Fått en knöl på benet?

saddi

Trådstartare
Min 7 månaders valp har fått en knöl på sidan av frambenet. Den är stenhård men röd och det har kommit lite blod men den går inte att klämma på, alldeles för hård för det. Han verkar inte ha ont i den men har börjat slicka väldigt mycket på den nu på kvällen, sambon upptäckte den efter morgonpromenaden imorse.

Någon som har en aning om vad det kan vara? :/

Sv: Fått en knöl på benet?

Det lät ju läskigt likt förutom att den är lite större än 1-2cm och kom på en natt. Gör en tumör det?

Lite läskigt att det stod att det oftast är på läpparna och öronen de kommer då den andra unghunden har en rosa liten knöl på örat och en på läppen men som vi inte brytt oss om eftersom uppfödaren tittat på det och tror att det är 7månaders valpen som bitit så det blivit små infektioner. De är dock inte så lika i utseendet:p

Min har haft två, men ett års mellanrum.

Båda växte fort till ca en ärtas storlek (några dagar), och den första blev stor som en spelkula innan den opererades bort, men det tog någon månad. Den andra lyckades veterinären behandla bort med en spruta med (tror jag) kortikosterioider, nån vecka efter jag upptäckt den.

Vet inte hur fort de kan växa, men rätt fort iaf..

Tycker också det låter som histiocytom. Enligt veterinären som tog bort den som min hund hade ser de ut som trafikljus (alltså väldigt röda) när man får bort päls osv, och kommer vanligtvis på unghundar på ansikte eller framben.
Man opererar bort dem, de kommer oftast inte tillbaka och är godartade. De växer även fort, speciellt i början.

OM det är en sådan (ställa diagnos över internet går inte) är det alltså inget att oroa sig över men den bör tas bort.

Veterinären bör ju ta en titt oavsett, kanske på båda hundarna.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 620
Senast: Sol
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 315
Senast: Halali
·
Hundhälsa För någon dag sedan upptäckte jag en liten knöl, stor som en ärta, strax framför örat på min lilla 5 månader gamla valp. Den är hård och...
Svar
1
· Visningar
4 740
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Hej, jag har en stor kille på 7 år som är kastrerad. Han har fått röda utslag i ena ljumsken och bakåt. I ljumsken är han alldels...
Svar
5
· Visningar
7 789
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka