Fästing på föl

Cyllene

Trådstartare
Jag hittade nu en liten fästing på 5 dagar gamla Mini. Vad kan jag göra för att skydda?

Räcker det med Switch på mamman? Andra alternativ? (Jag gör inga egna hopkok hemma i köket och kladdar in dem i.)

Jag var och köpte Frontline till katterna idag och vill ha något lika bra till fölungen.

Jag HATAR fästingar!!! Nu blir det att gå igenom henne extremnoga varje kväll. Henne och katterna...

Sv: Fästing på föl

Frontline spray på nederdelarna av hästarna. Kanske på hela fölet om det ligger ner ute.

Du kan köra switch även på ett föl.

Visst är den kanske lite väl liten men har ni ett sådant fästingtryck skulle jag vara oroligare för hur en fästingburen sjukdom påverkar ett så litet föl än hur switchen som ändå är godkänd påverkar.
Provbehandla en liten yta först.

Jag har förstått det som att swith bara är ett utvärtes medel som sitter i hårremsfettet i hästens päls, därför borde stoets behandling nte komma fölet till nytta alls.

Tror mina var ca 2 veckor vid första behandlingen men då hade jag inte httat några fästingar innan.

Senast ändrad:

Jag körde switch på mitt föl förra året..en liten droppe på rumpan första dagen för att testa att hon tålde det,och sen lite till dagen efter.Kolla när du köper insekts medel så det går att köra på föl.

Tack för svaren! Testar Switch på både henne och mor ikväll. Hon har bara legat ner några minuter men det räckte tydligen...

Mixa inte mellan djurslagen bara!!!

Alltså använd inte kattmedel på hästar o framför allt inte tvärtom! Katter tål inte det som finns i häst/hundmedlen! (kanske inte lika farligt tvärtom, men dumt att chansa!)

Intressant att höra hur ni andra har gjort fö! Jag har varit hyffsat förskonad o därmed switchat fölen först när de är 3-5veckor gamla!:laugh:

Eftersom du inte vill göra egna ihop kok, så försöker jag i allafall att övertyga dig om viktigheten att använda sig utav giftfria medel.

Detta ihop kok, fick jag tag i en hund tidning, som fästings skydd åt jakt hundar.

25 gr torkad rosmarin
vatten ca 1,5 liter
vitlök krossad, ca 1 helvitlök,

Koka upp, och låt koka några min, ställ att svala, och sedan sila det ett par gånger ordentligt.

Man kan tillsätta ett par droppar tea tree olja.

Spruta in fölet men även mamman.
Jag har inte haft några fästingar på ett par års tid.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 197
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat