Fästen på skacklarna!?

Sv: Fästen på skacklarna!?

Skaklarna ser lååånga ut! Min 155-täckeshäst har 185cm långa skaklar...

Ang vikten i skaklarna så bör den ju ligga mellan 5 och 10kg för en stor häst. Och jag anser att om man bara har en bra däckel, så hellre lite övervikt i skaklarna (uppemot 15, kanske...?) än bakvikt. Bakvikt är väldigt otrevligt och blir totalfel för hästen.

Nu sitter ju skacklarna fast, men skulle tippa på att dem väger 10 kg!

Som sagt min häst drar 165 i täcken!
Sen är det ju olika för olika raser, vet inte vad för ras du har, men jag har ett halvblod på 170 med rätt långa ben och det är inga småsteg hon tar! Jag vill inte riskera att hon slår i!
Är det så att skacklarna är för långa så är det inga problem för mig att kapa dem sen! Men jag tror att det kommer blir bra!

Skaklarnas egna vikt har inte med saken att göra, utan vad det blir för vikt i fram när du sitter i vagnen!

Är det inte ganska smalt mellan skaklarna också? Med tanke på att skillnaden mellan vidden vid skakelfästena och vid själva rockarden inte skiljer särskilt mkt...? Kanske bilden som luras?

Vad har ni tänkt göra för förändringar på den i övrigt? *nyfiken*

Jag kan säga att bilden lurar väldigt mycket!
För när jag la in bilden på datorn tyckte jag själv att skacklarna var oerhört långa. Så jag var tvungen att gå ut och kolla! Så dem är inte så jättelånga som dem ser ut att va på bilden!
Det ser även ut på bilden som det är väldigt smalt mellan skacklarna, men det är det inte!
Jag har provsuttit den innan vi plockade isär den, satte upp skacklarna mot traktorkärran vi har som är i ungefärlig höjd som skacklarna kommer ligga på hästen, kan nog säga som så att rockarden lär nog ligga kvar! Så baktung tror jag inte den blir!

Vad som ska fixas på den är skackelfästen, bakselefästen och svängel!
Sen den som gjort rockarden från början var troligen lite lat av sig så dem lät bromsarna va kvar. Så det hade rostat ihop och va jättesvår att rulla. Så vi har dragit av bromstrumman och tagit bort dem, sen har vi blästrat dem och fått bort all rost! Har rostskyddsmålat trumman och fälgarna!
Sen har jag inte kommit så mycket längre!
Sen ska rockarden slipas och rostskyddsmålas och sen lackas!
Skulle den sen inte passa så är det ju bara att sälja den och köpa en annan! :D

Okej! Du ska inte passa på att höja sitsen också? Att sitta så lågt bakom 170cm halvblod med långa ben låter inte trevligt, dessutom lär du inte se ngt...

assar den inte får ni göra om den lite till, så att den passar :idea: Hur bred är den?

Vet inte om jag vill sitta sådär högt upp!
Tycker det mister sin charm. Sen tycker jag man ser bra ändå! Jag ska ju bara ut och lulla i skogen!
Sen lär jag bara köra 1 gång i veckan, om jag hinner det ens!

Har inte mätt hur bred!

Om jag inte missförstått helt, så har du ett halvblod?

Sitter du sådär lågt kan du inte direkt påverka varken form eller förhindra att han skyggar för något. Du ser helt enkelt varken mopeder, cyklar, barnvagnar eller barn som går framför dig.

Har du prövat att sitta högt någon gång? Har man gjort det en gång, så vill man aldrig sitta i sparkläge utan att se något igen :)

Jämför det med att sitta i en avpassad dressyrsadel mot en billig börjes ponnysadel!

Off topic: tycker det är dags att vi i sverige inte accepterar att ta second best. Gamla travvagnar, "ponnyrockarder utan fjädring och korrekt sits" Det är ju inget att köra i! Har suttit ett tag igår och kollat in Danska Körförbundets sida. Sverige känns som ett u-land jämfört med danmark, inte konstigt att de har många fler kuskar än stora sverige, med ändamålsenlig utrustning som en självklarhet.

Royal: ta chansen nu när ni har den isärplockad, gör den till en riktig rockard, och du kan sälja den till en seriös kusk för mer pengar, om du vill, i framtiden.

Jag håller tummarna för er hur du än gör!

Det håller jag helt med dig i, tittar man på våra "grannländer" (Danmark, Norge, Tyskland, Holland) så är det lika självklart att man har rätt utrustning i körning som i ridning, det är väldigt märkligt... Jag förstår inte varför Sverige har halkat efter så otroligt på den fronten, körningen öht i sverige halkar ju med som på ett bananskal när ridsportförbundet sätter upp nya lagar och stadgar, det är precis som den helt glöms bort ibland...

Ja, antagligen har vi i sverige lite av den dära jantelagen med oss, eller hur? Du ska inte tro att du e något eller kan något! Det märks ju härinne väldigt tydligt. Säger man att det är korrekt utrustning som gäller, så klassas man som snobb :) Tror alla som känner mig vet att jag INTE är varken rik eller snobbig. Men att jag vill hästarna väl.

Så i sverige är det helt ok att komma med rostig gammal travvagn, för man ska inte tro att man är något :)
Sen har vi ju tyvärr lågpriskedjorna som spär på myten om att skitselarna funkar, o börjes, jensa, westholm säljer rockarder utan svängel o med lågt säte...det fattas ju körklubbar i hela sverige som kan fånga upp dessa körmänniskor innan de går ut o lägger pengar på skräp.

Jag känner iallafall att jag gjort en liten insats, och det kan ingen jantelag ta ifrån mig. :)

Ja visst är det så... Det är ingen som tycker det är konstigt att man köper en sadel för 15-20 000, men skulle man lägga ner samma pengar för att få en bra sele eller rockard så är man plötsligt en snobb som klankar ner på alla andra, jag har aldrig riktigt fattat hur det hänger ihop... Men det är väl typiskt svensk, att bara gnälla och inte kunna erkänna att någon annan kanske kan mer, det är väl därför vi står och trampar på samma ställe hela tiden...

(menar absolut inget illa mot folk härinne, utan det är snarare en tanke om vad man ser när man är ute i verkliga livet :) )

Det enda jag har omkring mig är skog och åter skog!
Så några mopeder, barnvagnar eller nåt ser inte jag till här ute!

Varför jag kör in är för att det ska bli en avkoppling för hästen, bara ut och lunka så jag kommer inte begära nåt av henne!

Hur jag gör med sitsen är inte bestämt än!
Det får vi se!

Det enda jag har omkring mig är skog och åter skog!
Så några mopeder, barnvagnar eller nåt ser inte jag till här ute!

Men kanske stora stenar, grenar som kan fastna i hjulen, en tant med stavar eller varför inte en älg. Bra att se för att undvika olyckor.

Även om ni bara ska lulla så bör ju hästen gå i en lämplig form för att kunna slappna av. Inte snett eller med högt huvud och iaktiv bakdel... Därav behöver även en skogsluffare kunna påverka hästens form.

I övrigt håller jag med både snigelfarmor och nussikan i det här frågan. För ett antal år sedan körde jag också omkring med en loksele med lågt skakelfäste och utan draglinor, i en låg, ngt baktung rockard :crazy: Som tur var lyssnade jag på vad andra, kunnigare hade att säga om saken och när jag fick prova och se skillnaden med höga skakelfästen, draglinor och svängel och riktiga, höga rockarder så blev det otänkbart att ha det annorlunda. Även om även jag bara är en skogsluffare så blev körningen så mkt trevligare för alla parter!

Haha... vem har inte börjat sin kuskkarriär på det viset ? ett exempel: Jag körde med gammal hudikrockard, ekrarna var av på många ställe och den var givetvis mycket baktung till ett halvblod med skitsele. Tömmarna var så korta (travtömmar) att jag var tvungen att sitta på ett grimskaft kopplat till tömmarna, och jag tappade tömmarna ofta när hästen ryckte med huvudet eller skyggade för något. Tur jag hade det där grimskaftet tänkte jag ofta-inte att jag kanske inte skulle köra med så kass utrustning!
Sen gick jag in på travforumet o frågade vad jag skulle göra när hästen fick skav på hela bröstet av skitselen- ingen fattade något, de sa typ-använd pälsglans :) På nåt sätt läste jag mig själv till att draglinor ska användas, och på den vägen är det.. :) Jag hann givetvis betala för en omstoppning av bröstan på skitselen, så om någon har en skitsele modell full, med liggunderlag insytt i så är det min gamla..den skavde mindre visserligen, men stackars häst! Min okunskap skadade verkligen henne. Hade jag bara tagit hjälp av någon innan allt detta så hade jag

1. Inte kört för jag hade inte haft råd. (körning är ingen rättighet)
2. Kört som man skulle och antagligen utvecklats flera år före än var jag är nu.

Ni förstår kanske varför jag brinner för att hästar o kuskar ska börja i rätt ände...

Jag provade också en skitsele en gång, köpte den för den var ju så fin med sina mässingsspännen och allt. Den såg ju så mkt snyggare ut än loksele :eek: Precis som din häst så fick även min skav trots ludd på bröstan så den såldes vidare till en annan lika okunnig kompis innan vi ens användt den 10ggr.

Okunnigheten är ju dock enorm tycker jag, de allra flesta kör utan baksele och svängel, och med låga skakelfästen. Man får vara glad om det ens anvnds baksele. Synd tycker jag, för körningen blir SÅ mkt trevligare när hästen har optimal utrustning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 671
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar