fästing trots scalibor?

Milosari

Trådstartare
mina hundar har scalibor för tredje året och jag har hittills varit supernöjd. inte en enda fästing, tills nu då. jag plockade precis av en ganska stor fästing som såg väldigt pigg ut (tills jag eldade upp den :devil:). hur vanligt är det egentligen? är det kanske fel på halsbandet?

Sv: fästing trots scalibor?

Hade scalibour på min hund förra året och jag plockade inte en enda fästing på honom. Men iår har jag plockat en ganska stor på honom, den var dock platt för jag tror jag kardat sönder den... Den fick också brännas på bål för att vara på den säkra sidan!

Tror nog att dom kan få fästingar trots halsbandet men man begränsar det nog jäkligt mycket!

När jag köpte mitt fästinghalsband (dock gjort på örter) sa hon i kassan att hundarna blir immuna mot halsbanden efter ett tag. Enligt henne skulle man inte använda samma fästinghalsband/medel mer än en gång för att slippa de små "kräken".

Jag har köpt ett bärnstenshalsband som jag har på min hund just nu. När det gnuggas mot hundens päls bildas det elektricitet som tydligen gör att fästingarna undviker att sätta sig. Det ska bli spännande att se hur det fungerar i längden, hon har haft det några dagar och hittills inga fästingar hittade ^^

Min hund hade scalibor på sig för ett tag sedan och under den tiden hittade jag tre fästingar på henne. Efter att jag tog av halsbandet har jag inte sett en enda... Lite konstigt. Tydligen skall det fungera bättre på korthåriga hundar än på dom som har mer päls.

Det jag har märkt är att många efter ett tags scalibor-användning glömmer bort att kontrollera att halsbandet sitter som det ska, dvs fast men ändå med rörelsemån. Det aktiva ämnet frisätts ju genom skavning av halsbandet mot pälsen, för att sedan spridas via fettfilmen i huden ner i talgkörtlarna och därifrån ut på själva hårstråna. Tillverkarna rekommenderar att man snurrar halsbandet ett par varv runt hundens hals varje dag, eftersom det är ett bra sätt att säkerställa både att halsbandet sitter bra och att tillräcklig mängd aktivt ämne frisätts.

Finns visserligen inget fästingskydd som är hundraprocentigt, men av det jag fått höra är inte resistensutveckling något problem för närvarande.

// I

halsbandet sitter faktiskt ganska löst. kanske jag borde spänna det lite?

alla: mina hundar brukade få MÄNGDER med fästingar, trots frontline och exspot. de har dessutom en väldigt tjock och framförallt tät päls, vilket gör det omöjligt att hitta fästingarna innan de blivit ganska stora, ibland så stora att de ramlar av av sig själva. efter att jag drabbades av hjärnhinneinflammation skyr jag krypen som pesten. örtjox och annat hokus-pokus är inget för mig. jag vill ha något som verkligen är giftigt för fästingen.

Kanske är ett "dumt" svar,men
Efter att ha hafr scalibor på min hund ca 1 månad plockade jag 6 fästingar på en dag lessnade jag och gick till apoteket och klagade.
Dom rekommenderade mig att ringa tillverkaren,vilket jag genast gick hem och gjorde.
Dom frågae hur det satt (nära huden ska det sitta,alltså inte löst)oc att jag skulle vrida lite på halsbandet varje dag.
Efter det har han inte haft en enda fästing.

Min långhåriga hund kan inte ha fästinghalsband. Det går inte ner i huden på henne tydligen, men det var det ingen som upplyste mig om när jag köpte det :mad:

I år har jag något örtpreparat som jag köpte på Granngården för att testa, och -pepparpeppar- hittills inte en enda fästing! Till och med bättre än Exspot!

Min vovve får också fästingar även om han har halsband. Plockar mellan 5-10 st varje dag :crazy:. Samma gäller min systers tik. Inget medel verkar funka på dom. Har provat allt som finns och även frågat vet om det fanns något annat. Det har ju kommit ut ett nytt medel men det verkar inte fått så bra recentioner av olika folk. Men hundarna har halsband iallafall för det kankse hjälper lite. Man får tyvärr helt enkelt leva med det tills det kommer ett dunder, dunder medel.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 230
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 487
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar