Fästingmedel

L

Lidl

Jag blir galen på alla dessa fästingar!
Nu vill jag ha lite tips på vad ni använder för medel och om det fungerar. VAd har ni för erfarenhet av halsband? Jag har hört att det är många som inte tål dom.

Sv: Fästingmedel

Har så många ggr skrivit att rosmarin fungerar hyfsat, i alla fall på mina hundar och dessutom helt ofarligt.

Jag kör med exspot på mina. Fungerar utmärkt i ca 6 veckor åt gången så länge de inte badar för mycket, men de gillar ju inte att bara så det är inget stort problem.

Har hört många, främst mindre raser, som blivit allergiska mot halsbanden. Dessutom bör du inte ha halsbandet på din dvärgschnauzer om du tänkt ställa ut då det slitter rätt så mycket på pälsen.

Jag använder mig av expot. Vi har mycket fästingar i skogen bakom oss. Dock så har jag bara 4 veckors intervall just för att fästingtrycket är så hårt hos oss.

Tycker det fungerar bra. Den första gången jag gick upp dit med hundarna så var det säkert 2o fästingar som kröp på varje hund (det var den första sommaren vi hade flyttat dit och jag visste inte hur mycket fästingar det var). Jag börjar expotera hundarna redan i slutet av april. Inbillar mig att behandlingen blir effektivare andra gången man upprepar den.

Har inte märkt av några biverkningar (har två dalmatiner) och än så länge har jag bara fått plocka någon enstaka fästning som dessutom är skrumpen.

Mvh

Tora

Jag står i valet och kvalet om jag ska välja Exspot eller Frontline ...

Zaga har hittills inte haft en enda fästing på sig, så jag hoppas och antar att fästingarna inte gillar henne så värst mycket.

Jag har testat ngr. medel detta år, och inget är jag nöjd med.
Jag vill eg. inte alls ha ngr starka kemikalier på mina hundar så jag har börjat 'mjukt' för att arbeta mig 'upp', men nu har jag insett att jag får ta det som sägs vara bäst, dvs Scalibor halsband. Funderar dock på att först prova det nya medlet som man ger i maten, men vi får se.

Det jag hittills testat är följande; (fördelat på 3 hundar alltså)
* Ngt hemkok jag fick ett fint litet recept på, innehöll Citron - Blä
*Örthalsband - Blä
*Spot-on Frontline - OK (dock bara på min lilla tik, inte schäfrarna)
*Frontline i sprayformat - Blä

jag använder scalibor fästinghalsband från apoteket, det luktar inte och funkar jätte bra i 6 månader.
Uppfödaren som bor söder om stockholm (har lite fler färstingar där än mig här i norra dalarna) har inte sett en fästing på sina hundar tack vare det halsbandet =)

Jag har använt Frontline Spray i alla år på min stora schäfer. Han får en hel flaska och då klarar han sig i 4 veckor utan några fästingar. Sen får man göra om det igen igen så det är ju inte särskilt ekonomiskt, men vad ska man göra?

Badar hunden sen så avtar ju medlet lite för varje gång också.

Men jag är nöjd iallafall med Fronline Spray.

Min har örthalsband, vilket jag tycker fungerar bra: Han har ännu inte fått några fästingar trots att möjligheterna absolut har funnits. (Dock fick han en fästing några veckor innan jag satte på halsbandet.)

Förra året hade han örthalsband halva sommaren och fick någon enstaka fästing. Andra halvan gick han utan örthalsband och då fick han desto fler.

Sätter inga nervgifter på min hund.

Hellre exspot,frontline än supersjuka färstingar.

Jag har bara hört talas om en ( nu två ) hundar vars örthalsbandet har fungerat på och jag vågar inte chansa ( men så bor jag där fästingarna är riktigt sjuka också )

scalibors haldband är från frontline också, glömde skriva det :D

Å andra sidan så innebär Scalibor m.fl. ändå en faktisk risk utan att för den sakens skull garantera fästingfrihet, medan jag ser fästingar som en potentiell sådan. Dock, jag varken bor eller uppehåller mig i högriskområden.

Om jag säger såhär, vännerna som använder scalibor plockar kanske i snitt 1 fästing per dag jämfört med dom som provat örthalsbanden och plockade i snitt 10st..

Jag vet att scalibor m.f kan vara skadliga, därav använder jag droppar då det tydligen ska vara lättare att schamponera bort om dom får utslag/börjar klia sig.

Liknande trådar

Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 228
Senast: Ginne
·
Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Min hund tål tyvärr inte nickel. Halsband och koppel har jag hittat med mässingspännen (mässing innehåller inte nickel). Dessvärre...
Svar
8
· Visningar
940
Senast: ufot
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka