Fästingskydd för häst

M

modig tabac

Har precis satt på fästinghalsbandet på vovven, då fick jag tanken finns det nåt sånt till pållen? Har inte haft häst på flera år och fästingarna har ju ökat i antal, och sjukdommar spidda av de små äcklerna med.

Sv: Fästingskydd för häst

Vi använder Flusa. Medel för kor, mot fästingar och flugor bla. Man häller det längs ryggen.
Funkar jättebra.

Jag använder också Flusa...eller Switch om Flusan är slut. Vi plockade första fästingen på ena hunden igår...trots att marken är täckt av ca 1-2 dm snö:mad:

Skillingarydsalva funkar finfint mot fästingar, åtminstone i det här området och på min häst. :p Smörjer runt karlederna varje dag. Har inte vågat prova nåt av de starka bekämpningsmedel som finns...

Urk :crazy: Vi har tagit en på katten fast det var för några veckor sedan, ingen snö då och varmt ute.

Vi använder Switch + att vi sprejar Frontline Vet på benen (är för hund egentligen :angel: ). Fungerar alldeles ypperligt.

Urk :crazy: Vi har tagit en på katten fast det var för några veckor sedan, ingen snö då och varmt ute.

Jag har tur som bor på en höjd och vi har röjt ordentligt här uppe...och det har resulterat i lite mindre tryck vad det gäller fästingar...men nere i skogen:eek:... Var på Börjes idag och köpte Switch och ska fixa Frontline till hundarna i morgon:cool:...snön smälter fort här nu och man pratar om rejäl värme till helgen = fästinginvasion
typotux_011.gif

Är Flusa bättre än Switch? Jag tycker inte Switch helt håller borta fästingar. Det som har fungerat är Switch plus Skillingarydsalva, men tyvärr har jag läst att det inte är nyttigt att blanda det.

Switch innehåller samma substans som Exspot till hund och är alltså registrerat som fästingprofylax.

Vad gäller hund är min erfarenhet att Frontline har sämre effekt än t ex Exspot och Scalibor mot de fästingar som finns i vårt land - ska man däremot söderut är Frontline tydligen outstanding mot den bruna hundfästingen.

Tänk på att permetrin (den verksamma substansen i Exspot och Switch) är extremt giftig för katt!

Skillingarydsalva kan du med gott samvete blanda med Switch. Däremot bör man inte använda två insekticider samtidigt, t ex Flusa, Switch, Frontline.

På våra hästar har Flusa varit bättre än Switch ja.

På hunden har vi Scalibor som är helt outstanding. Katten får Frontline.

Jag använder Switch Pour on, men det har även kommit ut en switch som man sprutar på, vet inte hur den är...

Hemmegjort medel:

Koka upp 8 dl vatten tillsammans med 2 dl äppelcidervinäger, pressa ca 8 vitlöksklyftor och lägg i blandningen och låt det svalna under lock och sila bort vitlöken och häll sedan upp i sprayflaska! :rofl:

Funkar iallafall bra mot flygfän, man kan ju testa om det hjälper mot fästingar också!

Akta ögonen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 713
Senast: Sesca
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 067
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010