Fast däckel ?

Z

zillax89

Här är en bild på Embla, min tvååriga welsh mountain och här omdagen selade vi henne för första gången vilket gick realtivt bra, svanskappan var dock livsfarlig till en början men men, förståeligt.
Men någon sa att det inte går att köra med denna selen för att det är fast däckel, vad menas med det? Hade ändå tänkt att skaffa en rejäl sele sen men lite svårt att hitta storlek då denna nästan e för stor och det är shettis och dessutom skall man väl veta va man ska ha för nått också, jag kan ju inget om körning. Jag tar ju hjälp av erfarna folk som kan det här med körning men ingen har nämnt att den inte går att köra med sen...? Vad tycker ni..?

http://www.pixbox.se/pic_show_id3335821.html
 
Sv: Fast däckel ?

De menar troligen fast Brösta...
Varför det är dåligt(...) kan du läsa i hur många trådar som helst och du söker på "skitsele". :)

Toksöt häst!!!

*mums*
 
Sv: Fast däckel ?

Som MittNyaJag skriver det är en fast brösta på den... Equilex har bra selar som inte är så dyra... En bra sele skall ha draglinor och baksele vilket denna saknar... Däckeln och bröstan skall inte sitta ihop... Finns som sagt vad ca 5000 987 olika trådar om dessa selar, skitselar, sk bröstselar (som försäljaren säljer det som)...
 
Sv: Fast däckel ?

Okey... men varför är det så illa med fast brösta då..? Om den ligger bra vad gör den för skada..? Vill veta mer så jag vet vad jag skall välja till henne, vi lånar bara denna så länge medan vi tömkör men vill inte göra misstaget att köpa fel sorts sele när det väl är dags för vagnen!
 
Sv: Fast däckel ?

Information från http://cliffords.se/vilkensele.html

"Undvik den här selen!
Det finns en sorts bröstsele som ofta säljs billigt i hästaffärer och via postorder, och som jag tycker att du ska undvika.
Den här typen av bröstsele har en brösta som är fäst i bukgjordens ring. Det leder till samma problem som när hästen har loksele - det vill säga att selen följer inte med i rörelserna.
I lokselen har hästen ändå en rejält stor dragyta, i och med att lokorna ligger an mot hela bogen, men i den här typen av bröstsele förväntas hästen BÅDE kunna dra OCH röra sig med en smal brösta över bringa och bogspetsar. Det säger sig själv att det blir ganska obekvämt!
Ibland säljs den här sortens bröstsele med bara bukgjord och ingen däckelgjord. Det betyder att däckeln inte kan spännas fast på hästens rygg med mindre än att du drar åt bukgjorden mer än du bör göra. Därmed hämmar selen frambensrörelserna ännu mer!
Ofta består däckeln bara av två små putor sammanhållna av en större läderbit med tömringar. Ibland är putorna så illa stoppade att tömnycklarnas vassa spets kan kännas om du trycker med handen under dem. .
Däckeln är också väldigt liten, vilket gör att när vagnen kränger hit och dit under körturen så pressas den bara mot en liten del av hästens rygg. Om du ändå använder en sådan här sele – lägg ett tjockt fleecunderlägg eller liknande under däckeln, för att åtminstone öka anläggningsytan mot hästens rygg lite grann.
Den här typen av selar säljs också nästan alltid utan baksele. Det betyder att i en nerförsbacke tvingas hästen bromsa genom att bukgjorden pressas fram mot armbågarna, däckeln dras med framåt liksom svanskappan och svansremmen. Hästen bromsar alltså vagnen med armbågarna och svansroten!
Det enda din häst bör dra med den här selen är en lätt rockard eller sulky med en eller två inte alltför tunga personer ombord, och det på hyfsat slätt underlag. Du bör absolut komplettera den med draglinor och en baksele, för att åtminstone förbättra hästens arbetsmiljö lite grann.
Tänker du satsa på körningen så bespara din häst den här typen av sele! Sälj något du inte använder, lev på makaroner en månad eller ta ett extraknäck ett tag - gör vad du kan för att få råd med en riktig lok- eller bröstsele till din häst i stället! Det tjänar både du och hästen på i längden!"
 
Sv: Fast däckel ?

Den selen är mindra bra för den ger inte hästen rörelsefrihet vilket kan leda till obehag och skav.
Bröstan sitter ihop med däckeln och när man spänner fast den i skaklarna på vagnen rör sig hästen men inte selen.
Det är inte många hästar som klagar över detta men genom att avnända en bra sele och skaffa sig kunskap och erfarenhet får ju både hästen och du mer glädje av körningen! :)

Det finns selar som ger hästen stor röreslsefrihet spec tillsammans ihop med en bra vagn (som har bra hjul, svängel, bakselefäste, stötdämpning, välbalanserad (ej fram - eller baktung) högt säte och skaklar gjorda för högre fäste i däckeln).
Dessa bröstselar brukar ha en sk lös brösta, därför säger man att den är "fast" på din sele :smirk:
Den bättre selen har altså en "lös" brösta (lös från däckeln, svårt att se på bilder!) som sitter ihop med draglinorna som ska sättas på en svängel på vagnen. Draglinjen blir aldrig bryten, vilket är bra då en bryten draglinje kan ge obehag/skavsår.

Däckeln som iof oxå är "lös" sitter inte fast med bröstan är bred, mjukt fodrad och med högt skakelfäste. (Lågt fästa skaklar riskerar att sticka hästen i sidan/bogen)
Hästen ska inte dra vagnen med däckeln på denna selvariant (som den gör på travselar som ev oxå kan använda*). Sen har man en baksele som bromsar vagnen och ska helst sättas i skaklarna.

*Man kan även köra med en lätt travrockard och med travsele. Men en riktig bröstsele och en travsele ligger på snarlika pris samt att en bröstsele kan man har till större användningsområde så som en lite tyngre vagn (en eller två axlad) eller om man vill skjutsa fler alt vill tävla nån gång! :)

En vanlig travsele är lite krångligare att fästa i skalmarna om man inte har snabbfästen, QuickHitch. Men genom att hästen drar vagnen med "däckeln" kan detta orsaka obehag och skav vid användandet av tyngre vagnar.

Otroligt söt ponny! :love: :D

Här är lite länkar på mer info :smirk:
Cliffords
DriveOut frågor&svar
DriveOut - bra vagnar
Tråd
Billiga selar av rätt modell
Kuskringen
Bra häfte om körning
Bra film/dvd

Mvh Lisa
 
Sv: Fast däckel ?

Fjunet skrev:
Information från http://cliffords.se/vilkensele.html

"Undvik den här selen!
Det finns en sorts bröstsele som ofta säljs billigt i hästaffärer och via postorder, och som jag tycker att du ska undvika.
Den här typen av bröstsele har en brösta som är fäst i bukgjordens ring. Det leder till samma problem som när hästen har loksele - det vill säga att selen följer inte med i rörelserna.
I lokselen har hästen ändå en rejält stor dragyta, i och med att lokorna ligger an mot hela bogen, men i den här typen av bröstsele förväntas hästen BÅDE kunna dra OCH röra sig med en smal brösta över bringa och bogspetsar. Det säger sig själv att det blir ganska obekvämt!
Ibland säljs den här sortens bröstsele med bara bukgjord och ingen däckelgjord. Det betyder att däckeln inte kan spännas fast på hästens rygg med mindre än att du drar åt bukgjorden mer än du bör göra. Därmed hämmar selen frambensrörelserna ännu mer!
Ofta består däckeln bara av två små putor sammanhållna av en större läderbit med tömringar. Ibland är putorna så illa stoppade att tömnycklarnas vassa spets kan kännas om du trycker med handen under dem. .
Däckeln är också väldigt liten, vilket gör att när vagnen kränger hit och dit under körturen så pressas den bara mot en liten del av hästens rygg. Om du ändå använder en sådan här sele – lägg ett tjockt fleecunderlägg eller liknande under däckeln, för att åtminstone öka anläggningsytan mot hästens rygg lite grann.
Den här typen av selar säljs också nästan alltid utan baksele. Det betyder att i en nerförsbacke tvingas hästen bromsa genom att bukgjorden pressas fram mot armbågarna, däckeln dras med framåt liksom svanskappan och svansremmen. Hästen bromsar alltså vagnen med armbågarna och svansroten!
Det enda din häst bör dra med den här selen är en lätt rockard eller sulky med en eller två inte alltför tunga personer ombord, och det på hyfsat slätt underlag. Du bör absolut komplettera den med draglinor och en baksele, för att åtminstone förbättra hästens arbetsmiljö lite grann.
Tänker du satsa på körningen så bespara din häst den här typen av sele! Sälj något du inte använder, lev på makaroner en månad eller ta ett extraknäck ett tag - gör vad du kan för att få råd med en riktig lok- eller bröstsele till din häst i stället! Det tjänar både du och hästen på i längden!"


Men gu va hemskt! Varför får dom sälja sånt..? :eek: Låter ju hur illa som helst ju!! Jo de e klart, jag är VÄLDIGT noga med utrustning till hästarna, det är ju viktigt att det är bekvämt för hästarna och ja - hon är tänkt till avel och körning, tycker hon skulle bli en perfekt körhäst ;) vill hitta nån liten sak som kan rida in henne också men får väl se hur det blir det me det.. Jo, klart hon skall ha en rockard och jag har tänkt att hon bara skall dra en person, men hur mycket tror du hon orkar dra..? 70 kg..? 100 kg..?
Som sagt, jag kan INGENTING, tur att jag har körfolk omkring mig, PHU..!
 
Sv: Fast däckel ?

_L_ skrev:
Den selen är mindra bra för den ger inte hästen rörelsefrihet vilket kan leda till obehag och skav.
Bröstan sitter ihop med däckeln och när man spänner fast den i skaklarna på vagnen rör sig hästen men inte selen.
Det är inte många hästar som klagar över detta men genom att avnända en bra sele och skaffa sig kunskap och erfarenhet får ju både hästen och du mer glädje av körningen! :)

Det finns selar som ger hästen stor röreslsefrihet spec tillsammans ihop med en bra vagn (som har bra hjul, svängel, bakselefäste, stötdämpning, välbalanserad (ej fram - eller baktung) högt säte och skaklar gjorda för högre fäste i däckeln).
Dessa bröstselar brukar ha en sk lös brösta, därför säger man att den är "fast" på din sele :smirk:
Den bättre selen har altså en "lös" brösta (lös från däckeln, svårt att se på bilder!) som sitter ihop med draglinorna som ska sättas på en svängel på vagnen. Draglinjen blir aldrig bryten, vilket är bra då en bryten draglinje kan ge obehag/skavsår.

Däckeln som iof oxå är "lös" sitter inte fast med bröstan är bred, mjukt fodrad och med högt skakelfäste. (Lågt fästa skaklar riskerar att sticka hästen i sidan/bogen)
Hästen ska inte dra vagnen med däckeln på denna selvariant (som den gör på travselar som ev oxå kan använda*). Sen har man en baksele som bromsar vagnen och ska helst sättas i skaklarna.

*Man kan även köra med en lätt travrockard och med travsele. Men en riktig bröstsele och en travsele ligger på snarlika pris samt att en bröstsele kan man har till större användningsområde så som en lite tyngre vagn (en eller två axlad) eller om man vill skjutsa fler alt vill tävla nån gång! :)

En vanlig travsele är lite krångligare att fästa i skalmarna om man inte har snabbfästen, QuickHitch. Men genom att hästen drar vagnen med "däckeln" kan detta orsaka obehag och skav vid användandet av tyngre vagnar.

Otroligt söt ponny! :love: :D

Här är lite länkar på mer info :smirk:
Cliffords
DriveOut frågor&svar
DriveOut - bra vagnar
Tråd
Billiga selar av rätt modell
Kuskringen
Bra häfte om körning
Bra film/dvd

Mvh Lisa


Okey, jo jag hittade en på din länk som jag blev kär i!!! Men man kan väl ta bort skygglapparna..??? Tror du den här kan vara nått..? Bara den passar då hästen min är otroligt liten!!!!

http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=1251&SKID=3

Jag blev som sagt kär i den, den såg betydligt rörligare ut än den jag har, den jag har får väl bli tömkörningssele.
Jo, hon är ett litet charmtroll ;)

Och just det, hur hittar jag en vagn i DEN storleken..? Hur vet man om vagnen passar? Hur vet man att vagnen inte slår upp i rumpan på hästen och srkämmer slag på den..? Har massvis med frågor, lika bra att passa på att fråga ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fast däckel ?

zillax89 skrev:
Jo, klart hon skall ha en rockard och jag har tänkt att hon bara skall dra en person, men hur mycket tror du hon orkar dra..? 70 kg..? 100 kg..?

Heh, hon kan dra betydligt mer! Jag brukar köra en welsh mountain, då har vi en TUNG rockard (65 kg +) och två personer i vagnen (kusk+passagerare). Det är vad en shetlandsponny i bra kondition hade klarat ;)
 
Sv: Fast däckel ?

Dessa företag säljer selen för att folk köper den. Folk köper den för att den är billig.. Många här på fourmet har använt denna sele, därför försöker vi få andra att inte göra samma misstag... När man väl får kunskaper och börjar använda en riktig sele så märker man vad man gjort för nåt, att det är så mycket bättre med en riktig sele...

Företagen bryr sig inte om selen är bra eller inte, den säljer det är det de bryr sig om... :mad:
 
Sv: Fast däckel ?

Ska man "bara" hobbykör och så tror jag den selen passar utmärkt.
Vill man satsa lite mer och körningen osv. så hae jag valt någon av dom lite dyrare.
 
