Jag har inte så många djur och är inne hos dem när jag fodrar och känner nästan varje dag över rygg och bäckenet, än så länge är alla i bra hull.Precis som Skogaliten svarade så är det absolut inte bra med underskott! Jag vill ha både protein och energi en bit över minimibehovet. Överskott kan leda till feta djur, men det ska mycket till för att få dräktiga tackor att öka i hullklass!
Att ge energi och protein med lite marginal kostar lite, men det har du snabbt tillbaka i form av starka pigga lamm direkt från födseln. Väl värt.
Jag hullkontrollerar de dräktiga djuren väldigt tätt, och sorterar dem i grupper baserat på hullklass. Använde scannare förra året men valde ändå i slutändan att använda mitt djuröga och hullklassning istället- vilket var tur då scannaren missat väldigt många foster. Flera av mina förstföderskor fick trillingar, om de utfodrats för ett lamm oavsett hullklass hade de varit hemskt tunna vid högdräktighet och troligen inte klarat digivningen.
Men då ska jag nog ge lite mer tacka än vad jag har tänkt för att vara på den säkra sidan (under högdräktigheten).
Förra året hade jag några tackor med 3 lamm, men där första lammet ut var lite stora och behövde har extra draghjälp det var därför jag tänkte testa ligga lite lägre i år (men fortfarande så behoven täcks). Men då skippar jag nog det. Jag är ju "alltid" på plats och det gav inga större komplikationer.
Jag brukar även ge en liten mängd betfor, tycker det har varit rätt tacksamt att kunna ge efter lamning till tackor som har tyckt det varit tufft.