ameo
Moderator
Alltså, är det någon här som är riktigt bra på det där med får och parasiter?
Ibland undrar jag om jag övertänker....
Puttar min tidigare fråga och kompletterar den med en undran om tidpunkten. Jag har sett "tidigast mitten av april" som instruktion gällande tidpunkt för träckprov. Men jag kan inte låta bli att undra om det kan variera beroende på var i landet man bor? Eller kan maskarna läsa almanackan? Är det ljus eller temperatur som styr när maskarna lämnar vinterdvalan? Någon som vet?
Mina fårtanter vill gå ut nu, men jag vill ha träckproverna klara innan jag släpper ut dem...
Jag har fått svar på årets träckprov nu (det togs i måndags) och jämfört med förra året är det väldigt lite parasiter. Så jag blir liksom lite fundersam över om den kalla våren skulle kunna ha gjort att parasiteländena fortfarande ligger vilande? Eller om jag vågar bli jätteglad och faktiskt tro på att parasitförekomsten är så här låg? Att förra årets avmaskning i kombination med lågsmittade hagar har gjort sitt...Det är väl både ljus och värme, men jag vet att när vi hade en veterinär som föreläste för oss så sa hon att på studier som gjorts så visade det på att det var för osäkert att göra tidigare.
Jag håller med om att det är retligt men tyvärr är det bara att vänta.
Ibland undrar jag om jag övertänker....