Fästingmedel frågor

Sv: Fästingmedel frågor

Tjaa, sedan vi hade på en dos Frontline och vi några dagar senare började med 2 kryddmått FixOdida den 10 april..

1 fästing :bow: Den tog jag igår ute på öronlappen och den var liten. Hittils 99% framgång altså!

Vi ska prova att låta bli Frontlinen nu ett tag och se vad som händer.

Är alltså en liten hund på 8 kg jag har och han får 2 krm Fix per dag i maten.

Åh jag skulle också jätte gärna vilja ha tips på vad man ska använda till valp!

Har läst om bärnstenshalsband men är tveksam, funkar det verkligen? Vi bor i fästingrika Halland.

Bärnstenshalsband funkade kanon på vår golden förra sommaren. Hon har haft det i två säsonger och fått ca 3 fästingar per säsong. Kan bara prata varmt om det, då jag inte alls är intresserad av de andra medlen på marknaden. Och jag bor ju i Halland jag med :idea:

Jag har börjat att ge det till min äldre tik som valpade för 12 veckor sedan och är nu NAKENHUND...:rofl: och jag vågar definitivt inte sätta på varken Scalibor eller Frontline på henne...Min hane har Scalibor, yngsta tiken inget ( hon är nakenhund oxå just nu...) och älsta tiken får det nya medlet på maten 2 ggr/dag och INTE en enda fästing än så länge:banana: En valp hade en för 2 veckor sedan och då fick de Frontline, hittar ingenstans om man kan ge valpar det nya....Någon som vet???

Det kanske inte fungerar på alla hundar. Men på mina har det gjort det iaf.
Jag ger dem Shy-feed B-vitamin för häst. Det smakar sött. Sorter som Emin smakar jäst, inte lika smakligt för kräsna hundar.
Har börjar ge dem lite nu redan, för att sedan öka när sommarn kommit.

Hur mkt ska man ge av Shy-feed??
Jag har leonbergers som får massa fästingar så jag är intresserad av att testa.

KL

Kan tyvärr meddela att Frontline + FixOdida inte funkar som det borde. Tog igår kväll tre "nysatta" fästingar. De kanske hade dött om jag låtit dem sitta vad vet jag, men jag ser helst att de inte sätter sig alls.. Hällde på ny Frontline förrra veckan, hunden har inte badad sen dess, och han får 3 krm Fix i maten varje dag. Jag har tagit omkring 10 fästingar på 2 veckor nu samt en del som kryper i pälsen.

Så vad nu göra är frågan. Tror inte B-vit. biter på alla äckliga kryp vi har här och anser det inte värt att prova ens tyvärr. Vitlök uteslutet.

Liknande trådar

Hundhälsa Antar att det bara är en tidsfråga innan den första fästingen dyker upp, minns att de var väldigt tidiga förra året.. Vad kommer ni...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
12 705
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar