Färskfoder?

Jag förstår inte riktigt det här svaret. Kan du förtydliga vad du menar?
Mitt inlägg baserades på att du skrev:

(inte alla, men fortfarande "många")
När du sedan får frågan om vad det uttalandet baseras på så skriver du:

Och hävdar alltså att veterinärer skulle ha sagt att det är för att maten försvinner ur magen för fort. (eller har jag fattat fel?)

Varpå jag svarade att alla de veterinärer jag pratat med hävdat motsatsen, alltså att ju mer lättsmält fodret är desto bättre är det för magen.

Jag menade generellt att det är svårt ibland att jämföra vad som funkar bäst på alla hundar. Att det finns foder som inte funkar klockrent för alla, att förutsättningarna är olika. Att det kändes knepigt att rakt av att jämföra vad för slags foder som fungerar bäst när det är så individuellt.
En hund kan funka ypperligt på färskfoder medans det finns hundar det inte går på lika bra, om än kanske ovanligare.

Veterinärernas åsikter kanske går isär? Det finns det oftast massor av tillfällen till.
Flera orsaker finns till magkatarren vs lämplig behandling. Fenomenet och slutsatser kanske är ett nytt ämne ingen tidigare tänkte på vad vet jag. Men oavsett så fungerade dennes teori och hundarna blev bättre och kunde fortsätta äta färskfoder om än med annat tänk.
Skillnad är det nog även på vad som är lättsmält mot att magen blivit störd av att den blivit tom för fort (skillnad i innebörd). Dennes åsikt var att enkelt förklarat att maten inte låg i magen tillräckligt länge och därav blev magen störd - troligen finns det en bättre medicinsk förklaring gällande påverkan på slemhinnor, magsyra mm hos dessa som jag inte kan utveckla helt för jag besitter inte den kunskapen i facktermer. Men denne förespråkar själv färskfoder, så intet ont om det.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: kol
Jag har också en bekant vars hund inte tål att bli tom i magen. Stor sorg för ägaren som vill barfa och har ganska stor kunskap. Nu minns jag inte om hon kör torrfoder eller lagar egen mat, men rått fungerar inte.

• Gilla
Reactions: kol
Jag har också en bekant vars hund inte tål att bli tom i magen. Stor sorg för ägaren som vill barfa och har ganska stor kunskap. Nu minns jag inte om hon kör torrfoder eller lagar egen mat, men rått fungerar inte.

Jag har också en sån! Gammeltanta. Testade VoH med katastrofresultat. :(

Aldrig hört talas om i samband med färskfoder, däremot en o annan som kan behöva en bit knäckebröd eller så på morgonen vid tom magsäck o salivering. I övrigt låter det som en hemmasnickrad teori.
Har aldrig haft problem med det på mina hundar - tills jag hade en som fick galet svår magkatarr av mediciner för 2 år sedan och kräktes blod. Efter det har hon blivit väldigt känslig mot fett och de flesta färskfoder är rätt feta, så hon får numera lite färskt blandat med kulor av ett torrfoder som får mig att gråta när jag läser innehållsförteckningen (RC Satiety) - men det håller hennes mage glad och hon mår bra på det, så då får det vara så :) Hon kan inte käka enbart färskt mer än någon dag eller två max, för då börjar hon svälja hysteriskt (sura uppstötningar), vill ut och käka gräs osv.
Däremot har hon aldrig problem med tom mage - fett är boven här.

Min förra tik växte upp på torrfoder och senare bytte jag till färskfoder.
I början spydde hon galla väldigt lätt, något hon aldrig(!) gjort innan. Hon blev öht väldigt, väldigt känslig för om det gick för många timmar mellan måltiderna osv. Ändå fortsatte jag med färskfodret, men gav små måltider många gånger per dag. Att jag fortsatte var för att jag i övrigt noterade enormt positiva effekter av färskfodret.

Vad jag också upptäckte var att ungefär 2-3 månader efter foderbytet så slutade hon vara känslig kring mattider och återgick till att aldrig spy galla. Jag provade att variera måltiderna hejvilt både gällande storlek och tidpunkt, det var inga som helst problem. Senare började jag barfa, gav även några olika färskfoder ibland och det var aldrig några problem oavsett vad hon åt.

Det jag tror är att hon helt enkelt fått en mage som var känslig för rå mat, efter flera år på torrfoder. Det tog tid för hela kroppen att vänja sig vid rå föda även om många positiva effekter märktes omedelbart.

Senare har jag pratat med andra vars hundar spytt galla eller fått lite liknande problem vid övergång till råfoder. Flera av dem har upplevt detsamma som mig, att det är något som blir bättre efter någon månad.

Nu påstår jag inte att det gäller alla och att alla exempel som nämns här i tråden skulle bli problemfria om ägarna gjorde på mitt sätt. Men jag tror ändå att folk borde tänka lite mer på vilken enorm omställning det kan bli, framförallt om hunden är äldre och uppvuxen på torrfoder. Vi ser ju faktiskt inte vad som händer inne i kroppen, men det är många saker som behöver anpassa sig efter maten.

Själv är jag glad att jag envisades med färskfodret och till de två nuvarande bytt till råfoder samma dag som de kommit hit. Fördelarna med råfoder för oss är så enorma att jag inte kan tänka mig att ge dem annat. (Kan tillägga att ingen av mina två nuvarande har fått några som helst problem ens i början vid foderbytena)

@Red_Chili Jag kan inte se att det är förenligt med god djurvård att låta min hund( ja han tål inte att magen blir tom och därför måste ha torrfoder med färskmaten) ha magkatarr i flera månader för att jag tvunget måste köra bara färskt el barf, det är samma resonemang som barfotatalibanerna körde när man skulle sko av, dom måste vänja sig.

Det är ju ett välkänt faktum att hundar med gastrittendenser ofta inte tål för lång tid mellan målen och blir bättre på fler mål mat och gärna en "nattmacka" innan läggdags. Därför är det heller inget konstigt att det kan bli "för bra" smältbarhet och upptag med färskfoder, och därmed risk för gastrit. Detta borde kunna avhjälpas genom att lägga till lite torrfoder mellan färskfodermålen och då ffa nattmackan på kvällen, altenativt ge nånting lite mer fiberrikt också vid ordinarie mål.

Det är ju ett välkänt faktum att hundar med gastrittendenser ofta inte tål för lång tid mellan målen och blir bättre på fler mål mat och gärna en "nattmacka" innan läggdags. Därför är det heller inget konstigt att det kan bli "för bra" smältbarhet och upptag med färskfoder, och därmed risk för gastrit. Detta borde kunna avhjälpas genom att lägga till lite torrfoder mellan färskfodermålen och då ffa nattmackan på kvällen, altenativt ge nånting lite mer fiberrikt också vid ordinarie mål.
Men det var ju snarare detta som skapade problem för min gastrithund.
Det blir ju som att man proppar ner saker i magen så att den ska ha nåt att jobba med konstant vilket gör att det skapas mer och mer magsyra. Den får aldrig någonsin vila. Jag tror faktiskt att man "underhåller" problemet hos vissa sådana hundar istället för att egentligen hjälpa dem. Sen funkar det förstås olika för alla men jag är numera jätteanti att på ren rutin börja mata hunden ofta för att den kräks på tom mage. Känns bara som att man skapar en ond spiral.

Så fort vi gick över till färskfoder kunde vi gå ner till tre mål mat om dagen och flexa tiderna med någon timme hit eller dit. Med torrfoder var det timer som gällde för om det gick minsta minut för länge kom illamåendet och matvägran direkt. Han slutade helt vara illamående, slutade matvägra och slutade kräkas när vi inte längre lät honom småäta och bara gav färskfoder.
Tyvärr började vi inte med detta förrän han redan varit sjuk i ett år och vid det laget så levde han med konstant smärta ändå eftersom inga mediciner fungerade. :cry:

Men jag vågar i alla fall inte alls måla med bred pensel när det kommer till detta ämne längre.

Men det var ju snarare detta som skapade problem för min gastrithund.
Det blir ju som att man proppar ner saker i magen så att den ska ha nåt att jobba med konstant vilket gör att det skapas mer och mer magsyra. Den får aldrig någonsin vila. Jag tror faktiskt att man "underhåller" problemet hos vissa sådana hundar istället för att egentligen hjälpa dem. Sen funkar det förstås olika för alla men jag är numera jätteanti att på ren rutin börja mata hunden ofta för att den kräks på tom mage. Känns bara som att man skapar en ond spiral.

Så fort vi gick över till färskfoder kunde vi gå ner till tre mål mat om dagen och flexa tiderna med någon timme hit eller dit. Med torrfoder var det timer som gällde för om det gick minsta minut för länge kom illamåendet och matvägran direkt. Han slutade helt vara illamående, slutade matvägra och slutade kräkas när vi inte längre lät honom småäta och bara gav färskfoder.
Tyvärr började vi inte med detta förrän han redan varit sjuk i ett år och vid det laget så levde han med konstant smärta ändå eftersom inga mediciner fungerade. :cry:

Men jag vågar i alla fall inte alls måla med bred pensel när det kommer till detta ämne längre.
Tja, just därför skrev jag "ofta" och inte "alltid". Är din hund utredd för sina problem? Har det gjorts en gastroskopi?
Faktum är dock ändå att det vanligaste är att gastrithundar blir bättre med tätare mål, sen finns det naturligtvis de som inte passar in på det påståendet. Har man t ex en förträngning på nedre magmunnen eller en motorikstörning i tarmen så kommer maten passera långsammare än normalt och då hjälper det inte nödvändigtvis att få mer mat hela tiden.

Tja, just därför skrev jag "ofta" och inte "alltid". Är din hund utredd för sina problem? Har det gjorts en gastroskopi?
Faktum är dock ändå att det vanligaste är att gastrithundar blir bättre med tätare mål, sen finns det naturligtvis de som inte passar in på det påståendet. Har man t ex en förträngning på nedre magmunnen eller en motorikstörning i tarmen så kommer maten passera långsammare än normalt och då hjälper det inte nödvändigtvis att få mer mat hela tiden.
Men jag är emot "ofta" också. Jag tycker att även det kan leda till att man drar slutsatser som kan vara skadliga för hunden.

Ja vi gjorde fyra röntgenomgångar med kontrast och efter nästan ett år av problem gjordes en gastroskopi med biopsi som enbart visade samma som alla röntgenplåtar. Han hade under året med medicin (mycket stark kortisondos, de vanliga magmedicinerna och lite annat i olika kombinationer) inte blivit bättre i magen utan fick bara massa biverkningar. Eftersom han hade ont konstant så valde vi att inte experimentera mer med behandling utan han fick somna in bara ett och ett halvt år gammal. :cry:

Detta är förstås orsaken till att jag pushar för grundliga undersökningar snabbt och att jag ställer mig emot alla breda uttalanden om "gastrithundar". Får ju leva med känslan av att vi felbehandlade honom i nästan ett år när vi bara proppade i honom mat hela tiden, på veterinärs inrådan "för det är ju 'oftast' lösningen". :(

Fast samtidigt gör du ju exakt samma sak själv, du drar slutsatsen att mitt uttalande om att tätare mål oftast är lösningen är felaktigt baserat på att det inte funkade på din hund. Det är ett ganska smalt underlag...

Utan att veta speciellt mkt om just ditt fall så undrar jag ju varför det tog ett år till gastroskopi, det normala är att man provar med tätare mål, eventuellt foderbyte, medicinering med t ex slemhinneskyddande och syrahämmande. Fungerar inte det, eller problemen återkommer när man tar bort medicin så är nästa steg UL buk och gastroskopi, vanligtvis blir det då efter 1-2 månader.

Vi har väl olika åsikter helt enkelt, medicin är en vetenskap där självklara svar sällan finns, däremot mönster. Mönstret är enligt mig att det oftast är så som jag skrivit ovan varför det ofta är värt att prova med tätare mål innan man går vidare, men naturligtvis är det inte en hundraprocentig sanning.

Fast samtidigt gör du ju exakt samma sak själv, du drar slutsatsen att mitt uttalande om att tätare mål oftast är lösningen är felaktigt baserat på att det inte funkade på din hund. Det är ett ganska smalt underlag...

Utan att veta speciellt mkt om just ditt fall så undrar jag ju varför det tog ett år till gastroskopi, det normala är att man provar med tätare mål, eventuellt foderbyte, medicinering med t ex slemhinneskyddande och syrahämmande. Fungerar inte det, eller problemen återkommer när man tar bort medicin så är nästa steg UL buk och gastroskopi, vanligtvis blir det då efter 1-2 månader.

Vi har väl olika åsikter helt enkelt, medicin är en vetenskap där självklara svar sällan finns, däremot mönster. Mönstret är enligt mig att det oftast är så som jag skrivit ovan varför det ofta är värt att prova med tätare mål innan man går vidare, men naturligtvis är det inte en hundraprocentig sanning.
Fast jag påstår inget om att det inte fungerar i allmänhet utan pratar bara om individer. Jag är emot att säga "oftast" och liknande och det är det enda jag sagt. Enbart för att det känns som att det kan leda till mer problem när man per automatik tycker att alla hundar ska behandlas på samma sätt för att det "oftast" hjälper. Och med hjälper menar man att man tar bort symptomen på sjukdomen (främst kräkningarna), inte sjukdomen i sig.

Jag vet inte varför det tog ett år. De tyckte väl att röntgen gav så tydliga svar att sövning kändes onödig. Med facit i hand var det ju onödigt eftersom det gav samma resultat som röntgen.

@Red_Chili Jag kan inte se att det är förenligt med god djurvård att låta min hund( ja han tål inte att magen blir tom och därför måste ha torrfoder med färskmaten) ha magkatarr i flera månader för att jag tvunget måste köra bara färskt el barf, det är samma resonemang som barfotatalibanerna körde när man skulle sko av, dom måste vänja sig.

Lite därför jag ville belysa det för att färskfoder rekommenderas ofta och marknadsförs som en mirakelkur som ska göra alla hundar friska och fungera problemfritt på alla hundar. Så är det inte bara rakt av, så är det inte med något.
Det finns hundar som det inte fungerar optimalt för, precis som andra foder, eller där man på något sätt fått tänka om, ändra upplägg och lite acceptera läget. Faktorerna kan ju vara många till att en individ eller flera har problem med en viss födotyp.

Gällande magkatarr verkar det vara svårt att fastställa exakta orsaker mer än att vissa saker påverkar mer där man ser samband (om man nu läser studier mm), lättare med exakta symptom så det verkar både rimligt att magar inte klarar att gå för tomma eller att magar kanske mår bra av att tömmas fort och att de troligen kan mynna ut i samma problembild men att lösningen kan vara olika

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 602
Hundhälsa Vår hund har nyss fyllt 1år hon är en BC korsning, jag ska i dagarna köpa nytt foder. Men funderar på om jag ska frångå puppa och gå på...
Svar
2
· Visningar
948
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 238
Senast: SusieQ
·
Hundhälsa En av hundarna här hemma verkar ha just det. Mycket mer än vad jag stött på tidigare, så jag är lite rådvill. Eller har en del...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30