Sv: Fast däckel ?

RebeckaKihlberg skrev:
Ska man "bara" hobbykör och så tror jag den selen passar utmärkt.
Vill man satsa lite mer och körningen osv. så hae jag valt någon av dom lite dyrare.


mmm, okey, jo den är ju rätt billig så kanske int är allra bästa om man skall tävla eller så...men det skulle va kul att kunna tävla sen kanske, men det är LÅNGT fram, jag kan ju int ens köra än så... Då kan man ju se på "tävlingsselar" sen isånafall, men får titta runt lite..
Sen är det ju onödigt att först köpa en sele som är måttligt bra men inte duger till tävling och sen måste köpa en ny bara för tävlingens skull, kan man ju lika gärna köpa en rejäl på en gång. H*öks å B*rjes har ju selar och sånt men tyckte inte dom var lika rejäla trots priset... den här ser ju ändå väldigt rejäl och allmänt skön ut.
 
Sv: Fast däckel ?

Ja en sådan sele från Equilex är bra! :)
Och även en liten ponny orkar dra mkt, för om du lassar på 100-150 kg vikt på något kan rulla spec på plant underlag (tex grusväg) blir det inte mkt vikt att dra ca 5-10 kg :smirk:

Men det är lite svårt med storlekarna därför tycker jag du ska kontakta Equilex och höra vilka mått selarna har o sen mäta din ponny!
Inte kul att köpa fel storlek samt att även en förstor sele inte alltid sitter bra :crazy:

Ang vagn är det en hel vetenskap det med :smirk:
Du måste ha svängel och baksele fästen så vagnen passar selen. Stötdämpning och högt säte är ju för din bekvämlighet och säkerhet...
Rek bra hjul men speedcart hjul kan gå, inte cyckel hjul då de är för veka!

Jag måste gå nu men kan senare leta upp lite länkar till bättre vagnar som kan passa!
 
Sv: Fast däckel ?

_L_ skrev:
Ja en sådan sele från Equilex är bra! :)
Och även en liten ponny orkar dra mkt, för om du lassar på 100-150 kg vikt på något kan rulla spec på plant underlag (tex grusväg) blir det inte mkt vikt att dra ca 5-10 kg :smirk:

Men det är lite svårt med storlekarna därför tycker jag du ska kontakta Equilex och höra vilka mått selarna har o sen mäta din ponny!
Inte kul att köpa fel storlek samt att även en förstor sele inte alltid sitter bra :crazy:

Ang vagn är det en hel vetenskap det med :smirk:
Du måste ha svängel och baksele fästen så vagnen passar selen. Stötdämpning och högt säte är ju för din bekvämlighet och säkerhet...
Rek bra hjul men speedcart hjul kan gå, inte cyckel hjul då de är för veka!

Jag måste gå nu men kan senare leta upp lite länkar till bättre vagnar som kan passa!


Okey, jo, det bästa är ju att prata med dom om vad man skall ha osv, dom kan ju de där så dom bord eju kunna hjälpa mig. Jo det vore ju jättesjysst av dig om du kunde hitta nå sjyssta länkar ;)
Vill ju titta runt lite å se va folk har..
 
Sv: Fast däckel ?

Det är lite svårt att få tag på en både billig och bra vagn.
En vagn med svängel och bakselefäste duger ju om man inte tänkt köra så ofta eller tävla.
Många travrockarder är bra till mindre ponnyer då dessa har skaklarna lite högre och har stötdämpning, men man måste fixa dit svängel själv/lämmna in till svetskunnig...

JensAs har bland de billigaste vagnarna och man kan nog få svängel och bakselefäste med.

DriveOut har ju riktigt bra vagnar men lite dyrare.

Travrockarder har bla börjes (samt sk swinger) och stallberg

Det finns många beg och om den har bättre hjul än cyckelkärre samt svängel och bakselefästen kan den vara bra att börja med.

Annars är det bäst att köpa bra utrustning trots att den kan vara lite dyrare.
Inte minst för säkerheten och du får ju ett högre andrahands värde om du vill byta/sälja.

/L
 

Liknande trådar

Körning Eller ja, nybörjare och nybörjare. Har kört en hel del innan, och tömkört en hel del också. Dock har jag alltid använt utprovade grejer...
Svar
1
· Visningar
1 834
Senast: Penna
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Jate Volim
·
Körning Mina tankar snurrar lite just nu och jag som är lite novis ang traditionell körning måste ställa en fråga;) Jag känner ibland att jag...
Svar
12
· Visningar
2 235
Senast: Jate Volim
·
Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 188
Senast: IdaaaSun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp