Jag säkerställer att lammen fått första målet råmjölk, och har ett rimligt beteende för att dia innan jag går och lägger mig.
Vid osäkerhet om tackan (i synnerhet 1:åriga första gångslammare) sköter det hela rätt, och att lammen fungerar, så sondar jag lammen med urmjölkat från tacka innan jag går till sängs.
D.v.s. om tackan lammar vid 21, så går jag och kollar att lammen äter/är kapabla att äta vid 22 - 22.30. Och så kollar jag igen vid ca 24. Vid minsta osäkerhet, så sondar jag en "konservativ giva" vid 24, alltså typ 40-50 ml till ett ca 3,5 kilo lamm (normalstorlek för min ras 3,5 - drygt 4 kilo), mer för större lamm, mindre för pyttelamm, innan jag lägger mig. Jag vill ge energi att komma igång, men ändå att de blir hungriga snart. En matsked råmjölk är som raketbränsle för lammen, så en extra insats brukar löna sig.
Jag hjälper också lamm som föds på kvällen till spenen så snart de är stabila i främre delen av kroppen, då kommer de nästan alltid igång själva direkt. Oftast hinner jag se till att lamm 1 äter sitt första mål, innan lamm två föds, eller så hinner jag hjälpa lamm 1 att äta medan tackan slickar lamm 2. Så byter jag plats på lammen och hjälper lamm 2 att dia.
Det som blir besvärligt med födslar på sen kvällstid, är t.ex. om tackan har "kospenar", eller om lammen/ena lammet inte är fullt piggt. Då brukar jag säkra energitillförseln till lammet ungefär varannan timme med olika metoder beroende på omständigheterna.
Min man brukar ta tidiga morgonpasset vid 6-7, och så håller jag mig vaken till framåt kl 3 om det behövs med risklamm.
Utav 26 lamningar i år, så har behövt hålla mig vaken till efter midnatt tre gånger.