Fästingar

Sv: Fästingar

nä det funkar inte med vitlök. då får man smörja in dom hela tiden med det. funkar inte att ge oralt.

Jodå, det fungerar att ge oralt. Mina får 1 matsked vitlökspulver varje dag under sommarhalvåret och det håller fästingarna borta. Ifjol hittade jag 1 (en) fästing på Besten, och ingen på Mixen under hela sommaren. Hunden, däremot, som inte åt vitlök men som sprang på samma mark som hästarna varje dag hade massvis med fästingar.

sen är inte vitlök bra för hästar!!

Det handlar om vilka mängder man ger. 1 matsked/dag under fem månader är inte skadligt.

Immer

Ja, de dör om du bränner gräset. Men som någon skrev får du snart flera. Hopplösa små djävlar de där.

eww...ser själv framför mig alla äckliga fästingar. Jag skulle nog ha fått nippran och bränt allting :S

Är det farligt att ta switch på ett sto som är dräktigt?

Jag har hört att det kan hjälpa om man bränner gräset och även om man plöjer osv. Vi har också väldigt mycket fästingar och switchen har säkert hjälpt en del men dom får fortfarande en massa, speciellt runt mulen, en massa nymfer.
Vi har mycket vilt som strövar över våra marker och dom för med sig en massa odjur.

Har eldat gräsmattan i år och hoppas att det dödat dom som var där. Har börjat med att plöja en hage (kan ju inte ta alla på en gång då får jag inget bete) och kommer att ta ungefär en om året nu, så hoppas jag att antalet ska minska.
Ska nog prova Flusa i år som någon här föreslog.

Nej på min häst funkar det inte alls m vitlök...henne älskar fästingarna verkligen, medan den andra hästen slipper dom helt...
Jag tror det har nåt o göra med hästens blod, precis som på människan...vissa älskas av mygg andra slipper dom helt...
Iår provar jag Switch för 1a gn...funkar det inte heller, så skall jag prova Pirajas Flusa nästa år....
För min hund funkar Örtabandet kanon....funderade ett tag på o sätta ett sånt runt varje ben på hästen...men mulen blir ju svår;) :rofl:

Jag använder Flusa som egentligen ska användas på betesgående kor och får;). Det är mer koncentrerat och i samma prisklass men det räcker alltså längre...Jag tycker att jag har god effekt av det medlet. Kör på var fjärde vecka ungefär. Dags för dos två i morgon...:cool:

Hur stor dos ger du dina hästar? Ska ju spädas till hästar men hur stor mängd flusa/vatten per häst?

Lägger 10 ml i en sträng, uppdelat, på manen och på bakdelen, ej på ryggen där sadeln ska ligga. Har aldrig spätt ut det, nej. Någon sån info har det inte funnits på de flaskor jag köpt hittills.

Lägger till produktinfo

Senast ändrad:

HeJ!

Det gäller mäninskor också.. Jag har aldrig haft en fästing som bitit sej fast (haft 1 som krypit runt på mej, samtidigt som min kompis som gått på samma ställe hade typ minst 100 på sej o flera hade bitit sej fast)...

/ Lavinia, vars häst verkar väldigt smaskig..

Det hade inte jag heller, förrän jag köpte denna häst...så det är nog hennes fel att jag får minst ett par fästingar som kryper på mig varje år;)
Däremot har hon inte ont av mygg o knott alls....bromsen gör henne fullständigt "tokig", så under den värsta bromtiden får hon va täckad el mer inne på dan....
Undra om den där Flusa hjälper mot broms?

Knapplåns kap...

Måste bara fråga: HUr gör jag med switch?

har aldrig använt det på min... Och igentligen alrig behövt då hon inte får så många... Men funderar på att ta det idag om utifall att.

Vad kan hände om det sätts fel osv ...

Står på flaskan :) Beroende på vad din häst väger så ska du hälla på en viss mängd av medlet i en sträng längs hela mankammen - sen gör du ett "uppehåll" där sadeln brukar ligga, och fortsätter därefter sedan att hälla i en sträng ända bak till svansroten.

Det finns en ett doseringsmått inbyggt i flaskan så det är inte alls svårt.

Switch var det här ja...för 1a gången på min häst....
Och idag plockade jag årets 2 1a fästingar på henne:(
Iofs, man vet ju inte hur många det hade varit utan;)

Önskar jag kunde säga att de gjorde det...men, nej:( ... *minns med fasa* Första gången jag red ut på halvblodet, då 4 år gammal, blev vi totalt översållade av broms...det var tusentals överallt...riktigt otäckt:crazy: ...till och med jag kände paniken komma då:eek: ...och den goa unga hästen ber bara att få trava och jag låter honom göra det (första gången uppsuttet) och han travar genom skogen och så upp mot gården och i farten hoppade jag av och så sprang vi resten av vägen in i stallet....han hade Flusa på sig, så det verkade vara verkningslöst:mad:

*KL
Är det bara jag som tycker att mörka hästar får mindre fästingar än ljusa?
Förra sommaren hade min mörka häst kanske 3 fästingar medan den ljusa fux-hagkompisen hade säkert kring 15.
Tycker också de får fler kring bläsen. nog för att det är tunt skinn där, men min har ju inte så bred bläs, och hade de flesta färstingar på bläsen.
Kan det bara vara en tillfällighet, eller faktiskt stämma?
kanske också kan så att hagkompisen gick i högre gräs än vad min gjorde, vad vet jag?!

Nej då, det är ett faktum att mörka djur får mindre fästingar. Det gäller även mina hästar och hundar. För att fånga fästingar kan man dra ljust lakan över gräset läste jag någonstans.

Liknande trådar

Hästvård En ponny som står i samma stall som mina hästar har fått löss.. Inte min ponny men den behandlas smed switch tror jag. Hästarna står...
Svar
1
· Visningar
1 188
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 138
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 481
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 489
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka