Fasta eller rörliga skänklar på grodbett

Bullet

Trådstartare
Vilken skillnad är det på inverkan av ett grodbett med fasta skänklar och ett med rörliga skänklar?

Framförallt: Vilken variant är att föredra? :)

Tacksam för utförliga svar, bettet kommer framförallt användas vid körning.

Sv: Fasta eller rörliga skänklar på grodbett

Vilket man ska använda beror på hur din häst fungerar. Vi har en nordsvensk som är väldigt lätt att ställa och svår att få rak. Han funkar bättre på ett bett med fasta skänklar. Så fort bettet rör sig i munnen så grejar han med munnen och försöker få bort bettet. När vi var hos veterinären för tandkoll så tyckte hon även att det var bra att vi hade huvudlag med fast nosgrimma och rejält breda sidostycken som hjälper till att få bettet att ligga still. Med ett stilla bett så är vår nordsvensk nöjd och försöker inte gapa.
Dock har vi andra hästar som också körs som inte bryr sig alls på samma sätt som denna så där spelar det ingen roll vilket bett man har. Vi kör dressyr och då märks små skillnader mer.

Fasta skänklar brukar man inte alls ha när man rider eftersom man använder bettet på ett annat sätt än när man kör. När man rider så använder man tex ledande tygeltag för att hjälpa hästen och det känns inte alls rätt att ha fasta skänklar då. Vi använder vanliga 2 delade bett vid all ridning och stångbett vid dressyrkörning. Vid maraton använder vi 2 delat ungerskt tränsbett för att få med vår ena häst i svängarna. En annan häst använder vi även stångbett i maraton eftersom han svänger lätt men blir lite stark.

Vi byter bett efter vilket jobb man ber hästen att utföra och med vilken precision. Det finns hur mycket som helst man kan göra med bett och huvudlag för att få hästen att funka optimalt till det som man vill. Att hästen gapar brukar vara ett tecken på att den inte trivs och då är det dags att göra något. En av de främsta bett experterna i Sverige måste vara Anders Eriksson och han givit ut både planscher och böcker i detta ämne. Han ger också lektioner i tömkörning och körning och kan hjälpa till med frågor ang val av bett till just din häst och till hur du kör. Bett är inget enkelt ämne men Anders är en mästare :)

Tack för ett ordentligt svar :) Det är inte min egen häst som ska ha bettet men precis som du skriver är det tänkvärt att ett grodbett med fasta skänklar inte är passande vid ridning eftersom det kan bli svårt med kommunikationen vid exempelvis ledande tygeltag.

Tack för tipset om Anders Eriksson, jag ska genast kolla upp honom :)

Jag har ett fast grodbett till min häst, dock är han ganska svårställd/böjd ibland och därmed också svår att få rak (hänger ju samman), så funderat på stångbett med rörlig skänkel för att få mer effekt på en sida i taget.
Fast kan inte bestämma mig..
Han är lydig för bettet nu och aldrig någonsin tung i handen, kan bli för stark på tränsbett dock så en kort stång vill jag ha. Blir gärna lite lång och faller isär och då blir det lite stumt med ett fast bett när man ska böja honom etc.

Vad tror agtatoon, tänker jag rätt ang skillnaden på rörlig och fast skänkel.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: valy
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 067
Senast: MiniLi
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 021
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat