Fästingmedel

Sv: Fästingmedel

Nio är ungefär hur många fästingar min hund fick under hela förra året. Som mest, på en dag, hittade vi två-tre stycken.

Ah okey. Jag tycker att det är ett 'bra' antal för ett helt år. Men på en dag är det väldigt mkt.:crazy:

Jag avstod från att använda scalibur halsband från början just pga. riskerna. Främst på mina schäfrar, dom tar för det första gärna sig ett dopp i vattnet, innan man ens hinner stoppa dem(Dom är oftast lösa när vi går förbi sjön i skogen). Men också att mina killar gärna leker med varandra och då 'biter' dom kring halspartiet = får medlet i mun = Inte bra.
Samt att jag är som dig, vill helst undvika att ha giftiga kemikalier på mina djur. Men då vi har så pass mkt fästingar häromkring så får hårdhandskarna åka på.

Tack för tipset. :)
Är det någon som har provat detta?
http://www.bratillskott.se/attachments/20080424_100733_1098.pdf

Och hur fungerar det gamla vanliga knepet med vitlök?

En dum fråga angående rosmarin, fungerar det med vanlig torkad?

vitlök eller lök i övrigt ska man inte ge hunden ,, ja ha provt ett örthalsband på min tik förra sommaren och ja plocka 3 stycken på henne i ett inte så jätte fästingrikt område i nordmaling, ha tänkt att testa frontline på min tik denna sommar!! men allt detta me dessa vidriga små kryp e inte alls kul :(

Min jack russell fick på sig ett scaliborhalsband men hon började klia sig maniskt så efter en vecka åkte det av. Nu har hon varit utan något som helst fästingmedel i över 2 veckor. Trots att vi rör oss mycket i skog och mark har jag inte hittat en enda fästing på henne!

Har scalibor fästinghalsband till min hund. Vi har provat allt på honom, det enda som funkat är scalibor. Inte en enda fästing får han, och då bor vi ändå i väldigt fästingtätt område.

*KL*

Är det detta "örthalsband" ni menar? (3:e raden, längst till höger...)

Jag har köpt det för att använda på valpen då jag inte vill experimentera med kemikalier när h*n är så liten. Det verkade iallafall vara mildare än de man köper på apoteket.

Finns det något fästingmedel som är milt och kan användas på valpar om nu detta inte fungerar så bra?

Senast ändrad:

Vår hund har örthalsband från dogman. Det är gult och grönt. Det är tredje året som hon har sådant nu, och det fungerar kanonbra!

Ja, det liknar precis det valpis har (av märket "Trixie"). Förra året hade han Dogmans gulgröna och det verkade också fungera bra.

Jag har Frontline som jag "droppar" i nacken på Wilton. Vi bor ju i den "farliga" zonen med MYCKET fästingar. Har väl plockat 2-3 sen jag satte på Frontline (på Valborg) och de har alla varit döda. Han får varken kli eller utslag av vätskan. Halsband har jag bara hört negativt om så det vågar jag inte ha på... Känns lite läskigt tycker jag!

Min ovetenskapliga uppfattning i frågan efter att hört mkt åsikter från djurägare (är veterinär) är följande:

Scalibor fungerar bra, enstaka reaktioner med klåda. Fördelen med detta är ju att man kan ta av halsbandet om man får reaktioner (även om det finns kvar lite i pälsen ändå).
Exspot funkar bra för de flesta
Dessa två är farliga för fiskar, exspot ska inte umgås med katter. Inte på hund som umgås med katter och ffa inte PÅ katter! (har redan haft 3 katter i år som dött efter att äg hällt på dem exspot)
Frontline fungerar mindre bra men är snällt mot katterna
Huskurer fungerar mindre bra

Har kommit ett nytt medel som heter Prac-tic (receptbelagt än så länge) som inte är farligt för fiskarna och ska vara mindre toxiskt. Kom ut i höstas så jag har inte hört så mkt utvärdering än. Ska prova detta på morsans hundar men de är lite dåliga provexemplar då de inte vistas så mkt i fästingrika områden. Tror inte man kan ha det på katter.
Också kommit ett medel som heter Pro-Meris Duo (ej till katt) som finns som receptbelagt alternativ. Kan ju vara värt att testa om man gått igenom det andra sortimentet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår inte hur folk kan missa att Exspot inte skall användas på katter. Det står hur tydligt som helst och dessutom är det även beskrivet med bild.

Har du fått någon förklaring till varför de har exspoterat sina katter?

Mvh

Tora

Oj vad många bra tips :) Tack.
Jag ska försöka med Frontline och hoppas på att bli av med alla dessa äckliga kryp :crazy:

Vår hund har örthalsband från dogman. Det är gult och grönt. Det är tredje året som hon har sådant nu, och det fungerar kanonbra!

Har jag till Devin oxå, verkar fungera på honom.

Nu får man många tips om vad man ska anävnda, men för mig känns det fel att använda medel som kan ge allvarliga bieffeketer. När det gäller fästingar så får man väga fördelar med nackdelar.

Grannen har dogmans gröngula halsband på sina hundar, hela deras boende stinker av citrus :P men de har plockat flera fästningar.. så de fick ett oöppnat scalibor halsband av mig, och nu har det inte hittat ett ända på den hunden, men den andra får fortfarande.
;)

Västra Götalands län har ju riktigt många otroligt sjuka fästingar, så för mig är det givet redan.

Däremot förstår jag dom som provar örthalsband först..

Har droppat Frontline på mina whippets idag. Provade detta för första gången förra året (första året jag öht behandlade med något) och det gick bra. Då testkörde jag med bara halva dosen (hundarna fick dela på en pipett) men redan det gav effekt och jag behandlade bara en gång på hela sommaren. Ena hunden kliade sig lite på appliceringsområdet senare under kvällen och dagen efter, men sedan inget mer alls och det fungerade jättebra tycker jag.

Nu full dos som vanligt och hundarna är laddade för en vecka på landet i Uppland. :laugh:

Jag ger min hund frontline droppar i nacken då jag inte vill använda halsband som ska sitta på alltid av olika risker.

kl

Någon som vet hur det är med halsbanden (även andra kemikalier) om man har barn som sover tillsammans med hundarna och har de mycket i ansikten och gosar mm ??

kl

Någon som vet hur det är med halsbanden (även andra kemikalier) om man har barn som sover tillsammans med hundarna och har de mycket i ansikten och gosar mm ??

Jag skulle nog akta mig för att ha fästing halsband på hunden om jag hade små barn som gosade med hunden.Vissa fästing halsband ska man inte använda om man har katt,för katten kan dö utav det.Så jag tror inte att det är så lämpligt för barn heller.

Då skulle jag INTE välja ett scaliborhalsband, örthalsbanden fungerar ju om barnen ska gosa men det fungerar väl sisådär mot fästingar ...

Liknande trådar

Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 228
Senast: Ginne
·
Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Min hund tål tyvärr inte nickel. Halsband och koppel har jag hittat med mässingspännen (mässing innehåller inte nickel). Dessvärre...
Svar
8
· Visningar
940
Senast: ufot
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka