Fårskinnsunderlägg

Astael

Trådstartare
Har funderat på att köpa ett fårskinnsunderlägg. Har ni lagt ut mkt pengar eller köpt fejkade fårskinn. Vad är bäst ?

Ingen här som har en Top reiter Z med fårskinn som man kunde få se , hur det ser ut ?

Sv: Fårskinnsunderlägg

Det bästa är äkta fårskinn (såklart ;)) med kanal.
Köpte mitt för 790 kr på Manketorps travshop.

Jag har också riktig fårskinnspad, kostade någonstans i Flippans prisklass. Jag har strl. full på min.

Det är snyggt med fårskinn, men du bör också tänka på varför du egentligen behöver den (som jag förövrigt tycker man skall göra med all utrustning).

Jag har ett äkta fårskinn som jag har under sadeln ibland. Det kostade 650 kronor & affärens namn kommer jag inte ihåg för tillfället *irriterande*

Har en padd (Christ) i fårskinn, och sen en Mias RS vojlock i teddy. Den tycker jag faktiskt är bättre, ren fejk. Inte lika fluffig, men det blir bra "klimat" under sadeln.

Måste man inte då ha en sadel som är lite vidare, för att den tjocka fårskinnsfällen ska platsa?
Tycker sadeln borde "åka upp"...

Måste man inte då ha en sadel som är lite vidare, för att den tjocka fårskinnsfällen ska platsa?

Precis, risken är väl annars att det blir för trångt och bara packar ihop sig under sadeln, då är väl ändå risken att sadeln blir för smal i bommen?.

Men annars är det väl en utmärkt tillfällig lösning om man har en mindre musklad häst på en lite vidare sadel och inte har lust att köpa en ny sadel, iaf. tills hästen musklat upp sig.

Jag använder ett fejk-fårkinspadd under sadeln då den är lite vid. Den kostade 200kr och funkar utmärkt, fat då har jag ingen erfarenhet av riktigt fårskinn:smirk:

Jag har köpt varsin fårskinnspad till hästarna, den ena på Börjes o den andra på Lantmännen. Kostade 3 och 400 hundra tror jag. Båda är bra.

I varje fall blir det betydligt trängre än vad den normalt sett är, om man själv vill prova så kan man rekommendera ett par raggsockor i skor som normalt sett är lagom stora. Osvikligen så kommer antingen fötterna inte ens att ta sig in i skorna, och om man ändå får in foten så är det med stor klämrisk för tår och annat.
För en sådan anordning under sadeln krävs att den är ordentligt vid i grunden, annars gör man illa lilla hästen.

Har en "tunnel" under sadelgjorden som är ren fårskinn, men under sadeln har jag fejk fårskinn...

Märker klar skillnad, ren fårskinn är bäst. Även om det är lite dyrare är det värt pengarna, dom håller bättre än dom som har fejk.. :p

Jag har Börjes fårskinnspad, funkar utmärkt:D

Jag har en falsk :angel: fårskinnspadd. Köpt på Göteborg horse show. Har den för synens skull. Om jag hade haft mer pengar hade jag köpt en äkta.

Min sadel är en HGG Island spezial. 17,5 tum.

13956367.jpg

Inte om man har Mattes fårskinnspad :love:

Mattes får är underbar!

fast just än så länge sitter sommarfiguren kvar och den är så pass mycket större att padden inte riktigt ryms under sadeln...men snart så kan jag börja använda den igne

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Fritid Jag har bestämt mig för att försöka aälja mitt stora objektiv, inget jag vill göra men jag behöver få in pengar asap så jag måste. Det...
Svar
8
· Visningar
615
Senast: Tokyo
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förbereda hundar inför bebis?
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10