Färskfoder?

YaHilweh

Trådstartare
Jag är mitt i och ska byta foder åt min kräsna hund. Hon äter för dagen Pure Natural, torrfoder, men nu har vi snart gått igenom hela det sortimentet. Hunden har en förmåga att "tröttna" på maten och efter 2-3 fodersäckar så anser hon att det inte är ätbart längre.
Hon är kanonfin i både hull och päls, får mycket beröm för det.

Jag tänker då att färskfoder kanske vore något. Jag testade att ge lite av Pure naturals färskfoder, men hon ratade det totalt. Jag kan inte färskfoder alls, så upplys mig gärna med vad som är bra/dåligt och hur jag ska tänka. :)

Det är en aktiv BC korsning med otroligt mycket energi och livsglädje. :)

Jag är mitt i och ska byta foder åt min kräsna hund. Hon äter för dagen Pure Natural, torrfoder, men nu har vi snart gått igenom hela det sortimentet. Hunden har en förmåga att "tröttna" på maten och efter 2-3 fodersäckar så anser hon att det inte är ätbart längre.

Jag tänker då att färskfoder kanske vore något. Jag testade att ge lite av Pure naturals färskfoder, men hon ratade det totalt. Jag kan inte färskfoder alls, så upplys mig gärna med vad som är bra/dåligt och hur jag ska tänka. :)

Fördelen med färskfoder är ju även att det är lättare att byta. Du kan ju ge en sort vid ett mål och byta till nästa och sen ha så många du vill att alternera emellan. Om du nu skulle vilja det.

Finns många olika sorter. Fodax, VoH, MUSH och en massa mer men min hjärna blev blank så någon annan kan säkert ge fler tips :D

Vad som är bra eller dåligt är väl en smaksak och även beroende på hunden. Själv vill jag inte ha en massa spannmål i. Tycker det är onödigt och blir dyrt :p

Tidigare BARF:ade jag tre stora belgare och tycker det var toppen, förutom att det tar lite tid att fixa och kräver utrymme. Alla älskade det och de mådde verkligen bra av det. Jag vill börja med det igen och äntligen börjar ena omplaceringen fatta att hundar faktiskt kan äta ben och rått kött. :D

Vilka sorter kan du få tag på? Sådant varierar massor beroende på bostadsort.
Själv tycker jag att det är knepigt med färdiga foder och varierar gärna hejvilt mellan olika färskfodersorter när jag väl ger sådant. Bäst för mina hundar har dock varit Nordic Spannmålsfri. Tittar man på innehållsförteckningen gillar jag Mush Vaisto bäst, men det fungerar inte alls för mina hundar.

Jag har mest gett Nordic och Mush. Vill helst ge spannmålsfritt, vilket Nordic har en sort av samt Mush (alla sorter) är. Sedan är det olika vad hunden tycker om. Min vill till exempel gärna att det ska vara lax i. Går ju att köpa mindre förpackningar till att börja med och se vad hunden gillar.
Jag vet enstaka hundar som inte fungerar på endast färskfoder men med en näve torrfoder om dagen utöver färskfoder så fungerar det fint.
Det är helt enkelt bara att testa sig fram :up:

Jag vet att jag får tag på Mush och pure natural. Men ska kolla runt och se om det finns fler :)
Ska nog ge mig på at testa mush. För om jag googlat rätt, så är den i småbitar och lättare att i början kanske blanda med torrfodret för att hon ska vänja sig vid det :)

Jag tackar för svaren :)

Jag vet att jag får tag på Mush och pure natural. Men ska kolla runt och se om det finns fler :)
Ska nog ge mig på at testa mush. För om jag googlat rätt, så är den i småbitar och lättare att i början kanske blanda med torrfodret för att hon ska vänja sig vid det :)

Jag tackar för svaren :)
Tänker du att du ska blanda med torrfodret för att hon ska vilja äta det, eller varför ska du annars göra det? :)

Tänker du att du ska blanda med torrfodret för att hon ska vilja äta det, eller varför ska du annars göra det? :)

Jag vet inte riktigt hur jag tänker. Speciellt inte då hon börjar vägra det torrfoder vi har. Och blåvägrade att ens smaka på färskfodret jag testade.
Men jag tror jag tänker att smyga in det?

Jag vet inte riktigt hur jag tänker. Speciellt inte då hon börjar vägra det torrfoder vi har. Och blåvägrade att ens smaka på färskfodret jag testade.
Men jag tror jag tänker att smyga in det?
Jo, men varför tänker du göra det? För hundarnas skull brukar det nämligen vara fullständigt onödigt.

Finns ju fler märken
-Priima, vet ej om dom har spannmålsfritt
-Vom og Hundemat, för att det skall klassas som helfoder skall det ges enligt roterande schema o är dyrt.
-KLASS ratas av många hundar, deras vom däremot gör de flesta vad som helst för, tyvärr stinker det.

Finns ju fler märken
-Priima, vet ej om dom har spannmålsfritt
-Vom og Hundemat, för att det skall klassas som helfoder skall det ges enligt roterande schema o är dyrt.
-KLASS ratas av många hundar, deras vom däremot gör de flesta vad som helst för, tyvärr stinker det.
Priima special är spannmålsfri

Min lilla gårdshund tröttnade fullständigt på sitt torrfoder (Bozita Robur) när jag gick över från valpfoder till vuxenfoder. Hon hade ätit valpfodret med god aptit, men vuxenfodret var inte ett dugg intressant. Jag testade några andra varianter, men gick sedan över på färskfoder. Började med Bravo, men det blev hon hård i magen av. Gick över på Vom o Hundemat (fullfodret) - och det har fungerat utmärkt i över ett år nu. Glad hund som äter med god aptit, mår bra och har en fin, glänsande päls :).
Nu har jag inte jämfört priser (någon skrev att VoH är dyrt?), men eftersom jag har en liten hund så blir kostnaden ändå inte så stor. Så för mig har VoH fungerat bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 602
Hundhälsa Vår hund har nyss fyllt 1år hon är en BC korsning, jag ska i dagarna köpa nytt foder. Men funderar på om jag ska frångå puppa och gå på...
Svar
2
· Visningar
948
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 238
Senast: SusieQ
·
Hundhälsa En av hundarna här hemma verkar ha just det. Mycket mer än vad jag stött på tidigare, så jag är lite rådvill. Eller har en del...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30