Vilka fina!
Är det Leicester? Eller så visar jag min okunskap nu
Jepp är Leicester. Så fina och lagomt aktiva/sprättiga tycker jag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka fina!
Är det Leicester? Eller så visar jag min okunskap nu
Vi tyckte 4 tackor var lite lite så har köpt 3 till Fast blev finull som fanns lite närmare hemma, en av varje färg
Oj då, vad är det som hänt!Mitt fårår har varit horribelt, men några fina tacklamm blev det allt!
Jag köpte in djur i vintras, som trots karantän och förebyggande behandlingar spred både fotröta och koccidier till min besättning. Fotrötan verkar jag ha fått ordning på, tack och lov, men koccidierna tog knäcken på slaktlammen(och förstörde skinnen). Lägg på det att grannens bagge är far till en del av lammen efter de finaste tackorna så jag varken får skinn eller avelsdjur, att två av mina finaste tackor lärde sig gå genom elstaketet så jag fick ta bort dem, att jag inte har skinn eller kött nog att täcka efterfrågan och så förra årets groteska grovfoderkostnader.... Fy sjutton!Oj då, vad är det som hänt!
Vill du dela med dig?
Allt elände på en gång låter det som!Jag köpte in djur i vintras, som trots karantän och förebyggande behandlingar spred både fotröta och koccidier till min besättning. Fotrötan verkar jag ha fått ordning på, tack och lov, men koccidierna tog knäcken på slaktlammen(och förstörde skinnen). Lägg på det att grannens bagge är far till en del av lammen efter de finaste tackorna så jag varken får skinn eller avelsdjur, att två av mina finaste tackor lärde sig gå genom elstaketet så jag fick ta bort dem, att jag inte har skinn eller kött nog att täcka efterfrågan och så förra årets groteska grovfoderkostnader.... Fy sjutton!
Allt elände på en gång låter det som!
Stackare. Vi får hoppas att du får ett blir ett bättre år nästa år.
Jag "lyckades" få koccidier" på unga lamm för några år sedan.
"Normalt" ska endast en delmängd av lammen drabbas, men i mitt fall blev 95 % sjuka, med de typiskt åtföljande skadorna i tarmarna som gör att tillväxten blir usel, och långdragen intensivvård av lammen för att få dem friska.
Att få ett sådant elände som koccidier, och samtidigt klövröta samt tjuvbetäckning, låter fullständigt vedervärdigt bara ur arbetssynpunkt, med all vård.
Till det kommer de ekonomiska förlusterna.
Jag känner med dig.
Ja, det var faktiskt nära en period i somras att jag bokade slakt för hela gänget. Nu blev det inte så, istället har jag investerat i ett nytt fårhus... 9*30 m växthustunnel. Helt underbart!
Som jag ser rakt in i från badrumsfönstret
Begagnad stomme och vi gjorde allt jobb själva, ca 35.000:- Uppsättningen var förvånansvärt smidig, men frakten av stommen var dyr!Du behöver inte svara men vad kostade det och var det lätt att sätta upp?
Det ska vara 60 vinterfodrade, just nu är de 90. Jag har dem på lösdrift med utegång hela året och har räknat på minimimått + nån m2 per tacka.@Migo Hur många får har du och vad tycker du är rimlig att ha en tacka / kvm?
Jag har grus under i de flesta hallarna här hemma, funkar bra. Bädden mockar jag ut på sommaren så det torkar i botten till nästa säsong.@Migo En fråga till, jag tänker med bädd, parasiter och liknande, mockar du ur allt och har ny bädd året därpå?
Det börjar sakta men säkert närma sig för mig med får, hoppas till hösten. Har ett garage som är tanken att det ska bli fårhus, med en mindre hage anknuten till. Men idag är där grus, är det ett måste att gjuta? Kommer behöva gjuta häststall under tiden, så det är inte omöjligt, men är det ett måste?
Visst fungerar det med grusbädd, men om man ändå gjuter något annat så att man tar hem betongbilen, så är det ännu bättre med betongplatta.@Migo En fråga till, jag tänker med bädd, parasiter och liknande, mockar du ur allt och har ny bädd året därpå?
Det börjar sakta men säkert närma sig för mig med får, hoppas till hösten. Har ett garage som är tanken att det ska bli fårhus, med en mindre hage anknuten till. Men idag är där grus, är det ett måste att gjuta? Kommer behöva gjuta häststall under tiden, så det är inte omöjligt, men är det ett måste?
Vi har ca 25 tackor, lamning tidigt i februari, så lammen går inne till mitten/slutet av april, och behöver en del plats dom också.@skogaliten Tack för att du tar dig tid att svara. Ett PM kommer!
Garaget är på 42 kvm, jag tänkte mig ca 10 tackor på det. Bör foderbordet stå ute eller inne?
Om man ändå ska gjuta annat så kan det ju vara att föredra.
Vatten kommer i första hand göras med slang och så ha balja/ isolerad balja, vi har alldeles för lite minusgrader på vintern för att det ska kännas värt det till en början med.
Hur många tackor har ni på 80 kvm?
Har också kikat på Avant, då för att även kunna ha till hästarna, men det är ju inte det första jag kommer köpa. Vilken har ni och vad använder ni den till? Kommer även ha lösdrift till hästarna, så vill kunna mocka ut med maskinellhjälp även där. Flytta balar och köra ut grus, flytta gödselstacken o.s.v.
Jag vet inte alls hur länge jag har får, det har varit en dröm länge, så jag får helt enkelt se när jag väl står där.