Fårskinnspadd

Ketrawzc

Trådstartare
Min häst har en sadel som är utprovad för ca ett år sedan, men nu är problemet att stoppningen har sjunkit ner sen jag köpte den, vilket sadelutprovaren också sa att den skulle göra, och att den skulle behöva "fyllas på" efter ett tag, altså var detta väntat.
Än så länge trycker inte framvalvet mot hennes manke, och man får in fingrarna under när man sitter i sadeln, men det är verkligen gränsfall och funkar nog inte så länge till innan hon får skav.

Så jag undrar om det går att "lyfta upp" sadeln så att den kommer ifrån manken och ryggraden? Funkar det med en fårskinnspadd med kanal? Sadeln är något bred så för den skullen skulle det få plats med en padd, frågan är om jag får rätt effekt? Eller finns det någon annan padd?

Självklart ska sadeln stoppas om, om det går att lösa med en padd så är det tillfälligt, går det inte att lösa med padd så ska sadeln inte användas tills dess att den är omstoppad. :)

Sv: Fårskinnspadd

Ring och prata med din sadelutprovade/sadelmakare. Jag har haft en stor kontakt med min sen jag köpte sadel till min omusklade, ibland ska jag jag ta väck min padd, ibland ska jag sätta dit den och ibland räcker det med dubbla schabrak. Fast det har aldrig varit snack om att stoppa om den då stoppningen fortfarande är bra och sadeln passar "tillräckligt".

Men prata med utprovarn/sadelmakarn och få tips därifrån.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 132
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 151
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 376
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama