Fästingmedel frågor

Sv: Fästingmedel frågor

Nu beställde jag en burk. De hade ju en 60-dagars-grej som man kunde få pengarna tillbaka om man inte var nöjd. Verkar bra :)

Min Chow Chow hane tål varken Frontline, Scalibour eller liknande
medel.

Det som har fungerat för honom är PROB schampo. Det började med
att jag tvättade honom med det pga han då och då har klådproblem.
PROB schampot tog bort klådan men jag märkte också att
fästingarna ogillade honom när han blivit tvättad i det. Har sen
hört många hundägare med samma erfarenheter. Senare har jag sett
att Ekholmnordic som tillverkar PROB även tillverkat något som
kallas PROB deo och det är mot fästingar. Jag ska tvätta min
hund i PROB snart och några ggr under sommaren, men kommer
även att inhandla PROB deon.

Mer info om dessa på www.ekholmnordic.se

Har läst att Tea tree oil skall vara effektivt mot fästingar. På samma ställe som det rekommenderades för hund - mot fästingar fanns en liten varningstext. "Kan orsaka förlamning hos hund"!!!

Låter kanske lite väl riskabelt. Grejen är tydligen att man ska spä ut det tillräckligt. Om nu någon vågar ta risken...

Tea Tree låter ju effektivt men det låter som om det skulle bli kladdigt på en långhårig vovve? Lite petig får man ju också va :D

Prob-schampo hur ofta behöver man bada då?

Tee Tree oil ska du INTE använda. Det kan vara giftigt även i små doser. Det finns ju även halsband med TTO och det finns hundar som reagerat kraftigt på dessa med förgiftningsymptom.

B-vitamin har jag aldrig hört talas om, vågar man prova (klart man vågar men hur lång tid tar det innan det visar effekt?) Kan ju ta hem lite från hästens dunk.

Det kanske inte fungerar på alla hundar. Men på mina har det gjort det iaf.
Jag ger dem Shy-feed B-vitamin för häst. Det smakar sött. Sorter som Emin smakar jäst, inte lika smakligt för kräsna hundar.
Har börjar ge dem lite nu redan, för att sedan öka när sommarn kommit.

Vilken nätbutik?
Funderar på och testa.

Sökte på google, fick fram de här http://bratillskott.se/product.aspx?id=301

Eller ring 08-410 380 60
NÖJD-KUND-GARANTI: Prova Fixodida-Zx i 60 dagar. Om du inte är nöjd med resultatet: Skicka burken med det som är kvar och ditt inköpskvitto till oss med namn och adress och en förklaring till varför du är missnöjd så returnerar vi dina pengar.
(Ur brukshunden)

Eller ring 08-410 380 60
NÖJD-KUND-GARANTI: Prova Fixodida-Zx i 60 dagar. Om du inte är nöjd med resultatet: Skicka burken med det som är kvar och ditt inköpskvitto till oss med namn och adress och en förklaring till varför du är missnöjd så returnerar vi dina pengar.
(Ur brukshunden)

Tack!

Bestämt mig för och inte testa det, men tack ändå;)

*kl*

det enda som har fungerat för mig är exspot och scalibor. speciellt halsbandet verkar effektivt mot allt. min hane som förlorat sitt halsband fick rävskabb i höstas, medan tiken som hade kvar sitt inte fick några symptom.

hur som helst, vitlök ska inte användas till hundar eftersom det är giftigt för dem. b-vitamin är helt ofarligt i måttliga doser, så det kan absolut vara värt att prova (har inte funkat alls för mig dock. har använt shy-feeder, så det hänger nog inte på sorten). örthalsband och bärnsten har jag aldrig hört någon vara särskilt nöjd med.

Hmmm det som står sist i varje rad är namn på bakterier, lactobaciller och bifidus är sk "snälla" men de andra är inte lika snälla, de kan ifs vara en ofarlig stam eller så men om man nu tycker att scalibor är så farligt och "giftigt" så känns det lite ironiskt att man tycker det är toppen att stoppa i hunden en rejäl bakteriecoctail varje dag...
Bara en fundering.

Vitlök i små doser är ej farligt! Men hundar och katter och hästar kan ej metabolisera större mängder lök. Om det är bra att ge ändå är ju tveksamt, men man kan ju fråga sin veterinär var gränsen går för hur mkt lök de kan metabolisera. Om INGET annat hjälper menar jag för vitlök kan faktiskt funka ibland...

Ja det ser jag nu att det står så efter varje. Finns det någon insatt som kan om bakerier?

Har inte en aning om vad det är för något faktiskt, efterlyser någon som provat!

Vaccin - innehåller inte det bakterier?

KL

Nu har vi fått hem FixOdida och vi har börjat ge det i går. Vi har också Frontline på honom som han redan har fått, vågar inte chansa med enbart Fix men vi tänkte att när det är dax att fylla på Frontline så väntar vi ett tag och ser om FixOdidan klarar det själv eller funkar öht.
Annars kombinerar vi igen eller har bara på Frontline (bättre än inget kanske), eller provar med annat.
Dyrt blir det.. Men vi är flera som delar och hellre det än att hunden får massa fästingar på sig och blir sjuk..

Det är jättesynd att han inte kan ha Scalibor för det funkar ju 99% på alla fästingar, men jaja vad gör man.

Min hund hade scalibor en sommar och fick någon enstaka fästing.
Sommaren efter fick hon b-vitamin och då fick hon inga alls. :)

Vissa säger att b-vitamin funkar, andra säger att det inte gör det. Man får väl fundera på hur man vill göra med tanke på risken för fästingburna sjukdomar.

Jag frågade en veterinär om det, han sa att b-vitamin avger en lukt som fästingar inte tycker om.

Själv ger jag hellre b-vitamin (och kollar igenom hunden varje dag) än sätter på scalibor igen. :)

Det här med b-vitamin var nytt för mig. Hur mkt ska man ge om dagen till hunden? :)

Har inget direkt tips, känner mig bara så otroligt lättad över att mina hundar knappt får fästingar alls. Kanske plockar en eller två om året och då är de ute väldigt mycket. Mina hundar är vita, kanske är färgen de inte gillar? Min vita katt har heller inga fästingar. Samma där, ett par om året medans grannarnas katter och hundar har flera om dagen. Så himla lurigt med fästingar, äckliga elaka små rackare.

*kl*

Hur är det med fästingmedel/andra produkter och valpar?
Känns som om man inte borde ha för mycket kemikalier och tjosan i kombination med en liten plupp...

Får man länka till en diskussion i ett annat forum om bärnstenshalsbanden eller bryter det mot någon regel?

Liknande trådar

Hundhälsa Antar att det bara är en tidsfråga innan den första fästingen dyker upp, minns att de var väldigt tidiga förra året.. Vad kommer ni...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
12 705
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar