Fästingtider

Sv: Fästingtider

Jag har för mig att jag hört att det är så nu när du skrev det. Kändes igenkännande. Lurar på om de verkligen är bra för något .....

Förra året använde jag örthalsband, men de fungerade inte så bra tyckte jag, och efter en månad fungerade de inte alls så jag köpte nya stup i kvarten. Vill inte använda scalibur, expot eller frontline. Så här i veckan beställde jag bärnstenshalsband till båda mina.
Håller tummarna för att de fungerar då de absolut verkar vara vänligast mot hunden och dess närhet.

Har du också en vit schäfer? :laugh:

Läser nu att det var en vit herdehund :D

Senast ändrad:

I de fall bärnstenshalsband fungerar så är deet ju det absolut bästa.

Vad gäller vitlök så är all lök, inklusive vitlök, gräslök o blomlök giftigtf för hundar.

Ja, det innehåller ju inget som kan skada hunden.
Nu får jag lov att skämmas lite. Jag har nämligen hört att lök (i de flesta/alla former) kan vara giftigt och därför har jag inte testat själv. Dock vet jag många som ger sina hundar vitlökskapslar och jag läste i en bok av en känd hundpsykolog att man kan testa att ge sina hanar en halv vitlöksklyfta för att öka östrogenet. Månag använder ju köttbullar när de tränar lydnad mm och i dem finns det ju också lök (om de inte är specialgjorda hemma). Jag undrade varför folk använder det och skriver sådant om det nu är giftigt, men de vet väl inte bättre?

Anledningen till att jag har funderat på det är att jag inte vill hälla på hunden gift. Men om nu lök också är giftigt så blir det inget med det.

Tack för hjälpen.

Ja det känner jag igen. Jag använde också örthalband och det stod att det varade i 3 månader, men efter en månad fick jag införskaffa nytt.

Narmo har ju liknande päls som dina, och på honom så funkar det kalasbra så vi får hålla tummarna att det funkar på dina också :)

Scalibor halsband. Tycker det funkar bra, och plockar av det vid badande.
Förra året fick hon några fästingar, året innan inte en enda. Jag kommer i år att köpa ett nytt efter halva säsongen, var lite glömsk och lat förra året.

Jag använder Scalibor. Skulle gärna ha bärnstenshalsband men eftersom de bara funkar vid torr väderlek ser jag det inte som ett fullgott alternativ.

Scalibor halsband, det absolut enda som funkar. Har provat alla spot-on medel, FixOdida och andra kosttillskott typ HopOff, vitlök mfl, något tyskt halsband, naturmedel och fan och hans moster men likfasen så får han fästingar. Bärnsten har vi nog inte provat men tror tyvärr inte på det.

Förra våren fick han en allergisk reaktion på Scalibor, men när det läkt tog vi en rövare och provade vänja några timmar per dag i nån vecka, och sen hade hade han Scalibor hela sommaren utan någon som helst klåda..
Kan låta dumt säkert men det funkade. Vi har förlorat en hund i Erlichios så det räcker.

Nu har han också Scalibor, ingen klåda alls denna gången.

Han kanske inte spände det tillräckligt "Hårt", det märks skildnad om man har halsbandet löst, då funkar det inte alls lika bra.

Jag har läst runt och vill egentligen köra på Scalibor men känner mig tveksam... vår hund är ca 4½ månad gammal och det känns lite vanskligt även om det nu är ok efter 8 veckors ålder. Sedan är jag rädd för att det skall gå att komma åt det och tugga på det... valpar är ju som de är. Dessutom är det ju den där biten med "inte långvarig nära kontakt". Vi har en hund som ääälskar att ligga i knäet och det måste man ju anse som nära kontakt. Hon sitter en del både i barnens och våra knän, ibland mot bar hy.

Tidigare, när vi hade vuxen hund (greyhound) så använde vi alltid Exspot, var väldigt nöjda med det. Nu har vi en hund som inte väger tillräckligt och kanske aldrig kommer att göra det. Alltså måste vi testa annat. Har du provat Frontline?

Eller kanske skall fråga mer allmänt, någon som tycker att Frontline är bra? Jag tycker ingen jag pratat med varit nöjd med Frontline men är rädd för att det är det enda alternativet. Det är extra kusligt att skydda mot fästingar när man har en valp... jag tvivlar på att bärsnstenshalsbandet skulle ha någon som helst effekt på vår hunds mycket korta päls, så det alternativet går bort. Dessutom vill jag ha ett skydd som funkar även när det är vått ute.

Alltså, jag kör Scalibor och min hund sover i sängen, under täcket så det där med att man inte ska ha nära kontakt.... mja det kan man nog ta med en nypa salt. Det jag har hört är att barn inte ska sova med hunden i sängen men vanligt kel är inga problem.

Han kanske inte spände det tillräckligt "Hårt", det märks skildnad om man har halsbandet löst, då funkar det inte alls lika bra.

Satt lika hårt/löst vad jag kunde bedömma, dvs löst. Men ska tipsa honom om det om han tycker det fungerar dåligt i år, att sätta lite hårdare.

Jag har använt frontline på hund tidigare, en liten dvärghund. Fungerade utmärkt. Alla katterna får frontline, fungerar fint på dem. Hundarna går numera på exspot dock, nuvarande hundar har jag inte provat frontline på. Men om jag jmf med hur frontline funkade på tidigare hundar och hur exspot fungerar på nuvarande så är det jämlik effekt, dvs 2 - 3 fästingar/säsong jmf med dussintals/dag annars.

Det låter ju i alla fall bra :) Jag har hört många som menat att det inte alls varit lika bra som Exspot och Scalibor, men det verkar ändå något mer skonsamt än dessa två. Jag tycker att doseringen är lite småskum, en pipett på 0,67 skall användas till hund upp till 10 kg och valpen här ligger på 2,7 kg ungefär. Katter skall ha den mindre på 0,5. Eftersom den "lilla" är ämnade till katt så skall man självklart inte ta den storleken men det känns som att man överdoserar rejält när man tar minsta dosen ämnad till hund. Hade det varit en vuxen hund så hade jag resonerat lite annorlunda, men även en valp måste ju skyddas så något medel måste jag använda.

Förstår hur du tänker, men tror inte du behöver oroa dig. Finns nog rejäla säkerhetsmarginaler och handlar ju mer om hur stor hudyta det ska täcka?

Jmf man med exspot, så får ju en 40 kg:s hund lika mycket som en 16 kg:s hund liksom. (dosering 5-15 kg, en pipett, över 15 kg - två pipetter).

Så jag tror som sagt det sitter mindre i vikt/ålder som i hudyta det ska räcka till?

*försöker lugna*

Det kan nog ligga något i det, hon har nog i alla fall lite mer hud än mina katter ;) Om inte annat så är benen bra mycket längre på en IG-valp än på en devon rex :D

Nu blir jag lite Fröken orolig.

När de gäller Scalibor, satte nämligen på mina pojkar ett varsit i fredags efter att ha hittat första fästingen på unghunden.

Hur visar sej en allergisk reaktion, ni som fått de av Scalibor? Är de enbart extrem klåda? Hur lång tid kan de ta innan allergi visar sej? Mina har som sagt haft de sen i fredags, ingen märkbar reaktion, än.

Förra året använde jag något örthalsband, gult med en grön rand i mitten, stank apa, men de fungerade inte på min hund, 10 tals fästingar varje dag efter stallet, som kröp, några som han bita sej fast oxå, så de var inget alternativ för mej i år.

Tacksam för snabba svar. ;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 200
Senast: Hazel
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 993
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar