Fästen på skacklarna!?

Royal_724

Trådstartare
Har köpt en rockard som jag håller på och renoverar!
Nu är min fråga vad för "fästen" ska jag ha på skacklarna?
Bakselefästen ska svetsas dit. Men vad för fäste ska jag ha framtill på rockarden? Ska skacklarna ligga lösa i remmarna eller ska jag ha "öglor" på skacklarna? (Det är "öglor" nu)
Har en Hobbysele från equilex!
Är helt nybörjare på det här med körning!

Sv: Fästen på skacklarna!?

Är det en rockard med fasta skacklar (lyfter du en så lyfter du båda) och du har en silettdäckel med snabbkopplingar så tycker jag du ska ha en helt rak skackel med bara "stopp-piggar", det är absolut smidigast. Sen kan du ju även ha med en stor sk "maraton-ögla", men då måste du ju öppna snabbkopplingen varje gång.

Det är en rockard med raka fasta skacklar!
har inte fått hem selen än, men det är inte nån silettdäckel med snabbkoppling på den va?

Är det en sån här du har?

shoppen_fil.php

Vad jag kan se är det inte snabbkopplingar på den men de skackelfästerna som är på bilden funkar ju att ha raka skacklar med piggar. Det står heller inte om det är en silettdäckel eller inte och det måste du ha om du har fasta skacklar, men det brukar vara det på "vanliga" bröstselar, men jag vet som sagt inte hur det är med just denna, det går inte riktigt att se på bilden. Så ta bort den lilla öglan du har på skackeln nu och svetsa dit två piggar ist (ca 10-15 cm emellen) och se till så det är en silettdäckel så blir det kanon :)

Hur ser skaklarna ut där framme?
Är dom bara raka, som du skriver, och slutar "tvärt" eller är dom lite böjda längst ut?

Hur långa är skaklarna?

Hur lång är din häst?
(Du mäter från där selen kommer ligga på ett ungefär. Behöver inte vara på centimetern utan bara så att man får ett ungefärligt mått på häst och skaklar)

Bra poäng, ska TS ha piggar så ska ju helst skacklarna vara lite utåtböjda fram, så dom inte skär in i bogen när man svänger...

Sedan vet jag en som svetsade, fixade och donade med sin nyinköpta rockard men när hon sen skulle sela för var skaklarna 100 meter (kanske inte..:angel:) för långa så hon fick korta av skaklarna och därmed var allt jobb förgäves då hon fick göra om samma procedur igen..:p

Ja det är ju ingen höjdare... Det bästa är ju om man har skacklar som man kan justera, det är ju väldigt enkelt ordnat om man bara har tillgång till rör, borr och svets :)

Precis!

Sk. teleskopskaklar skulle fler vagnar ha!:bow:

Under min röda period (när connemara-skimmeln skulle ha röd rockard, röda benlindor, rött selunderlägg, röda bettringar..:eek:) köpte jag en just röd rockard från B****s med sådana skaklar.

Rockarden i sig var faktiskt ingen höjdare (dom säljer inte den längre) men skaklarna var justerbara så även syrran kunde låna vagnen till sin shettis!

På mina andra vagnar har jag inte haft teleskopskaklar.
Hur vanligt är det egentligen?

En liten fundering ang. ställbara skaklar är att om man drar ut dom till max, blir dom inte lite sviktande då?
Gör jämförelsen med tex en gardinstång...

Jag har faktisk ingen aning om hur vanligt det är, har aldrig tänkt på det...men smart är det iaf :) Jag tror inte det blir sviktande om man har tillräckligt tjocka rör, och har kvar en bit rör inne i det andra röret även när den är utdragen max. Vi har det bara på ett par av skacklarna till maratonvagnen, men eftersom alla hästar som drar den är så gott som lika stora så har det ju aldrig varit ett behov, sen är det ju viktigt att man lindar in muttrarna så hästen inte kan riva sig så det är ju ett extra "bekymmer".

Så här ser den ut!

rockardcq5.jpg

Har en ganska lång häst, hon drar 165 i täcken!
Är mätt så det kommer va ca 80 cm från svängel till häst!

Skacklarna ser bra ut med böjning etc men dom ser vääääldigt långa ut... Vad har du för häst? Hur långa är skacklarna nu?

Jag har ett halvblod. Skacklarna är ca 2.40 m långa.

Men vad för piggar ska jag använda mig av att svetsa dit!

Hur lång är h*n från manken (skackelläget) till hasen (rak linje)? Det ska vara det måttet plus ca 60 cm, beroende lite på hur skacklarna sitter på rockarden, hur stor vinkel det blir etc. Jag vet inte, men har du någon som kan svetsa så har h*n säkert någon bra idé på piggar :)

Jag har ju inte mätt riktigt, då hon inte är inkörd ännu!
Jag har mätt på ett ungefär! Har en häst med väldigt långa kliv så. Har ju inte fått ditt svängel än så man får ju räkna med den! Men enligt min och min killens beräkningar kommer det va mellan 70-80 cm mellan svängel och has, nog mer åt 70 cm hållet.

Vet inte hur jag fått till det där jg skrev ovan tidigare!
Men jag skulle fråga om jag skulle använda mig av "piggar" eller om jag skulle ha ögla!

Jag tycker piggar eftersom du har giggskakelhållare på din pfiiffsele. De kan du inte lossa så lätt tyvärr och därför tycker jag du ska ha små stopppiggar fram o bak ganska långt ifrån varandra.

Din rockard ser ut att bli för baktung (modell : trav med långa skaklar?) och skaklarna är ju väldigt långa :) Så kolla noga upp att det verkligen blir vikt i dem så de ligger kvar. Det kan vara upp till 7 kilo vikt i utan problem.
Har du sett nussikans bilder på piggar, så ser du hur du kan göra?
Jag har inga alls piggar på min rockard, helt släta skaklar, det känns ännu säkrare än med piggar på om man åker i diket en dag. Å andra sidan, går en draglina sönder, så kan ju i teorin den ena skakeln åka ur hållaren.
Jag måste med säga att jag beundrar dig, din seriositet! Bygger rockard, köper sele och allt innan. Det ska bara gå att köra din häst eller!! :) jag önskar dig all lycka!

Vi får se hur det funkar!
Det är ju inte alls säkert hon kommer att gå och köra!
Men har dragit lite stockar med henne och har inte reagerat nånting, inte ens första gången. Hon bara stannade upp lite och funderade typ och sen var det bara jaha var det bara en stock där. Okej den kan jag väl dra! Så hon är inte rädd för att ha något bakom! Men däremot har jag ju inte haft några skacklar på henne... Men kommer testa det så småningom när min kompis har tid att hjälpa mig!
Hittade rockarden billigt och bara några km ifrån mig, så tyckte det var lika bra att passa på. Men går det inte så går det inte... Då är det bara att sälja!

Tycker det är mycket bättre att ha ett längre avstånd mellan häst och vagn än tvärtom!

Du säger hon är långklivad och då är det bra för henne att ha utrymme att sträcka ut ordentligt på med bakbenen!
Nu vet jag inte hur hög din rockard kommer bli men en viktig sak tycker jag är att skaklarna inte ska gå för lågt ner utan hästen ska kunna göra ett litet skutt utan att riskera att få benen/benet utanför.

Det pratas ofta här inne om baktunghet.
Min erfarenhet är att det är värre att ha en rockard som blir framtung men det nämns oftast inte.;)
En framtung vagn väger ofta mer än en baktung.

Rätt avvägd är givetvis det bästa!:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 671
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden