Fastande mage och röntgen!

MiniLi

Trådstartare
Camaro ska röntgas 8,30 imorgon. Det är ju fastande mage som gäller, jag antar att det betyder att hon kan äta kvällsmat idag men ingen frukost imorgon?
Eller ska hon inte ha kvällsmat heller?

Och vatten? På en sida på internet läste jag att hunden inte ska dricka innan, stämmer det?

Sv: Fastande mage och röntgen!

Nu har jag bara haft hund som genomgått slätröntgen och då har jag fått ge kvällsmat (men inte för sent) och det har inte varit några restriktioner på att ge vatten. Dock vet jag att en del säger att man inte ska låta hunden vare sig äta eller dricka efter kl. 24.

råden på människa är: ingen mat eller dricka efter midnatt (eg 6 timmar innan sederingen ges, men man vet ju inte alltid hur dags det blir.)
hade det varit min hund hade jag plockat bort både mat och vatten efter kvällsmålet

Okej, hon har fått kvällsmat. Då tar jag bort vattnet innan vi går och lägger oss..

Nu är det visserligen för sent, men jag har gjort vanlig röntgen, MR röntgen, Ultraljud och ingen gång har jag behövt tagit bort vattnet, däremot så ska de inte ha mat senare än 12 timmar före nedsövning och inte heller tuggben och annat.

Fick du inte veta sånt på kallelsen? Där jag brukar vara så får jag alltid ett papper med intrusktioner före ingreppet och sedan hemgångs papper, det står väldigt tydligt vad som ska göras/inte göras och varför.

det är antagligen bara jag som är överdrivet försiktig, men efter att ha sett de skador (och ibland veckor i respirator) som blivit följden av att folk fått ner maginnehåll i lungorna så känner jag att det definitivt är något jag vill undvika med min hund, speciellt när det finns något JAG kan göra för att minska risken avsevärt. förekommer ens intensivvård och respiratorbehandling till djur? vill inte riskera att min hund dör/blir allvarligt skadad på en undersökning som inte ens är orsakad av en skada, utan bara för att "kolla om något finns"... som sagt, miljöskadad av jobbet :D

Jag har inte fått någon kallelse på papper, men hon sa i telefon när jag bokade att det skulle vara på fastande mage. Sen läste jag på internet att det även inkluderade vatten och blev lite osäker, kunde knappast ringa och fråga då på kvällen :)

Så, då är vi hemma igen. Fick ett preliminärt utlåtande av röntgande veterinär men försöker att inte tänka på saken innan vi fått besked från SKK.

Hur lång tid brukar det ta innan man får svar?
De skulle skicka bilderna idag och jag har lagt in betalningen som går iväg imorgon.
Kan man se på avelsdata innan brevet kommer hem?

Det vanliga är väl att det tar ett par veckor från röntgen, men för mig var de extremt snabba, jag var inne och röntgade en måndag, kliniken skickade plåtarna elektroniskt och tog betalt för SKK-avläsaningsavgiften på plats, och på onsdagen fanns resultaten inne på SKK hunddata :bump:!!

Certifikatet kom väl hem ett par veckor efter det.

Senast ändrad:

Oj det var snabbt!

Den här veterinären menade att det fortfarande tog väldigt lång tid om de skickade elektroniskt och att de därför skulle skicka som vanligt..

Nu kan ju skk själva ta emot digitala plåtar som jag fattat det = går snabbt.

Senaste hunden jag röntgade var på en fredag, jag betalade in direkt via nätet och på måndag em fanns resultatet inlagt i systemet (ringde och kollade och fick besked om hd-statusen direkt) och på tisdagmorgon syntes det på hunddata.

För oss tog det faktiskt tre veckor:eek:
Ändå betalade vi avläsningen direkt när vi kom hem, alltså samma dag. Hann gå in och kika många gånger om vi betalat till rätt nummer. Sen ringde jag när vi gått in på tredje veckan och då fick jag beskedet i telefonen eftersom det blivit avläst dagen före. Vi röntagde 11 januari i år.

När det tar så pass lång tid är det i princip alltid den klinik som tagit plåten som sölat på med att skicka den.

För oss tog det faktiskt tre veckor:eek:
Ändå betalade vi avläsningen direkt när vi kom hem, alltså samma dag. Hann gå in och kika många gånger om vi betalat till rätt nummer. Sen ringde jag när vi gått in på tredje veckan och då fick jag beskedet i telefonen eftersom det blivit avläst dagen före. Vi röntagde 11 januari i år.

En kullbror till min hund har väntat på sitt HD resultat sen den 10/1, för kliniken glömde av att skicka plåtarna :crazy:. Och sen så pajade maskinen där de hade plåtarna, så de kunde inte skicka dem förns maskinen var lagad. Får väl hoppas att de kommer in nån gång...

Det kan ta riktigt lång tid om man har otur :p.

Ja så måste det nästan varit, men konstigt att denne vet. tog så lång tid på sig, denne röntgar många hundar/dag. Det måste ha blivit något knas.

En kullbror till min hund har väntat på sitt HD resultat sen den 10/1, för kliniken glömde av att skicka plåtarna :crazy:. Och sen så pajade maskinen där de hade plåtarna, så de kunde inte skicka dem förns maskinen var lagad. Får väl hoppas att de kommer in nån gång...

Det kan ta riktigt lång tid om man har otur :p.

Oj :eek:
Olidligt att vänta så länge

Nu kan ju skk själva ta emot digitala plåtar som jag fattat det = går snabbt.

Just den funktionen menade "min" veterinär inte var speciellt bra, att det då tog ännu längre tid än att skicka in på traditionella sättet..

Då har du nog fått tag i en vääääldigt gammaldags veterinär som tror att det går snabbare att posta plåtarna än att skicka dem elektroniskt :D;)

Då har du nog fått tag i en vääääldigt gammaldags veterinär som tror att det går snabbare att posta plåtarna än att skicka dem elektroniskt :D;)

Haha ja kanske :p
Han verkade anse att det var något tokigt med systemet, att de kunnat skicka in elektroniskt länge men att det inte var speciellt bra.

Tidigare var det så att de digitala bilderna skickades till ett ställe först som skrev ut plåtarna och dessa i sin tur sedan skickade in dem till skk = tog längre tid, men nu ska plåtarna visst kunna skickas direkt till skk = går snabbt :)

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
473
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 120
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 286
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka