-2 månader utan svar. Han finns inte på den här orten, så jag kan inte besöka honom.

Ska alltså börja på måndag, hörde av mig till den anställda som jag ska jobba för, jag behöver nämligen typ en timmes uppfräschning, jobbade där förra sommaren. Hon meddelar mig att hon är sjukskriven och så vitt hon vet ska en annan tjej jobba hela sommaren. Det är endast jobb för en person.

Får tag i en chef som inte längre jobbar på företaget och frågar om nummer och får till en annan regionschef. Hon får tag på chefen som påstår att han har hört av sig och sagt att det inte finns något jobb till mig.

Inget missat samtal, inget sms, inga mail. Han svarar inte på sms, samtal eller mail.

Det finns ingen högre chef vad jag vet.
Jag har inte skrivit på något avtal, det brukar göras i samband med att man börjar jobba.
Jag är inte medlem i något fack.

Pengarna det handlar om är inte mycket, ungefär 7500 brutto, men som student så är det ungefär vad jag har räknat med för att överleva.

Vad fan gör jag nu? Dyker upp på jobbet ändå?
Som jag ser det finns ett avtal, nämligen mailet där det står när du ska jobba. Kan han inte fixa fram ett mail eller sms där du blivit informerad får de lösa det, lösa ut dig eller ordna så du får jobba. Jag hade stött på igen och sagt att du iom mailet och att då du har jobbat där tidigare räknat med att det gäller så du har inte sökt andra sommarjobb.
 
För att göra en lång historia kort.
29 mars - fick mail från chefen "du jobbar v 29-32, det här är tiderna".
Någon gång i maj pratade jag i telefon med honom och bad om ett anställningsbevis, det skulle han fixa samma dag.

Sen har jag sökt honom i 1,5-2 månader utan svar. Han finns inte på den här orten, så jag kan inte besöka honom.

Ska alltså börja på måndag, hörde av mig till den anställda som jag ska jobba för, jag behöver nämligen typ en timmes uppfräschning, jobbade där förra sommaren. Hon meddelar mig att hon är sjukskriven och så vitt hon vet ska en annan tjej jobba hela sommaren. Det är endast jobb för en person.

Får tag i en chef som inte längre jobbar på företaget och frågar om nummer och får till en annan regionschef. Hon får tag på chefen som påstår att han har hört av sig och sagt att det inte finns något jobb till mig.

Inget missat samtal, inget sms, inga mail. Han svarar inte på sms, samtal eller mail.

Det finns ingen högre chef vad jag vet.
Jag har inte skrivit på något avtal, det brukar göras i samband med att man börjar jobba.
Jag är inte medlem i något fack.

Pengarna det handlar om är inte mycket, ungefär 7500 brutto, men som student så är det ungefär vad jag har räknat med för att överleva.

Vad fan gör jag nu? Dyker upp på jobbet ändå?

Med endast ett muntligt avtal blir det ju ganska svårt att driva det.
Det bevis du har är väl eventuellt skriftligt mail med schemat?
Men du borde kunna kräva något sms där de i någon formulering säger att du inte ska jobba enligt det schemat.

Knivig situation, du kan ju gå dit och se vad som händer, men om du pratat med en regionchef redan och de sagt att inget finns så är det nog så det slutat. ?
Jag hade nog försökt jaga andra jobb med ljus och lykta. Men förstår självklart att det är svårt med så kort varsel.
 
Till alla:
Jag har ju ett mail med vilka veckor jag ska jobba och tider. Jag ser det som skriftligt bevis?
Jag har pratat med en fd chef och om jag inte får tag på chefen innan torsdag så ska hon hjälpa mig att få tag på en sverigechef/ någon på lön.

Jag blir gärna utlöst, för det finns absolut inte jobb för två personer, det handlar bara om 14h i veckan, men det skulle jag kunna överleva på.

Helt ärligt så vill jag inte få heltid, utan jag har jobbat som en idiot tills nu, så jag tänkte ta det lite lugnt med mindre jobb, vi ska helrenovera hall, toa och kök samtidigt nämligen.
 
Till alla:
Jag har ju ett mail med vilka veckor jag ska jobba och tider. Jag ser det som skriftligt bevis?
Jag har pratat med en fd chef och om jag inte får tag på chefen innan torsdag så ska hon hjälpa mig att få tag på en sverigechef/ någon på lön.

Jag blir gärna utlöst, för det finns absolut inte jobb för två personer, det handlar bara om 14h i veckan, men det skulle jag kunna överleva på.

Helt ärligt så vill jag inte få heltid, utan jag har jobbat som en idiot tills nu, så jag tänkte ta det lite lugnt med mindre jobb, vi ska helrenovera hall, toa och kök samtidigt nämligen.

Ni har solklart ett avtal om att du ska jobba. Jag hade mailat detta till den du har kontakt med nu, förklarat att du vill ha besked om var du ska infinna dig och vilken tid.

Och jag hade dykt upp på arbetsplatsen på måndag. Det ska vara obekvämt att fuska. För dem.
 
Ni har solklart ett avtal om att du ska jobba. Jag hade mailat detta till den du har kontakt med nu, förklarat att du vill ha besked om var du ska infinna dig och vilken tid.

Och jag hade dykt upp på arbetsplatsen på måndag. Det ska vara obekvämt att fuska. För dem.
Den jag har kontakt med nu jobbar inte på företaget längre, men hon har lovat att hjälpa mig, jag visste inte vem jag skulle ringa. Jag vet inte riktigt om det hjälper att jag dyker upp, för den enda som jobbar på orten är "egentligen" jag, så ingen märker att jag är där.
 
Den jag har kontakt med nu jobbar inte på företaget längre, men hon har lovat att hjälpa mig, jag visste inte vem jag skulle ringa. Jag vet inte riktigt om det hjälper att jag dyker upp, för den enda som jobbar på orten är "egentligen" jag, så ingen märker att jag är där.
Att infinna sig skulle jag betrakta som helt avgörande för att kunna hävda att man ska få ut lönen och att det finns ett avtal som man kräver att de ska följa.
Om du inte får några ändrade besked innan dess.
 
Det där jobbet måste vara i en parallell dimension? Inget anställningsavtal, chefen finns inte och ingen märker om du är där eller inte :o
Haha! Jag har alltid fått digitala anställningsavtal innan jag börjar jobba, har gjort många timmar förra året åt detta jobb.

Jag kommer vara på en större butik och ansvara för en liten avdelning. Butiken har inget med det att göra, utan jag som anställd gör det själv, beställning, plockning och slänger det som inte längre är bra ut.

Chefen är regionschef och har väl typ halva Sverige i yta och finns därför inte på orten.

Jag kan prata med chefen för butiken om detta inte löser sig heller, så även hon hör av sig till företaget.
 
Idag fick jag äntligen tag på chefen! Han erkände att han glömt bort att han gett mig ett schema och anställt någon annan. :meh: (hur kan man glömma det?!) Och han skulle kolla upp det och återkomma i eftermiddag.

To be continued...
Jag hade blivit pissförbannad. Du har ett mail där du är lovad jobb. Företaget får lösa det helt enkelt.
Jag var med om något liknande för några år sedan men inom kommunal verksamhet. Var varslad och sökte jobb inom en annan sektor. Fick mail att jag var klar för jobbet. Fredagen innan jag skulle jobba ringde högsta chef och sa att jag inte fick jobb. Var för högt upp på las listan och då ville de inte anställa. Det blev dyrt för dem för jag gick vidare. Men det slutade med att chefen inom den sektor jag var varslad kunde fortsätta ha mig anställd.
 
Idag fick jag äntligen tag på chefen! Han erkände att han glömt bort att han gett mig ett schema och anställt någon annan. :meh: (hur kan man glömma det?!) Och han skulle kolla upp det och återkomma i eftermiddag.

To be continued...

Fiffigt....

Logiskt sett så är det ju du som ska ha jobbet då och den andra människan som blir utan. Kan jag tycka, eftersom du fick schemat och blev uppbokad långt innan person #2.
 
Idag fick jag äntligen tag på chefen! Han erkände att han glömt bort att han gett mig ett schema och anställt någon annan. :meh: (hur kan man glömma det?!) Och han skulle kolla upp det och återkomma i eftermiddag.

To be continued...
Om det ändå inte är så att du egentligen vill jobba (och det är ett företag med rimligt mycket pengar, så de kan betala sig ur problem) så kanske du kan få till att du får x kronor i lön/ersättning/var man nu vill kalla det och så är ni kvitt?
(Jag råkade ut för att ha tackat ja till jobb, tagit tjänstledigt från stället jag var på innan, och gjort allting klart - vi skulle bara träffas och komma överens om sommarledighet (detta var i början av sommaren) och skriva avtal, och då får jag veta att de inte har råd med mig och inte kan anställa mig. Början av 2000-talet, IT-bubbla som spricker, och allt det där. Men jag fick en halv månadslön som "lön under uppsägningstiden" även om det inte fanns någon formell uppsägningstid, eftersom vi inte hade något kontrakt, och var tillräckligt nöjd. Men sen lärde jag mig att alltid ha kontrakt för nästa jobb innan jag avslutar föregående.)
 
Fiffigt....

Logiskt sett så är det ju du som ska ha jobbet då och den andra människan som blir utan. Kan jag tycka, eftersom du fick schemat och blev uppbokad långt innan person #2.

Inte alls logiskt, företaget har ju träffat avtal med två personer och det finns naturligtvis ingen koppling däremellan - det är ju knappast upp till person 2 att straffas för företagets brister.
 
Chefen får väl säga upp dig i vanlig ordning - en månads uppsägning antar jag det är. Är där inte kontrakt finns det regler om tillsvidareanställning med - fast då ska man jobbat en viss tid utan kontrakt, men hur det fungerar vet jag inte. Sen är det inget nöje att hävda rätt och bråka heller och blir sällan nåt bra av det i längden.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: seahawk
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
903
Senast: corzette
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 526
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp