Jag förstår inte riktigt det här svaret. Kan du förtydliga vad du menar?
Mitt inlägg baserades på att du skrev:
(inte alla, men fortfarande "många")
När du sedan får frågan om vad det uttalandet baseras på så skriver du:
Och hävdar alltså att veterinärer skulle ha sagt att det är för att maten försvinner ur magen för fort. (eller har jag fattat fel?)
Varpå jag svarade att alla de veterinärer jag pratat med hävdat motsatsen, alltså att ju mer lättsmält fodret är desto bättre är det för magen.
Jag menade generellt att det är svårt ibland att jämföra vad som funkar bäst på alla hundar. Att det finns foder som inte funkar klockrent för alla, att förutsättningarna är olika. Att det kändes knepigt att rakt av att jämföra vad för slags foder som fungerar bäst när det är så individuellt.
En hund kan funka ypperligt på färskfoder medans det finns hundar det inte går på lika bra, om än kanske ovanligare.
Veterinärernas åsikter kanske går isär? Det finns det oftast massor av tillfällen till.
Flera orsaker finns till magkatarren vs lämplig behandling. Fenomenet och slutsatser kanske är ett nytt ämne ingen tidigare tänkte på vad vet jag. Men oavsett så fungerade dennes teori och hundarna blev bättre och kunde fortsätta äta färskfoder om än med annat tänk.
Skillnad är det nog även på vad som är lättsmält mot att magen blivit störd av att den blivit tom för fort (skillnad i innebörd). Dennes åsikt var att enkelt förklarat att maten inte låg i magen tillräckligt länge och därav blev magen störd - troligen finns det en bättre medicinsk förklaring gällande påverkan på slemhinnor, magsyra mm hos dessa som jag inte kan utveckla helt för jag besitter inte den kunskapen i facktermer. Men denne förespråkar själv färskfoder, så intet ont om det.
Senast ändrad: