Fästen på huvudlag och tyglar

E

Eeiram

Hej!

Kort fråga: vad är bäst - chicagoskruvar eller snörning som fäste på huvudlag och tyglar, eller är det en smaksak?

/Marie

Sv: Fästen på huvudlag och tyglar

chicagoskruvar :love: är lätta att skruva av till skillnad från att hålla på med knytandet

Bäst o bäst...

Enligt mig är snören bäst (hållbarast o säkrast) och chicagoskruvar snyggast.

Jag har snören på mina tränings huvudlag och skruvar på de flesta showhuvudlagen....

På träns tycker jag att det oftast kvittar, så länge det passar in med resten av stilen på tränset. Är tränset belamrat med silver passar ofta skruv bäst, medan ett silverfattigt träns, kanske med någon snörning som dekoration, ofta passar bäst med knytning.

På tyglar vill jag definitivt inte ha chicagoskruv som enda låsning, har lossnat alldeles för många för mig genom åren. Lyckligtvis har de då mest suttit på curbs, men tänk om det varit en tygel istället... Huah.

/Ida

KL :D

jag föredrar snören... Lätt.

En säkerhets grej för mig, chicagoskruvar kan smita utan att man märker det (som ovanstående Skrivare berättade hu...)
Sen OM olyckan skulle vara framme och hästen fastnar med tyglarna i något så går snöret sönder innan hästen... Har hellre en lösspringande häst med hel mun en en som sitter fast med trasig mun...

:banana::bump::banana:
Jag är inte alls en "tänk om" person, jag looovar :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 940
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar