fårskinnspad eller ej?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LuckyLuke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 7 686
L

LuckyLuke

haha nu har jag (nästan) bestämt mig för en sadel att köpa, en prestige hippos dressage :banana:

Men så till nästa fråga, är det bra att ha en fårskinnspad under?
För sadeln i fråga måste värmas om till en smalare bomvidd, och vill jag ha fårskinnspad måste ju "omvärmaren" veta det så hon kan göra den lite lite större så padden får plats :)
Därför frågar jag er nu, eftersom jag själv inte har så stor erfarenhet av pad, vilka för- och nackdelar finns det?

vad jag förstått så kommer man ju längre ifrån hästen med pad, vilket kanske inte är helt optimalt, men samtidigt så ger padden lite stötdämpning och fördelar trycket över än större yta, vilket nog kan vara rätt bra på mim häst då han är lite äldre och jag dessutom inte är superlätt..
jag hade pad när jag provred sadeln, eftersom den då var för vid, och min pålle verkade trivas väldigt bra med den så det lutar ju åt att ha pad i alla fall med stör det mig som ryttare mycket?

Så nu jag vill höra era åsikter och erfarenheter :D

Sv: fårskinnspad eller ej?

Ja tycker om att få plats med fårskinn eller dylikt, för att på vintern måste min häst ha de, då han blir jätte skavd annars.

Jag var på en kurs med Peter Winslow för några veckor sedan. Han sa att man skulle ha fårskinnspadd med kanal i mitten till hoppning (för att det var stötdämpande och att bogbladen lättare kunde "krypa" bakåt mot sadeln under själva språnget över hindret) Men Peter winslow var för paddar i alla fall med kanal i mitten.

En del säger ju som mig själv "passar sadeln så ska man inte ha något under" Men nu vet jag inte vad jag ska tycka längre, men om din häst tyckte om att ha padden under sadeln så då är det väl bara att fortsätta med det :idea:
Men jag kan inte ha padd under min sadel, då blir den för trång. Men det ser du ju när du får tillbaka sadeln om den passar med padd eller inte.

Hoppas du förstår något om vad jag har skrivit till dig :D

Mvh Chima

ja där har vi ju en till fördel med padd :D

japp kanal i mitten ska det ju va såklart :)
fast jag håller ju mest på med dressyr :cool:

grejen är den att jag kan välja om jag vill ha padd eller inte, för den ska värmas om, så då kan jag säga ifall jag vill att den ska va lite större så padd får plats, men då måste jag ju alltid ha det, eller om den ska passa utan padd och då kan jag ju inte ha padd öht nån gång..
så antingen alltid padd eller aldrig padd :p

har inte bestämt något med sadelprovaren än utan tänkte ringa henne imorrn :)

men hur påverkar padden mig? blir det stor skillnad mot att rida utan padd? :)
har typ aldrig tänkt på det de få gånger jag ridit med padd :angel:
vill gärna ha det för hästens skull, men det är ju inte bra om det hämmar min ridning för mycket, lite extra tryckfördelning kanske inte är värt det och så måste jag värma om sadeln igen..
haha nu när man äntligen bestämt sig för en sadel så kommer nästa beslut :rofl:

Man vänjer sig jättefort med att rida med/utan padd tycker jag. Så länge sadeln ligger bra så känns det bra, oavsett padd eller inte. Tycker jag :)

Jag hade padd till förra sadeln men nya är precis bra utan så nu rider jag utan. Funkar lika fint det :)

Gick nyligen på en sadelkurs där det var en utbildad sadelmakare som pratade mycket om paddar under sadeln, och fick då lära mig att om du ska hoppa med din häst (och det är en storhäst, ej ponny) så är fårskinnspadd så gott som obligatorsikt eftersom hästen ser helt olika ut när den hoppar än när den landar, och därför ligger ofta sadeln väldigt dåligt i landningen och då under lättar det otroligt mycket med en fårskinnspadd.

Jag har fårskinnspad under både dressyrsadeln och hoppsadeln.
jag har det dels för att hästen är känslig i ryggen och då känns det bra o ha padden.
jag hade gärna varit utan på dressyrsadeln om hon inte varit så känslig.
på hoppsadlarna har jag fårskinnspad till alla mina hästar för stötdämpning.

Men en ponny ser likadan ut i anridning, upphopp, uppe i luften och landningen då? :grin:

TS: Jag har fårskinspad under sadeln av samma anledning som flera andra, för stötdämpningen. Jag tycker inte det är någon större skillnad ridmässigt.

svarar lite till alla och tackar för svar :bow:

jag sysslar ju inte med hoppning så mycket, men litegrann kommer det nog bli i alla fall, och min häst är en stor häst men han ser ut som men ponny så :p
fast jag håller med Sparrisen123 att en ponny ju också borde se annorlunda i landningen om en häst gör det :o

Men lutar nog åt att ha padd då, min lilla pålle kan nog behöva lite stötdämpning. Och om det inte är så stor skillnad ridmässigt så, jag är ju inte såå superavancerad :cool:

Men Inka-90: varför skulle du inte använda padd om du inte behövde till dressyrsadeln? är det för ridnignens skull?

.......å jag dissar pad helt och hållet.
har man en sadel som passar och är anpassad till hästen och har en bra stoppning, så behövs inte pad, varken för komfort eller stötdämpning.

jag skulle aldrig köpa sadel eller anpassa den till hästen MED pad. ok att man vill fylla ut efter muskelbortfall, men är hästen musklad bra så är pad helt överdrivet tycker jag.

En dressyrsadel med padd under tycker jag är helkass. Då vill jag kunna använda fina, små hjälper vilket omöjliggörs helt med ett dött får mellan mig och hästen.

Stötdämpning och viktfördelning ska sadeln ta hand om, annars är man verkligen ute på hal is

att du har fårskinnspadd under gör inte sadeln bredare eller smalare. den hamnar bara en bit upp från hästens rygg. Dvs du ska ha samma bomvidd som utan padd

När jag köpte min häst ingick ingen sadel och då hon är väldigt, väldigt omusklad så valde jag att köpa en billigare mer tillfällig variant nu eftersom jag ändå kommer måsta köpa en annan när hennes rygg ser annorlunda ut.

Som det är nu så passar inte den här sadeln perfekt då den glider fram när jag rider men den klämmer ingenstans.
Hennes förra sadel var alldeles på tok för vid och tryckte så pass mycket på ländryggen så hon blev jätteöm!:mad:

Att jag borde ha en perfekt passande sadel vet jag naturligtvis om men då det inte riktigt går så funderar jag på att skaffa en pad. Antingen anti-slip pad, gelpad eller fårskinnspad.
Jag vill jättegärna ha en fårskinnspad då dom verkar jättebra och tryckutjämnande men förhindrar dom att sadeln glider fram?

svarar till alla, för jag orkar inte skriva massa olika inlägg :p

Cilla och Lovisaleonora: Varför inte ha padd? sadeln passar ju såklart utan också (om jag skulle vilja att de värmde om den så) och han skulle mycket väl kunna gå utan. MEN vad skulle ni helst bära på ryggen? En ryggsäck med plastburkar (hårt och lätt) eller en ryggsäck med bomull (mjukt och lätt)?
Det kan ju inte skada att ha en mjuk padd under? padden är ju INTE so kompensation för att sadeln inte passar utan för att göra det bevkämare för min häst.
Lovisaleonora: Det var det med hjälperna som jag fundera över, sadelprovaren sa också att det är det som är nackdelen med padd...
Så det var det jag fundera över..
Men många andra har sagt att det inte är nån skillnad? så jag vet inte :confused:
Jag tävlar ju liksom inte så seriöst och jag rider typ LA nivå så jag vet inte om det spelar så stor roll, det viktigaste för mig är att min häst mår bra :)

Seabaz: Alla andra jag har pratat med säger att sadeln blir lite smalare med padd, inklusive sadelprovaren (som är legitimerad :))

Tooveee: Jag vet inte om dom hindrar sadeln att glida fram.. men de är tryckutjämnande och stötdämpamde i alla fall :) annars kan du ju alltid prova med svanskappa :D hmm, jag är tyvärr inte så jättebra på sadlar men nån annan kanske vet? :)

Jag gillar inte heller att ha pad under. Tror du att din häst kommer att muskla sig ganska mkt på kortare tid så skulle jag ha valt en padd under för att sedan kunna ta bort den och slippa värma om bommen. Brukar din häst bli mkt rundare på sommaren skulle jag oxå valt det för att kunna ta bort padden då. Annars skulle jag halt klart undvika det. Tycker att mkt känsla försvinner när man rider med en padd.

att du har fårskinnspadd under gör inte sadeln bredare eller smalare. den hamnar bara en bit upp från hästens rygg. Dvs du ska ha samma bomvidd som utan padd

Det var något nytt?
Jag har hört att sadeln blir smalare, men kan tänka mig din förklaring också...! Lust att vidareutveckla?

Jag tycker du är helt ute och cyklar med din jämförelse. Köp ett par sköna skor, väl utprovade och ergonomiskt formade. Proppa i en mjuk, skön fårskinnssula. Skönt?

Passar sadeln finns ingen anledning att ha padd, eftersom det försämrar förutsättningarna för kommunikation. Padden är för mig ett nödvändigt ont om hästen tillfälligt tappat muskler och jag tillfället behöver padda upp.

om ja fick välja ryggsäck skulle ta ta en som passar min kropp och avlastar jämt överallt. sätter jag sen på mig en fårskinnsväst innan jag tar på mig ryggsäcken så tror jag att den inte skulle vara riktigt så bekväm som den var när jag provade den i affären.

och då spelar den lixom ingen roll om den är full med bomull eller burkar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 180
Senast: kma
·
Kläder & Bli fin Finns det nån här som har koll på barfotaskor/minimalistiska skor? Jag har börjat fundera på det framför allt nu efter att jag fått... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 315
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 937
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 815
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka